Wereldpolitiek

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wereldpolitiek

Bericht door fred neerhoff »

Gerard R. schreef: vr 09 sep 2022, 21:00Wisten we al jaren
Wie is hier "we"? En als "we" het dan allemaal zo goed weten waarom handelen "we" dan zo dom om bijvoorbeeld de eigen gebiedsverdediging te verwaarlozen? En ons onderwijs? En onze kennis van de geschiedenis? En ons bestuur?

Ik geloof er dus niets van dat "we" het allemaal al jaren weten. En nogmaals echt weten = voelen!
Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: Wereldpolitiek

Bericht door Gerard R. »

fred neerhoff schreef: za 10 sep 2022, 13:11
Gerard R. schreef: vr 09 sep 2022, 21:00Wisten we al jaren
Wie is hier "we"? En als "we" het dan allemaal zo goed weten waarom handelen "we" dan zo dom om bijvoorbeeld de eigen gebiedsverdediging te verwaarlozen? En ons onderwijs? En onze kennis van de geschiedenis? En ons bestuur?

Ik geloof er dus niets van dat "we" het allemaal al jaren weten. En nogmaals echt weten = voelen!
"We" is jij en ik en de wereldgemeenschap. Zoals bekend:
Bij het collectief de mens is het zo dat we allemaal vrede willen en dan oorlog trappen.
Dat we de planeet, mensen, dieren en planten alsmede de atmosfeer vermoorden en daar veel te laat of niet wat aan willen doen. En ook wat jij noemt.

Wij denken heel wat van onszelf maar vaak laten beoordelen en actie te wensen over.
Ik erger mij daarover al tientallen jaren, de kranten staan er elke dag vol mee, jaar na jaar na jaar, maar wat doe(n) je (we) eraan, Fred? :roll: Net zoals we conflicten heel vaak heel lang uit de hand laten lopen. Maar ja, wat doe je als er kernwapens in de broekzak zitten of als er belangen spelen enz. enz...
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wereldpolitiek

Bericht door fred neerhoff »

Gerard R. schreef: za 10 sep 2022, 14:11Ik erger mij daarover al tientallen jaren, de kranten staan er elke dag vol mee, jaar na jaar na jaar, maar wat doe(n) je (we) eraan, Fred? :roll: Net zoals we conflicten heel vaak heel lang uit de hand laten lopen. Maar ja, wat doe je als er kernwapens in de broekzak zitten of als er belangen spelen enz. enz...
Wat we er m.i. aan kunnen doen ligt natuurlijk niet voor de hand. De huidige crises heeft diepe wortels en een lange geschiedenis.

Maar ik zou zeggen: stop de hoogmoed, wees een realist, en zie de mens zoals die is, namelijk als een dier onder de dieren. En doe je best om zo goed mogelijk inzicht te krijgen in de loop der dingen, dan hoef je jezelf ook niet zo vast te draaien in ergernis. Immers als je werkelijk inziet dat een mens zich primair door zijn belangen laat leiden, dan verbaas je je niet langer dat er zoveel nep-mensen rondlopen.
Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: Wereldpolitiek

Bericht door Gerard R. »

fred neerhoff schreef: za 10 sep 2022, 14:58
Gerard R. schreef: za 10 sep 2022, 14:11Ik erger mij daarover al tientallen jaren, de kranten staan er elke dag vol mee, jaar na jaar na jaar, maar wat doe(n) je (we) eraan, Fred? :roll: Net zoals we conflicten heel vaak heel lang uit de hand laten lopen. Maar ja, wat doe je als er kernwapens in de broekzak zitten of als er belangen spelen enz. enz...
Wat we er m.i. aan kunnen doen ligt natuurlijk niet voor de hand. De huidige crises heeft diepe wortels en een lange geschiedenis.

Maar ik zou zeggen: stop de hoogmoed, wees een realist, en zie de mens zoals die is, namelijk als een dier onder de dieren. En doe je best om zo goed mogelijk inzicht te krijgen in de loop der dingen, dan hoef je jezelf ook niet zo vast te draaien in ergernis. Immers als je werkelijk inziet dat een mens zich primair door zijn belangen laat leiden, dan verbaas je je niet langer dat er zoveel nep-mensen rondlopen.
Zo. ben ik niet, Fred. Ga ik niet doen :?
En overal zijn oorzaken. Dáar komen we niet verder mee. Moord en doodslag zijn niet wat anders door historie.
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wereldpolitiek

Bericht door fred neerhoff »

Gerard R. schreef: za 10 sep 2022, 15:21Ga ik niet doen
Prima joh, voel je vooral vrij om je vragen elders te droppen.
Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: Wereldpolitiek

Bericht door Gerard R. »

Dodelijke misdadigheid, bv. oorlog beginnen met drog: 'oefenen' of 'Navo te dichtbij' of 'Russen in Ukraine van alles aangedaan' is simpelweg gekte. En dan de terreur met bommen raketten at random... En de hele wereld heeft er fors last van... In dit speciale geval laat historie mij echt Siberisch hoor.
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wereldpolitiek

Bericht door fred neerhoff »

Verder nog iets?
Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: Wereldpolitiek

Bericht door Gerard R. »

fred neerhoff schreef: zo 11 sep 2022, 12:11 Verder nog iets?
Ja, de Ukrainers winnen wat terug. Kijken of dat beklijft of dat het net gaat als in de 1e WO. Heen en weer...
Het is een fantastisch, dapper, bekwaam leger van die Ukrainers. ;) Weliswaar met steun van het Westen, maar ja...!!
Dat had de Rus van tevoren kunnen weten, dat hadden ze echter nooit verwacht voordat ze hun roof- en destructie-tocht begonnen. Ik ook niet.
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Wereldpolitiek

Bericht door David Bakker »

In de periode van 1990 tot en met 2019 (tijdperk van unipolariteit) is het aantal militaire interventies door de VS significant toegenomen. In die periode was sprake van 112 interventies. Daar wordt nu wetenschappelijk onderzoek naar gedaan: het Military Intervention Project (MIP).

Bronnen:
https://sites.tufts.edu/css/mip-research/
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10 ... lCode=jcrb
https://sgp.fas.org/crs/natsec/R42738.pdf (lijst met specificaties van de interventies)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wereldpolitiek

Bericht door fred neerhoff »

Het zou interessant zijn de Amerikaanse interventies te vergelijken met die van Rusland en van China. Wie heeft betrouwbare info?
Plaats reactie