De humanist Thomas More betrokken bij ketterverbrandingen?

Plaats reactie
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

De humanist Thomas More betrokken bij ketterverbrandingen?

Bericht door David Bakker »

Van de zomer bekeek ik de op historische feiten (?) gebaseerde TV-serie "The Tudors". Daarin kwam ook Thomas More voor, een goede vriend van Erasmus. Deze Thomas More werd op last van Hendrik VIII vermoord omdat hij niet instemde met diens echtscheiding. Deze Thomas More was een tijdje kanselier onder genoemde Hendrik. In de TV-serie is er sprake van dat Thomas More in de hoedanigheid van kanselier betrokken zou zijn bij ketterverbrandingen. Ik vraag me af in hoeverre dit op historische feiten is gebaseerd. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een goed mens c.q. humanist als Thomas More, de schrijver van Utopia en bovendien een goede vriend van de vredelievende humanist Erasmus, ook maar iets met ketterverbrandingen van doen heeft. Is er iemand die hier meer van af weet of toegang tot de juiste historische bronnen heef? Ik wil graag weten van de hoed en de rand. Bij voorbaat dank.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: De humanist Thomas More betrokken bij ketterverbrandinge

Bericht door David Bakker »

Het is interessant te constateren dat er in Engeland een controverse over Thomas More schijnt te bestaan: pro- en anti-katholiek. Thomas More werd op 19 mei 1935, 400 jaar na zijn executie heiligverklaard door RK.

M.b.t. Erasmus, die nooit heilig is verklaard - althans niet door de Paus - bestaat een dergelijke controverse niet. Hij is geliefd bij katholiek, protestant, humanist en atheist. Hoe zou dat komen?
Plaats reactie