JIT-onderzoek stinkt aan alle kanten
Er is heel weinig tijd over voor het begin van het MH17-proces. Er zijn in de afgelopen vijf jaar veel meer vragen dan antwoorden in het JIT-onderzoek ontstaan. De MH17-ramp is nu vijf jaar onderzocht, zoals het soms lijkt door de dilettanten. Dit feit wordt zelfs door de president van Oekraïne erkend. In Oekraïne zijn alle officieren van justitie die de vliegramp onderzochten uit hun functie ontheven. Onder hen zijn ook de twee officieren die namens Oekraïne zitting hadden in het Joint Investigation Team.
Het ontslag van de MH17-officieren is het gevolg van een grote hervorming van het Oekraïense openbaar ministerie onder de vlag van corruptiebestrijding – een speerpunt van de regering-Zelensky. Van de 1.339 officieren van justitie in de Heneralna Prokoeratoera, het Oekraïense parket-generaal, zijn er inmiddels 710 afgevloeid.
Over wat voor eerlijk en onafhankelijk onderzoek kunnen we spreken wanneer zelfs de president van Oekraïne toegeeft dat zijn aanklagers en deelnemers aan het onderzoek corrupt zijn? Welke sporen konden ze achterlaten in het onderzoekdossier, welke nieuwe niet-bestaande feiten konden ontstaan en hoeveel belangrijke bewijzen werden vernietigd? Vijf jaar lang stinkt het JIT-onderzoek aan alle kanten en waarschijnlijk kan niemand de waarheid vinden. Er is de enige manier om deze situatie te veranderen, onderzoek opnieuw te starten met de betrokkenheid van onafhankelijke internationale deskundigen en burgerjournalisten.
Hier zijn een aantal vragen die nog steeds onbeantwoord blijven:
1. De "zwarte dozen" zijn niet gedecodeerd. We hebben nog steeds geen informatie ontvangen over de laatste minuten van de levensduur van het vliegtuig.
2. De belangrijkste getuigen zijn niet verhoord. Dat zijn vluchtverkeersleider Anna Petrenko en Oekraïense militaire piloot van Soe-25 vliegtuig Vladislav Voloshin.
3. Gedurende vijf jaar waren er een groot aantal rapporten dat de Boeing MH17 door de BUK-installatie was neergeschoten, maar noch de separatisten, noch Oekraïne - hebben hun BUK-installaties niet ter onderzoek aangeboden. Als Oekraïne meewerkt aan het JIT-onderzoek, waarom heeft het dan geen informatie verstrekt over zijn eigen complexen? Het is mogelijk dat ze hun luchtverdedigingssystemen al lang opnieuw hebben geverfd of zelfs hebben vernietigd om de sporen van de misdaad te verbergen. Vijf jaar later zal het moeilijk zijn om het gevechtsvoertuig te vinden dat de Boeing MH17 heeft neergehaald.
4. National Air and Space Intelligence Center (NASIC) (Amerikaanse kosmische verkenning) heeft bewezen dat men met satellieten alles kunt vinden wat je wilt. Maar hier is de vraag. Waarom kan ze tijdens de lancering geen foto's van het BUK M1-raket presenteren? Dit is tenslotte een direct bewijs van de Russische schuld. We hebben trouwens objectief bewijs van de schuld van Teheran, die onlangs de Boeing van Ukraine International Airlines per ongeluk neerschoot, bijna enkele dagen na deze aanslag, maar met Boeing MH17 zijn ze er al zes jaar niet geweest.
5. Waarom heeft niemand zo lang het wrak van het vliegtuig genomen? Met hen zou alles kunnen worden gedaan. Enkele maanden lang lagen fragmenten van MH17 in het veld voordat ze door de OVSE werden opgepakt.
6. Oekraïne was verplicht om de lucht boven het oorlogsgebied te sluiten, maar deed dat niet. Dergelijke acties zijn in principe crimineel, maar niemand geeft Oekraïne de schuld. Er zijn geen en waarschijnlijk zullen er niet die mensen op de beklaagdebank zijn die de lucht boven het oorlogsgebied niet hebben gesloten. Wie is hiervoor verantwoordelijk?
In deze lange politieke dossier is het moeilijk om de waarheid te vinden. Er is te veel tijd verstreken. Veel belangrijk bewijs is verloren of vervalst. Alleen een eerlijk en onafhankelijk onderzoek kan echte misdadigers vinden. Alleen op deze manier weten de nabestaanders wie werkelijk verantwoordelijk is voor de dood van hun naasten.
P.S. Het beeld van WantToKnow