Invoeren diversiteitsquotum

dbdb521
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 19:26

Invoeren diversiteitsquotum

Bericht door dbdb521 »

Hallo,

Ik zat het partijprogramma van de politieke partijen BIJ1 (Sylvana Simons) en DENK te lezen. Daarin las ik over het willen invoeren van een “diversiteitsquotum”. Dit is een wetsvoorstel dat van bedrijven eist dat een bepaald percentage van hun personeelsbestand uit “diverse mensen” moet bestaan. Bedrijven die hier niet aan voldoen moeten na een waarschuwing een geldboete krijgen.

Om deze wet goed te kunnen handhaven, is het nodig dat de overheid weet welke staatsburgers "divers" zijn en welke "niet-divers". Als de overheid een geldboete wil uitschrijven aan bedrijven met te weinig "diverse" werknemers, dan moet de overheid precies kunnen aantonen welke medewerkers "divers" en welke "niet-divers" zijn.

In de praktijk zou het diversiteitsquotum een situatie kunnen voortbrengen zoals in het voorbeeld hieronder:

=============
Het jaartal is 2022 en het diversiteitsquotum is vorige maand als nieuwe wet aangenomen. Het is vanaf nu bij wet verplicht voor elk bedrijf om ervoor te zorgen dat het personeelsbestand voor ten minste 10% uit "diverse mensen" bestaat. Bedrijven die hier niet aan voldoen, krijgen een geldboete.

Het bedrijf ABC is gevestigd in Rotterdam en het gehele personeelsbestand bestaat uit niet-diverse mensen. Het bedrijf groeit en er is een nieuwe werknemer nodig. Naar aanleiding van hun vacature komen er twee sollicitanten langs op kantoor. De ene sollicitant is een niet-divers mens en de andere sollicitant is een divers mens. Beide sollicitanten beschikken over dezelfde kwalificaties en hebben dezelfde werkervaring. Het is een moeilijke keuze voor het bedrijf, want beide sollicitanten zijn precies even goed.

Iemand van de HR-afdeling zegt: “Vorige maand is het diversiteitsquotum als wet aangenomen. Ons personeelsbestand bestaat momenteel volledig uit niet-diverse mensen en we zijn bij wet verplicht om 10% diverse mensen in dienst te hebben. We hebben nu de keuze uit een diverse sollicitant en een niet-diverse sollicitant. Het diversiteitsquotum verplicht ons nu om de diverse sollicitant aan te nemen en de niet-diverse sollicitant te weigeren, want anders krijgt ons bedrijf een geldboete.”

Later die dag ontvangt de diverse sollicitant het goede nieuws dat hij is aangenomen en de niet-diverse sollicitant ontvangt de boodschap dat de keuze niet op hem is gevallen omdat er al te veel mensen van zijn bevolkingsgroep bij het bedrijf ABC werken.
=============

Momenteel is het diversiteitsquotum nog in strijd met artikel 1 van de grondwet, want het wil via de wet discriminatie tegen niet-diverse mensen afdwingen. Maar dit is makkelijk op te lossen is door een sterretje achter artikel 1 te zetten waarmee je naar de kleine lettertjes van de grondwet verwijst waarin je opneemt dat artikel 1 niet geldt voor niet-diverse mensen.

Wat ik zelf erg interessant vind aan het diversiteitsquotum is hoe de Nederlandse wet zou kunnen bepalen wie divers is en wie niet. Een paar manieren die ik kan bedenken hiervoor zijn:

- Willekeur: Ik vind dat jij er divers uit ziet en jij niet.
- Afkomst: Zijn de voorouders van je beide ouders al 5 generaties of langer Nederlands staatsburger, dan ben je niet divers.
- Huidskleur: Lijkt de kleur van jouw huid op 1 van de kleuren in deze kleurenwaaier, dan ben je divers. Anders ben je niet divers.
- Verplicht DNA-onderzoek door de overheid voor elke Nederlandse staatsburger.
- Een combinatie van de bovenstaande opties.

Om het diversiteitsquotum te kunnen handhaven zal de overheid voor elke Nederlandse staatsburger in een persoonsgegevensadministratie moeten bijhouden of een betreffende burger divers of niet-divers is.

En als bedrijven geldboetes gaan krijgen als ze niet aan het diversiteitsquotum voldoen, dan is het voor de HR-afdelingen van bedrijven ook belangrijk dat ze per sollicitant kunnen opzoeken of sollicitanten divers of niet-divers zijn. Het zou tijdens sollicitatie-gesprekken bijvoorbeeld erg handig zijn als er in het paspoort van de sollicitant is aangegeven of de persoon divers of niet-divers is. Dan kan een bedrijf voorkomen dat ze per ongeluk een niet-diverse medewerker aannemen.

Wat zijn jullie gedachtes hierover?

Wat is volgens jullie de beste manier om te bepalen of iemand divers of niet-divers is?

Hoe kan de overheid het beste bijhouden wie wel en niet divers is? In het paspoort vermelden of is een vermelding in de gemeentelijke basisadministratie voldoende?

Is een diversiteitsquotum van 10% voldoende of zou 30% beter zijn?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Invoeren diversiteitsquotum

Bericht door fred neerhoff »

Ik ben tegenstander van een wettelijk diversiteitsquotum, wegens 1. redenen van omgekeerd racisme en 2. praktische onuitvoerbaarheid.
dbdb521
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 19:26

Re: Invoeren diversiteitsquotum

Bericht door dbdb521 »

Volgens het CBS woonden er in Nederland in 2018 in totaal 17.181.084 mensen, waarvan 13.209.225 een "Nederlandse achtergrond" hebben en 3.971.859 een "migratie-achtergrond" hebben. Mensen met een Nederlandse achtergrond vormen 78% van de totale bevolking in Nederland.

Hoewel ik het niet met zekerheid kan zeggen, verwacht ik dat BIJ1 en DENK mensen met een Nederlandse achtergrond als "niet-divers" zien en mensen met een migratie-achtergrond als "divers".

Vergeleken met andere bevolkingsgroepen in Nederland hebben mensen met een Nederlandse achtergrond een bovenmatig aandeel op de arbeidsmarkt. Dit is vergeleken met andere bevolkingsgroepen niet eerlijk. Ik begrijp wel waarom BIJ1 en DENK de plaatsen op de arbeidsmarkt eerlijker willen verdelen tussen de verschillende bevolkingsgroepen.

Voor een eerlijke verdeling zou het diversiteitsquotum op 22% moeten worden ingesteld. De toegang tot de arbeidsmarkt voor mensen met een Nederlandse achtergrond wordt hierdoor beperkt tot 78%. Dit komt overeen met hun grootte als bevolkingsgroep in Nederland.

(De precieze berekening voor de hoogte van het diversiteitsquotum is overigens wel iets ingewikkelder omdat er ook rekening moet worden gehouden met bijvoorbeeld schoolgaande kinderen en gepensioeneerden.)

Het is natuurlijk vervelend voor een individueel persoon met een Nederlandse achtergrond als hij voor een sollicitatiegesprek wordt geweigerd op grond van zijn afkomst, maar het is wel eerlijker als hij zijn plaats op de arbeidsmarkt afstaat aan iemand van bijvoorbeeld Somalische, Turkse of Marokkaanse afkomst. Op deze manier wordt de werkgelegenheid eerlijk verdeeld tussen de bevolkingsgroepen in Nederland.

In de praktijk zullen individuele mensen met een Nederlandse achtergrond niet vrijwillig hun plaats op de arbeidsmarkt afstaan aan mensen van andere bevolkingsgroepen, dus ik vind het begrijpelijk dat BIJ1 en DENK een diversiteitsquotum willen invoeren om dit via de wet af te dwingen.

Is het diversiteitsquotum hierdoor niet rechtvaardig?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Invoeren diversiteitsquotum

Bericht door fred neerhoff »

dbdb521 schreef:ik vind het begrijpelijk dat BIJ1 en DENK een diversiteitsquotum willen invoeren om dit via de wet af te dwingen.
Vanuit hun racistische visie is dat inderdaad heel begrijpelijk.
dbdb521
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 19:26

Re: Invoeren diversiteitsquotum

Bericht door dbdb521 »

fred neerhoff schreef:Vanuit hun racistische visie is dat inderdaad heel begrijpelijk.
Waarom vind je het racistisch?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Invoeren diversiteitsquotum

Bericht door fred neerhoff »

DENK en BIJ1 gooien het volledig op etniciteit, terwijl als je werkelijke diversiteit na streeft moet je naast etniciteit, ook rekening houden met sekse, religie, politieke overtuiging, intelligentie, psychiatrische achtergrond enz enz. Daarom is het diversiteitsbegrip dat BIJ1 en DENK hanteren racistisch (andere kenmerken krijgen geen erkenning).
hagenaars

Re: Invoeren diversiteitsquotum

Bericht door hagenaars »

Soms wil het wel helpen als iets goed gedefinieerd wordt, zo ook met racisme, het is trouwens ook strafbaar. En ik geloof niet dat genoemden strafbaar zijn. Er valt hun veel te verwijten maar strafbaar, dat niet...

"Racisme is het idee dat rassen gerangschikt kunnen worden als superieur en inferieur ten opzichte van elkaar. Daaruit voortvloeiend kunnen voor het ene ras andere maatstaven worden aangelegd dan voor het andere.[1]" Wikipedia.
dbdb521
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 19:26

Re: Invoeren diversiteitsquotum

Bericht door dbdb521 »

hagenaars schreef:Soms wil het wel helpen als iets goed gedefinieerd wordt, zo ook met racisme, het is trouwens ook strafbaar. En ik geloof niet dat genoemden strafbaar zijn. Er valt hun veel te verwijten maar strafbaar, dat niet...

"Racisme is het idee dat rassen gerangschikt kunnen worden als superieur en inferieur ten opzichte van elkaar. Daaruit voortvloeiend kunnen voor het ene ras andere maatstaven worden aangelegd dan voor het andere.[1]" Wikipedia.
Begrijp ik je goed dat je zegt dat het diversiteitsquotum niet racistisch is omdat het niet over superioriteit en inferioriteit tussen rassen gaat?
dbdb521
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 19:26

Re: Invoeren diversiteitsquotum

Bericht door dbdb521 »

fred neerhoff schreef:DENK en BIJ1 gooien het volledig op etniciteit, terwijl als je werkelijke diversiteit na streeft moet je naast etniciteit, ook rekening houden met sekse, religie, politieke overtuiging, intelligentie, psychiatrische achtergrond enz enz. Daarom is het diversiteitsbegrip dat BIJ1 en DENK hanteren racistisch (andere kenmerken krijgen geen erkenning).
Persoonlijk hecht ik er waarde aan om elk mens als individu te zien ongeacht ras, sekse, geaardheid, enzovoort.

Al werken er alleen maar witte mannen of alleen maar Turkse vrouwen bij de overheid of bij een bedrijf. Ik zie gewoon individuen.

Dit artikel hieronder beoordeeld mensen volledig op hun ras en geaardheid.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b6d84309/
De 349 duizend Surinamers, 150 duizend Antillianen en nog ruim 813 duizend overige niet-westerse allochtonen in Nederland krijgen geen eigen gezicht in deze Kamer. Nu de PvdA'er Amma Asante vertrekt, is er niet één zwart Kamerlid meer over.
De Volkskrant schrijft dat omdat witte mensen en Afrikaanse mensen er anders uitzien, dat het voor witte mensen onmogelijk is om een Afrikaans mens te vertegenwoordigen. Als je op deze manier denkt, dan vind ik ook dat een Afrikaan een wit mens niet kan vertegenwoordigen en dan vind ik het begrijpelijk als een wit mens zegt dat hij niet op een Afrikaans mens wilt stemmen vanwege diens uiterlijke kenmerken.

De waarden van de Verlichting waarin mensen worden beoordeeld als individu zijn bij de Volkskrant niet te vinden.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Invoeren diversiteitsquotum

Bericht door fred neerhoff »

dbdb521 schreef:De Volkskrant schrijft dat omdat witte mensen en Afrikaanse mensen er anders uitzien, dat het voor witte mensen onmogelijk is om een Afrikaans mens te vertegenwoordigen.
Hetzelfde kan je zeggen over intelligente versus domme mensen. De diversiteitspolitiek van regressief 'links'- dit is inderdaad de essentie er van - is daarom een ondermijnende politiek voor een samenleving: mensen worden elk apart in hun isolement gezet.
Plaats reactie