POSTMODERNISME

hagenaars

Re: POSTMODERNISME

Bericht door hagenaars »

Ik heb het WBS stuk gelezen, een beetje wat wij vroeger noemden een omgevallen boekenkast. Het lijdt ook aan een gebrekkige periodiciteit en wat belangrijker is het is polemisch, maar van het saaie soort. De tegenstander deugt nooit, hoort u lezer het goed, nooit. Ik houd daar niet zo van...Burgemeester Oud cs waren lid geworden van een jonge enthousiaste club, de Partij van den Arbeid. En wat gebeurde? De irritante oude koeien+ werden uit de sloot gehaald.

Iets anders, dat concurrentie bewaakt moet worden lijkt mij wel een goed idee.

+ Ik noem er een paar: nationalisatie, hoge belasting, om zo de 'leuke dingen voor de mensen' te bekostigen. Het dragen van ribfluweel, arbeiderisme etc.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: POSTMODERNISME

Bericht door David Bakker »

Orban schijnt met succes het neoliberalisme buiten de deur te houden: https://www.cafeweltschmerz.nl/interven ... lo-maracz/
hagenaars

Re: POSTMODERNISME

Bericht door hagenaars »

Ja, het is me wat met die Aziatische Hongaren...Stan bakt ze weer bruin. Leuk om te horen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: POSTMODERNISME

Bericht door fred neerhoff »

fred neerhoff schreef:Ditzelfde neoliberalisme hielpen PvdA bewindslieden heimelijk mee uit te voeren.
Volgens Van Zon was de overgave van centrum links aan de neoliberale globalisering in Frankrijk het meest pregnant.

In 1981 was Mitterand op basis van een klassiek links programma aan de macht gekomen. Inclusief een Keyniaans economisch beleid. Maar in 1983 kwam er een radicale koerswijziging richting het neoliberalisme, gepaard gaande met scherpe bezuinigingen.

Van Zon tekent in dit verband de volgende anekdote op (pag. 104):

Toen Mitterand's vrouw hem vroeg waarom hij sinds hij aan de macht kwam, niet doet wat hij eerder beloofd had, antwoordde hij:

"dat hij niet de macht had om op te staan tegen de Wereldbank, het neoliberalisme. Dat hij wel een regering veroverd had maar niet de macht. Ik heb zo begrepen dat regering of president zijn niet tot veel kan dienen in maatschappijen die ondergeschikt zijn aan het kapitalisme." (Le Figaro, 2 mei 2012)

Waarmee gezegd wil zijn dat 1. binnen het neoliberalisme de economische macht boven de politieke vrijheid wordt gesteld, en 2. dat EU-landen hun economische soevereiniteit allang uit handen hebben gegeven en zich hebben uitgeleverd aan het blinde geloof in de vrije markt.

We zagen wat dit heeft betekend voor Griekenland, terwijl Italië het volgende EU-lid is die de verdere bezuinigingen onder het huidige neoliberale dictaat niet langer verantwoord lijkt te kunnen dragen.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: POSTMODERNISME

Bericht door David Bakker »

Boeiende noties Fred. Kunnen we nu ook stellen dat neoliberalisme en cultureel links twee kanten van dezelfde medaille zijn?

En moeten niet stellen dat het neoliberalisme verantwoordelijk is voor "aanval op de natiestaat"? Eens kijken of Baudet hier iets over zegt in zijn proefschrift: https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstr ... equence=10
hagenaars

Re: POSTMODERNISME

Bericht door hagenaars »

Ik zag B. zojuist in een bootje door de Amsterdamse grachten varen met aan zijn zijde een Brexit aanhanger, Zelfs als de economie van Groot Brittannië tien procent zou krimpen dan nog zou de heroverde soevereiniteit het waard zijn, was diens stelling...
Gaga.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: POSTMODERNISME

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Kunnen we nu ook stellen dat neoliberalisme en cultureel links twee kanten van dezelfde medaille zijn?
Gezien de huidige politieke machteloosheid van de burger lijkt mij dat inderdaad het geval. En die medaille heet: het nieuwe conformisme oftewel het postmodernisme.
David Bakker schreef:En moeten niet stellen dat het neoliberalisme verantwoordelijk is voor "aanval op de natiestaat"?
Dat lijkt mij een open deur.
David Bakker schreef: Eens kijken of Baudet hier iets over zegt in zijn proefschrift: https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstr ... equence=10
Hetgeen te verwachten was: geen woord over het neo-liberalistische kapitalisme in Baudet’s dissertatie.
hagenaars

Re: POSTMODERNISME

Bericht door hagenaars »

Ik houd het kort. Cultureel links is uiteraard bestaand. Of het samenhangt met neoliberalisme lijkt mij een onzinnige vraag. Neoliberalisme bestaat namelijk helemaal niet. Je bent liberaal of niet. Ben je geen liberaal dan zijn er nog talloze mogelijkheden in het politieke krachtenveld. Je kunt bv conservatief zijn, of gelovig of -inderdaad Neerhoff- conformerend.
Er zijn verschillende typen Europeanen, zoals we weten. Je hebt federalisten, zij willen de bestaande staten laten opgaan in een Brusselse ( Parijse? Straatsburgs? ) eenheid. Dan heb je de Verenigde Staten van Europa adepten.
Aanhangers van een beperkte statenbond...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: POSTMODERNISME

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: Neoliberalisme bestaat namelijk helemaal niet.
Haha, en Hayek heeft natuurlijk ook nooit bestaan!
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: POSTMODERNISME

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:
David Bakker schreef:Kunnen we nu ook stellen dat neoliberalisme en cultureel links twee kanten van dezelfde medaille zijn?
Gezien de huidige politieke machteloosheid van de burger lijkt mij dat inderdaad het geval. En die medaille heet: het nieuwe conformisme oftewel het postmodernisme.
Kortom de economische machten gaan onbelemmerd hun gang en "links" mag een beetje rommelen in de culturele marge.
Plaats reactie