POSTMODERNISME

hagenaars

Re: POSTMODERNISME

Bericht door hagenaars »

Je houdt Hayek voor de enige, of de belangrijkste "neo liberaal" . Dat is een grote fout. Het liberale verhaal kan op vele wijzen vertelt worden. Hayek was tegen centrale planning. Ik raad je aan het lemma Friedrich Hayek in Wikipedia te raadplegen. Daarin staat kort omschreven wat in welke tijd en waarom de aandacht trok van de Oostenrijkse school en schetst de positie van Hayek in die posities heel helder.Je kunt natuurlijk ook de biografie van deze bijzomdere figuur inzien. Ebenstein, Alan O., 2001. Friedrich Hayek: A Biography. Hayek was eigenlijk geen liberaal.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: POSTMODERNISME

Bericht door fred neerhoff »

Goed lezen:
fred neerhoff schreef:Friedrich Hayek was hun meest prominente ideoloog
In 1947 richtte Hayek de Mont Pèlerin Society op, waarmee de neoliberale utopie op de internationale financiële kaart werd gezet.

Een jaar later, in 1948 richtte de oud-minister van financiën Pieter Oud de VVD op. Diezelfde VVD heeft haar neoliberale wortels altijd ontkend en met succes weten te verhullen.
hagenaars

Re: POSTMODERNISME

Bericht door hagenaars »

Over de oud burgemeester van mijn geboortestad valt veel te zeggen. Vooral positiefs. Hij was zeker niet verhullend. In de z.g. Maandagmorgen sessies werd de economie van Rotterdam ten stadhuize geregeld. Democratisch? Laten we zeggen informeel. Het waren woelige jaren, wederopbouw.

Staatsman, geschiedschrijver, staatsrechtgeleerde en voorman van de VDB en de VVD . Begon zijn loopbaan als kandidaat-notaris en belastingontvanger en was al op jonge leeftijd een vooraanstaand en veelzijdig Tweede Kamerlid. Trad in 1933 met Marchant toe tot het crisiskabinet-Colijn en voerde als minister van Financiën een strak bezuinigingsbeleid. In 1938 burgemeester van Rotterdam (tot 1952). Na de oorlog korte tijd lid van de PvdA , maar voelde zich daarin toch niet thuis en richtte met Stikker i in 1948 de VVD op. Werd daarvan de onbetwiste politieke leider. Sprak met een wat hoge, zachte stem, maar had in de Kamer veel gezag door zijn kennis van het staats- en parlementsrecht. Kon overigens ook vilein uit de hoek komen en gold als autoritair. Schreef standaardwerken over de parlementaire geschiedenis. (Bron: Parlement en Politiek.)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: POSTMODERNISME

Bericht door fred neerhoff »

1. P.J. Oud, oprichter van de VVD in 1948, schijnt in zijn openingsrede voor het jaarlijkse congres van de VVD in 1952 zijn partij neoliberaal te hebben genoemd.

2. Frits Bolkestein, prominent VVD politicus schijnt vanaf de jaren negentig lid te zijn van de door Hayek opgerichte Mont Pèlerin Society (MPS). Dit MPS organiseert tot op de dag van vandaag jaarlijkse conferenties, waaraan denktanks als de Heritage Foundation en het Institute of Economic Affairs aan deelnemen. Het MPS speelde een belangrijke rol voor de neoliberale politiek van Reagan en Thatcher.

3. Mark Rutte, de huidige VVD premier schijnt het werk van de neoliberale ideoloog Hayek op zijn nachtkastje te hebben liggen.
hagenaars

Re: POSTMODERNISME

Bericht door hagenaars »

Leuk! Mijn reactie kan kort zijn. De VVD ontstond toen de nieuwe PvdA de oude koeien weer van stal haalde. (Zoals nationalisatie, centralisme en planeconomie.) Waar de lijzige Frits al niet lid van is...Ik heb het even opgezocht: "The Mont Pelerin Society is composed of persons who continue to see the dangers to civilized society outlined in the statement of aims. They have seen economic and political liberalism in the ascendant for a time since World War II in some countries but also its apparent decline in more recent times.
Though not necessarily sharing a common interpretation, either of causes or consequences, they see danger in the expansion of government, not least in state welfare, in the power of trade unions and business monopoly, and in the continuing threat and reality of inflation.
Again without detailed agreements, the members see the Society as an effort to interpret in modern terms the fundamental principles of economic society as expressed by those classical economists, political scientists, and philosophers who have inspired many in Europe, America and throughout the Western World. " Een liberaal waakhondje lijkt mij.
Is Mark een intellectueel? Ik dacht het niet. Niemand weet wat hij des nachts uitvreet, toch? Boeken lezen? Geen idee.
hagenaars

Re: POSTMODERNISME

Bericht door hagenaars »

van Riel noemde zich conservatief. Het liberale huis heeft vele kamers. Beperken van de staatsinvloed, decentralisatie is al meer dan 75 jaar de eerlijke en openbare bedoeling. ( In 1930 trad Van Riel in dienst van de bankiersfirma Mees & Zoonen. Pas na de Tweede Wereldoorlog werd hij politiek actief. Hij sloot zich aan bij de Partij van de Vrijheid, waar hij lid werd van het dagelijks bestuur. Nadat de Partij van de Vrijheid was opgegaan in de VVD werd hij vicevoorzitter van deze partij. Hij is altijd vrijgezel gebleven.)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: POSTMODERNISME

Bericht door fred neerhoff »

Het neoliberalisme ofwel het blinde geloof in de vrije markt is een essentieel geloofsartikel voor de VVD. Dit geloof berust in de kern op de denkbeelden van de neoliberale ideoloog Friedrich (von) Hayek.

De huidige VVD premier Mark Rutte toonde zich in zijn essay Politiek van Wantrouwen, Elsevier, no. 32, 11 augustus 2007 een fervente aanhanger van deze Hayek.
hagenaars

Re: POSTMODERNISME

Bericht door hagenaars »

Elke liberaal gelooft in de vrije markt. Dat is toch geen nieuws, hoop ik. Hayek was geen democraat, hij geloofde in dictatuur, zoals Pinochet.
Dan is er nog de rol van de staat en daar wordt onder liberalen heel verschillend over gedacht.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: POSTMODERNISME

Bericht door fred neerhoff »

De EU en de USA en het blinde geloof in de vrije markt (neoliberalisme): https://www.trouw.nl/home/pas-op-het-ne ... ~a761fcf9/
hagenaars

Re: POSTMODERNISME

Bericht door hagenaars »

Zoals ik al zei, elke liberaal gelooft in de vrije markt.
Plaats reactie