POSTMODERNISME

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

POSTMODERNISME

Bericht door fred neerhoff »

Hans van Zon, auteur van het boek "De verwarring van links, 1968 - 2018", geeft enkele kenmerken van het postmodernisme. Enkele van die kenmerken zijn:

1. Waarheid is relatief
2. Tegen de wetenschappelijke methode
3. Tegen een dominante cultuur
4. Steun aan marginale groepen
5. Obscurantistisch taalgebruik

Wat mij betreft: weg met het postmodernisme en leve de moderniteit!
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: POSTMODERNISME

Bericht door fred neerhoff »

Van Zon - die in zijn boek analyseert vanuit een klassiek sociaal-democratisch perspectief - gebruikt de term cultureel links of postmodern links voor regressief links of cultuurmarxisme. Ik deel zijn terminologische voorkeur.
hagenaars

Re: POSTMODERNISME

Bericht door hagenaars »

Ja, het is een opvatting die je ook dom, achterlijk en vooral niet realistisch zou kunnen noemen. Welk normaal mens is nu nog tegen wetenschap, twijfelt aan de strijd om de waarheid? Het moet wel een klein groepje duister pratende journalisten zijn dat steunt op marginale groepen en onze dominante en complexe cultuur afwijst.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: POSTMODERNISME

Bericht door David Bakker »

Een manifest van 'Vrij Links': https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b9273dcf/

Verder is het nogal vrijblijvend. Als je wat wilt bereiken moet je kijken naar economische machtsverhoudingen.

Dinsdag 22 mei een debat in de Balie over Vrij Links: https://www.debalie.nl/agenda/podium/na ... _11771741/
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: POSTMODERNISME

Bericht door fred neerhoff »

Inderdaad, hun manifest rept met geen woord over kapitaal-, data- en energie-machtscentra. Noch over grenzen stellen aan onbelemmerde doorgang van kapitaal en arbeid.

Hun idealisme doet denken aan anti-materialisten als hippies en Jezus-people.
hagenaars

Re: POSTMODERNISME

Bericht door hagenaars »

Ja, inderdaad oeverloos gelul...Maar daar krijg je De Balie wel mee vol.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: POSTMODERNISME

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Welk normaal mens is nu nog tegen wetenschap
Goed lezen: Post-modernisten hebben een afkeer van de wetenschappelijke methode. En die methode is gegrondvest in de empirie, hanteert valide modellen en doet toetsbare voorspellingen.

De menswetenschappen (waaronder economie en sociologie, die gretig het voorvoegsel ‘mens’ weglaten, dit in de hoop te kunnen profiteren van het objectieve imago van de beta wetenschappen) die sinds 1968 de overhand over de exacte wetenschappen hebben gekregen, hechten minder aan die empirie, validiteit van modellen en betrouwbare voorspellingen en neigen derhalve tot oeverloos gelul.
hagenaars

Re: POSTMODERNISME

Bericht door hagenaars »

Zeker, postmodernisten keren zich af van de empirie, kennis door ondervinding verkregen. Maar of dat ook geldt voor de economie en de sociologie, dat weet ik zo net nog niet. En of zij oeverloos gelul produceren? Dat zal wel eens voorkomen, maar de regel is het uiteraard niet.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: POSTMODERNISME

Bericht door David Bakker »

Gepromoveerde politicoloog heeft ook een mening over het manifest: https://twitter.com/dewaremerijn/status ... 2025962496
hagenaars

Re: POSTMODERNISME

Bericht door hagenaars »

Hij verruimt in elk geval de historische discussie. Dat lijkt mij wel dienstig. Ik ben benieuwd wat het Balie debat oplevert...(Maar ik verwacht er niets van. Zoals ik al aangaf.)
Plaats reactie