POSTMODERNISME

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: POSTMODERNISME

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Identiteitspolitiek, ik heb het even moeten opzoeken.
Ik denk dat je nog even verder moet zoeken. Misschien in het Engels: identity politics.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: POSTMODERNISME

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:
David Bakker schreef:En ondanks de crisis van 2008 is de 'financial elite' nog steeds oppermachtig.
Klopt, met een paar in het oog springende consequenties. 1. De vakbondsmacht is gebroken. In plaats daarvan hebben we nu de terreur van de ondermijnende identiteitspolitiek. Nieuwe organisaties op basis van arbeid zijn een absolute noodzaak. 2. Het neo-liberalisme sloopt de gemeenschap tot op atomair niveau: iedereen in z'n eigen sociale bubbel + de armen worden armer en de rijken rijker. Eerste prioriteit is het onder gemeenschaps-controle brengen van banken en data-monopolisten.
Ad. 1
Zo makkelijk zal dat niet gaan. Er is een overaanbod van arbeid (op wereldschaal). Bovendien zal dit overaanbod door de 4e industriële revolutie alleen nog maar toenemen. Er dreigt een grote kloof te ontstaan tussen een kleine groep hoogopgeleide mensen die de economie draaiende houdt en een grote massa semi-werklozen. Het lijkt me dat er meer nodig is dan zelforganisatie o.b.v. arbeid.


N.B. Volgens Van der Pijl proberen machthebbers in het Westen d.m.v. een 'Strategy of Tension' (https://en.wikipedia.org/wiki/Strategy_of_tension) controle te krijgen over de semi-werkloze massa's. Zie zijn bijgevoegde paper 'Surveillance Capitalism'.
Bijlagen
Surveillance_Capitalism_and_Crisis.pdf
(525.5 KiB) 442 keer gedownload
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: POSTMODERNISME

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Zo makkelijk zal dat niet gaan.
Klopt. Maar zonder dat zal het roof-kapitalisme zegevieren. Noodzakelijke voorwaarden zijn natuurlijk 1. adequate politieke informatie 2. adequate analyse's 3. actiebereidheid en 4. adequate perspectieven creëren.
David Bakker schreef:Er is een overaanbod van arbeid (op wereldschaal). Bovendien zal dit overaanbod door de 4e industriële revolutie alleen nog maar toenemen. Er dreigt een grote kloof te ontstaan tussen een kleine groep hoogopgeleide mensen die de economie draaiende houdt en een grote massa semi-werklozen.
Niemand kan voorspellen hoe de toekomst zal zijn. Waarzeggers zijn oplichters.

David Bakker schreef:Het lijkt me dat er meer nodig is dan zelforganisatie o.b.v. arbeid.
Er is altijd meer nodig, maar zelforganisatie op basis van gelijke belangen is absolute noodzaak. Maar zelfs dàt ontbreekt momenteel nagenoeg volledig.
David Bakker schreef:N.B. Volgens Van der Pijl proberen machthebbers in het Westen d.m.v. een 'Strategy of Tension' (https://en.wikipedia.org/wiki/Strategy_of_tension) controle te krijgen over de semi-werkloze massa's. Zie zijn bijgevoegde paper 'Surveillance Capitalism'.
Weet ik, maar het Oosten is er ook nog!
hagenaars

Re: POSTMODERNISME

Bericht door hagenaars »

Jullie gebruiken stevige taal. Een paar opmerkingen. Is er overaanbod van arbeid? Welk criterium leg je hierbij aan, is de vraag. Ik denk niet dat er een teveel aan arbeid is en ik denk zeker niet dat de economie draait op een paar rijke mensen.
De kapitalist probeert zijn vermogen te behouden door een behoorlijk rendement. Het woordje 'roof' vind ik daarbij niet van toepassing, al wordt er natuurlijk ook wel geroofd.
Economen die voorspellen en hun bronnen daarbij bekend maken zijn geen oplichters, hoor...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: POSTMODERNISME

Bericht door fred neerhoff »

fred neerhoff schreef:1. P.J. Oud, oprichter van de VVD in 1948, schijnt in zijn openingsrede voor het jaarlijkse congres van de VVD in 1952 zijn partij neoliberaal te hebben genoemd.

2. Frits Bolkestein, prominent VVD politicus schijnt vanaf de jaren negentig lid te zijn van de door Hayek opgerichte Mont Pèlerin Society (MPS). Dit MPS organiseert tot op de dag van vandaag jaarlijkse conferenties, waaraan denktanks als de Heritage Foundation en het Institute of Economic Affairs aan deelnemen. Het MPS speelde een belangrijke rol voor de neoliberale politiek van Reagan en Thatcher.

3. Mark Rutte, de huidige VVD premier schijnt het werk van de neoliberale ideoloog Hayek op zijn nachtkastje te hebben liggen.
Zie https://www.groene.nl/artikel/een-terugkeer-naar-rechts voor een historisch overzicht van de neo-liberale politiek (Hayek & Friedman) van de VVD'er Frits Bolkestein.
hagenaars

Re: POSTMODERNISME

Bericht door hagenaars »

Je noemt drie liberale politici, toevallig alle drie historici, het lijkt mij nogal klontjes dat zulke types liberale boeken lezen. En nieuw liberaal zal Oud bedoeld hebben, neo liberaal is een journalistiek verzinsel.
Laatst gewijzigd door hagenaars op za 10 nov 2018, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: POSTMODERNISME

Bericht door hagenaars »

Je noemt drie liberale politici, toevallig alle drie historici, het lijkt mij nogal klontjes dat zulke types liberale boeken lezen. En nieuw liberaal zal Oud bedoeld hebben, neo-liberaal is een journalistiek verzinsel. Decentralisatie en privatisering, maar ook beperking van overheidsuitgaven en minder regels zijn al wat langer liberale politieke wensen.

Naomi Klein gebruikte de term neoliberalisme voor het streven naar “privatisering, deregulering en bezuinigingen op de sociale uitgaven”, die zij de “drie-eenheid van de vrije markten” noemde. Naomi Klein beschouwt Milton Friedman en Friedrich Hayek als hoofdverantwoordelijken voor het neoliberale tijdperk.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: POSTMODERNISME

Bericht door fred neerhoff »

In John Gray's nieuwste boek "Zeven vormen van atheïsme" (2018) laat hij zien hoe het neo-liberale denken is geïnspireerd door de Russisch Amerikaanse schrijfster Ayn Rand (1905 - 1982). Volgens Rand is alles in geld uit te drukken, ook gevoelens (haar zogenaamde "objectivisme").

Hoe ver haar invloed ging en gaat (zie bijvoorbeeld ook Yernaz Ramautarsing van het Forum voor Democratie), blijkt er wel uit dat volgens Gray de oud-voorzitter van de Amerikaanse centrale bank Alan Greenspan een volgeling was van Rand (die een sektarische beweging rondom haar persoon had georganiseerd).

Pas toen deze Greenspan wegens de financiële crisis van 2008 door een Senaats commissie werd gehoord, gaf hij toe dat zijn heilig geloof in de "vrije markt" (goed voorbeeld van breed aangehangen religie!*) wellicht tekortkomingen vertoonde.

* De betekenis van de term "religie" (zingeving) dient te worden onderscheiden van (gods)geloof, maar is verder even dogmatisch als godsgeloof.
hagenaars

Re: POSTMODERNISME

Bericht door hagenaars »

Waar te beginnen, hartelijk dank voor de signalering van dit boek van John Gray, laat ik zeggen dat ik Ayn Rand in 1967 voor het eerst las. Ik vond het een beetje een zeur...( The Fountainhead en Atlas Shrugged. ) Ze staat ook niet op mijn lijstje van boeken die ik ga herlezen. Ik zag ovrigens enkele jaren terug in de Toneelschuur in Haarlem een uitstekende voorstelling over haar sekte:
Superkapitalisten
De invloedrijke Amerikaanse filosofe Ayn Rand was bevriend met een van de machtigste mannen ter wereld, Alan Greenspan, 19 jaar lang voorzitter van de Amerikaanse Centrale Bank. In 2008 breekt de kredietcrisis uit. Het economische beleid van Greenspan, gevormd door het gedachtegoed van Rand, wordt hiervoor mede verantwoordelijk gesteld. Aan de vooravond van zijn verhoor door het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden raakt Greenspan in paniek. Hoe heeft het zover kunnen komen?
opvoergegevens: mugmetdegoudentand / Lineke Rijxman
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: POSTMODERNISME

Bericht door fred neerhoff »

Het door de VVD aangewakkerde neo-liberalisme loopt op z'n laatste benen: de publieke ruimte is er tot op het bot financieel door uitgekleed:

1. Het bancaire systeem is ook na de crisis van 2008 nog immer instabiel
2. De kloof tussen rijk en arm groeit
3. De factor arbeid is ondergeschikt aan de de factor kapitaal
4. Het leger verkeert in een deplorabele staat (geen geld voor)
5. De politie komt mensen tekort (geen geld voor)
6. Ziekenhuizen gaan failliet (geen geld voor), terwijl banken door de Staat worden gered (geld zat)
7. Het onderwijs komt mensen tekort, terwijl het niveau daalt (geen geld voor)
7. Nederland is het land met de meeste flex-werkers. Het aantal mensen met een vaste baan vermindert
9. Het aandeelhouders kapitalisme is dominant (geld zat)
10. Vakbonden zijn krachteloos (gebrek aan politiek inzicht)
11. De macht van (Amerikaanse) data-bedrijven neemt groteske vormen aan
12. Immigratie blijft een onopgeloste kwestie
13. Rechterlijke macht raakt overbelast (geen geld voor)
14. De geloofwaardigheid van de vertegenwoordigende democratie daalt
15. EU-instituties vertonen een dramatisch democratisch tekort

Je zou toch zeggen dat iedere boerenlul zo langzamerhand wel door heeft dat deze punten met elkaar samenhangen.
Plaats reactie