Het SCP: het valt wel mee met de boze burger.

hagenaars

Het SCP: het valt wel mee met de boze burger.

Bericht door hagenaars »

Nederlanders zijn niet cynischer gaan denken sinds 1990 over de politiek, en 85 % leeft anno 2017 in grote welvaart. Alle berichten over boze burgers en brexitpopulisme ten spijt, valt het dus wel mee met het maatschappelijk onbehagen, constateert het Sociaal en Cultureel Planbureau. Dit zijn enkele belangrijke conclusies uit het tweejaarlijkse rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau dat vandaag verschijnt.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Het SCP: het valt wel mee met de boze burger.

Bericht door fred neerhoff »

Je hebt leugens, grotere leugens en je hebt statistieken.

Je moet natuurlijk niet alles geloven wat het SCP zegt. Ondervraagden responderen vaak selectief of niet. Gemiddelden zijn de slechtste beoordelaar van een statistiek.

Hoe zou het anders kunnen dat 'populistische' partijen zoveel aanhang hebben?
hagenaars

Re: Het SCP: het valt wel mee met de boze burger.

Bericht door hagenaars »

Laat ik beginnen met het laatste, is een paar procent proteststemmen een heleboel aanhang? Ik geloof dat een tweejarig onderzoek van het SCP zeker zo betrouwbaar is als bv. een oppervlakkig kiezersonderzoek terwijl er geen verkiezingen zijn. Ik spreek uit ervaring met enquêtes. (Mensen weten vaak niet eens meer wat ze een jaar geleden gestemd hebben.) Bovendien is de non respons torenhoog.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Het SCP: het valt wel mee met de boze burger.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik spreek uit ervaring met enquêtes
Sorry hoor, voor die ervaring geef ik geen cent.

Het SCP produceert ook al onbetrouwbaar materiaal. Kleine sociale onregelmatigheden kunnen grote gevolgen hebben. En die gevolgen zijn fundamenteel onvoorspelbaar! Hun uitkomsten zeggen dus weinig tot NIETS. Sociale 'wetenschappen' zijn op drijfzand gebouwd.
hagenaars

Re: Het SCP: het valt wel mee met de boze burger.

Bericht door hagenaars »

Ik ken jouw opvattingen inzake sociale wetenschappen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Het SCP: het valt wel mee met de boze burger.

Bericht door fred neerhoff »

Zie in dit verband ook de invloed van ene Annemarie Wennekers als deskundige op het gebied van ‘onbewuste invloeden op gedrag’ op het SCP-rapport 'De Sociale Staat van Nederland 2017’.

http://politiek.tpo.nl/2017/12/19/scp-r ... terventie/

Aan de gepretendeerde "objectiviteit" van de SCP-cijfers blijkt dan ook nog eens een bewust nagestreefde gedragsinterventie van de Rijksoverheid op haar burgers ten grondslag te liggen.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Het SCP: het valt wel mee met de boze burger.

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:Zie in dit verband ook de invloed van ene Annemarie Wennekers als deskundige op het gebied van ‘onbewuste invloeden op gedrag’ op het SCP-rapport 'De Sociale Staat van Nederland 2017’.

http://politiek.tpo.nl/2017/12/19/scp-r ... terventie/

Aan de gepretendeerde "objectiviteit" van de SCP-cijfers blijkt dan ook nog eens een bewust nagestreefde gedragsinterventie van de Rijksoverheid op haar burgers ten grondslag te liggen.
Artikel geschreven door een Baudet-aanhanger: https://twitter.com/SBergsma/status/942820003174342656
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Het SCP: het valt wel mee met de boze burger.

Bericht door fred neerhoff »

De causale relatie ontgaat mij.
hagenaars

Re: Het SCP: het valt wel mee met de boze burger.

Bericht door hagenaars »

Geloof je het zelf?
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Het SCP: het valt wel mee met de boze burger.

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:De causale relatie ontgaat mij.
Mij ook. Maar het valt me op dat ogenschijnlijk verstandige mensen zo enthousiast over Baudet zijn.
Plaats reactie