Erasmus

hagenaars

Re: Erasmus

Bericht door hagenaars »

Laten we het netjes behandelen. Er zijn naast Wilders veel ongelovigen. Wilders heeft een punt, maar uit zich extreem.
Niet parlementair. Dat is jammer.
Niemand wil met hem zaken doen, ook dat is jammer, maar wel begrijpelijk, gezien zijn radicale opstelling.
De kern van het denken van het H.V. is parlementair. Ik ben het lang niet altijd met ze eens, maar vind wel dat die parlementaire opstelling een juiste weg is.
Het vrije woord staat hoog in het vaandel van het H.V., zoals je weet.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Erasmus

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Laten we het netjes behandelen.
Dan moet je niet steeds blijven negeren dat het Humanistisch Verbond een club van Gutmenschen is. Je weet toch wel dat zij een ethisch humanisme aanhangen?
hagenaars

Re: Erasmus

Bericht door hagenaars »

Het H.V. is lid van de IHeu, International Humanist and Ethical Union. Dat is zo, hun centrale punt is de eigen verantwoordelijkheid. Ik zie niets in die Gutmensch theorie van jou.

Ik zocht het nog even op: Founded in Amsterdam in 1952, our vision is a Humanist world; a world in which human rights are respected and everyone is able to live a life of dignity. We work to build and represent the global Humanist movement that defends human rights and promotes Humanist values world-wide.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Erasmus

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Het H.V. is lid van de IHeu, International Humanist and Ethical Union. Dat is zo, hun centrale punt is de eigen verantwoordelijkheid. Ik zie niets in die Gutmensch theorie van jou.
Centraal thema van het ethisch humanisme is nu juist dat ik hen om precies die reden Gutmenschen noem.

Enfin, voor een vis is het water waar hij in zwemt nu eenmaal zo gewoon dat hij niet op de gedachte komt om daar over na te denken!
hagenaars

Re: Erasmus

Bericht door hagenaars »

Deze vis denkt na, zoals je weet. Je kunt ons Gutmenschen noemen, het staat je vrij maar of het iets verduidelijkt dat waag ik te betwijfelen.
Ik zocht het even op: "Gutmensch (German cultural term similar to "do-gooder"; literally good human) is an ironic, sarcastic disparaging term for a person or a group. Those who use the term believe that Gutmenschen have an overwhelming wish to be good and overeagerly seek approval. This comes along with moralising and proselytising behaviour and a dogmatic, absolute perspective, which does not allow deviant views. In political rhetoric Gutmensch is used as a polemic term. See also Stereotype or Personality.)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Erasmus

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Je kunt ons Gutmenschen noemen, het staat je vrij maar of het iets verduidelijkt dat waag ik te betwijfelen.
De term Gutmensch dekt de lading de lading van de ethisch humanist dus perfect!

Je snapt de cultuur van je eigen club toch wel?
hagenaars

Re: Erasmus

Bericht door hagenaars »

Ik snap werkelijk niet wat je nu aannemelijk hebt gemaakt. Jammer.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Erasmus

Bericht door fred neerhoff »

De ethisch humanisten oftewel de Gutmenschen van het Humanistisch Verbond dragen natuurlijk ook niet voor niks hoge hoeden, in plaats van petten.
hagenaars

Re: Erasmus

Bericht door hagenaars »

Ik begrijp wat je bedoelt, maar hoge hoeden en petten worden niet meer gedragen. Je hebt zeker gelijk de aanhang van het H.V. is "boven modaal".
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Erasmus

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:de aanhang van het H.V. is "boven modaal".
Bedoeld wordt 'in morele zin'. Deze aanhang van Gutmenschen zijn immers ethisch humanisten?
Plaats reactie