Leuk liedje, goed gezongen...

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Leuk liedje, goed gezongen...

Bericht door fred neerhoff »

Anders? Tuurlijk, zolang jij maar niet toe hoeft te geven. Kleingeestig!
hagenaars

Re: Leuk liedje, goed gezongen...

Bericht door hagenaars »

Kleingeestig? De historische vergelijking gaat gewoon niet op. Rusland maakte nooit excuus voor de genocide en nam zonder pardon de Krim in...Wreed en autoritair, dat is het.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Leuk liedje, goed gezongen...

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:De zaak is via excuses, herstelbetalingen etc. geregeld. Zo doen nette landen dat...
Jouw hypocrisie jegens de eigen verantwoordelijkheid (volgens jou het humanistische ijkpunt) is werkelijk stuitend.

Pas in 2015 gaf de onlangs overleden naïeve "historicus" Cees Fasseur toe dat zijn zogenaamde Excessennota uit 1969 van geen kanten deugde. https://www.groene.nl/artikel/de-excess ... et-opnieuw

De omvang en wreedheid van de (systematische!) Nederlandse oorlogsmisdaden werden tot dan altijd zwaar gebagatelliseerd. Inmiddels wordt er gedacht dat er aan Indonesische kant honderdduizend strijders sneuvelden . Schattingen over burgerdoden variëren van vijfentwintig- tot honderdduizend. Deze oorlogsmisdaden bleven altijd onbestraft!

De Nederlandse premier De Jong indertijd : "De Regering betreurt dat zich excessen hebben voorgedaan, maar zij handhaaft haar opvatting, dat de krijgsmacht als geheel zich in Indonesië correct gedragen heeft. De verzamelde gegevens bevestigen, dat van systematische wreedheid geen sprake is geweest". En Cees Fasseur hield zijn mond....
hagenaars

Re: Leuk liedje, goed gezongen...

Bericht door hagenaars »

Met deze kritiek, het gaat nog altijd over de Krim, de genocide en de annexatie tenslotte, ben ik snel klaar. Wij hebben Cees Fasseur, J.A.A. van Doorn & W.J. Hendrix, lees bv.
Het Nederlands/Indonesisch Conflict
Ontsporing van geweld
363 pagina’s
De Bataafsche Leeuw, 2e aangevulde druk, 1983 en Roefje Hueting bv. De veteraan die in januari 1969 onomwonden spreekt over de oorlogsmisdaden is Joop Hueting. Hij vertelt zijn onthutsende verhaal in de actualiteitenrubriek Achter het Nieuws. “Ik heb meegedaan aan oorlogsmisdaden en ik heb ze zien verrichten … dat waren geen incidentele gevallen. Dat was de normale gang van zaken.”

Dergelijke figuren, vrijdenkers zijn in Rusland onbestaanbaar.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Leuk liedje, goed gezongen...

Bericht door fred neerhoff »

Jouw vileine triomfalisme omtrent dat kut-liedje is een in het oog springende manier om de eigen verantwoordelijkheid te ontlopen. Voordat je verder gaat met je hypocriete borstklopperij adviseer ik je om https://www.groene.nl/artikel/de-excess ... et-opnieuw nog maar eens goed te lezen.
hagenaars

Re: Leuk liedje, goed gezongen...

Bericht door hagenaars »

Nogmaals, ik heb dat artikel natuurlijk goed gelezen. We hebben het over de Krim, de aldaar gepleegde genocide, het ontbreken van het juiste inzicht, de afwezigheid van excuus of herstelbetaling. Het autoritaire karakter van de Russische politiek. Welke verantwoordelijkheid probeer ik te ontlopen?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Leuk liedje, goed gezongen...

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Nogmaals, ik heb dat artikel natuurlijk goed gelezen.
Waarom refereer je dan naar een boek uit 1983 als pas in 2015 de volle feiten worden genoemd?
hagenaars schreef:We hebben het over de Krim, de aldaar gepleegde genocide, het ontbreken van het juiste inzicht
Hoe kom de daar bij? Je weet toch wel dat Nikita Chroesjtsjov de etnische zuiveringen al heeft veroordeeld? En dat in 1991 de Tataren terug naar de Krim konden?
hagenaars schreef:Het autoritaire karakter van de Russische politiek.
Je bedoelt de Stalinistische politiek? Want het was Stalin die de Tataren deporteerde (daar ging ook jouw kut-liedje over).
hagenaars schreef:Welke verantwoordelijkheid probeer ik te ontlopen?
Door steevast en geheel vrijblijvend anderen in den verre op hun plaats te zetten probeer je de eigen (oa. de koloniale) misdaden en misstanden uit beeld te houden. Hypocriet!
hagenaars

Re: Leuk liedje, goed gezongen...

Bericht door hagenaars »

Je moet altijd erg oppassen met mensen die jou hypocriet noemen. Vaak willen zij iets verbergen. Ik vind de toespraak van Nikita Chroesjtsjov x) nu niet bepaald een vrijdenkersdocument...Het is echt een verworvenheid (haha) dat de Krim Tartaren in 1991 (sic!) weer terug naar hun oorsprong konden. Geen wonder dat het leuk liedje, goed gezongen direct indruk maakte. Er zijn veel meer volkeren het slachtoffer van de Russische imperialisten geworden, zij begrepen direct de strekking. ik noemde het boek van van Doorn en Hendriks omdat dat in zijn tijd de zaken daadwerkelijk blootlegde.
Ik heb geen enkele behoefte iets verborgen te houden...

x) Tijdens de periode van de Grote Zuiveringen gaf Chroesjtsjov opdracht tot de executie van 55.741 regionale functionarissen, waarbij hij het door Stalin opgegeven quotum van 50.000 ruim overschreed. Een Schreibtischmörder...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Leuk liedje, goed gezongen...

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:ik noemde het boek van van Doorn en Hendriks omdat dat in zijn tijd de zaken daadwerkelijk blootlegde.
Onjuist. Daarbij verwijs ik nogmaals naar https://www.groene.nl/artikel/de-excess ... et-opnieuw Pas in 2002 publiceerde Stef Scagliola haar historische dissertatie "Last van de oorlog", waarin zij de Nederlandse oorlogsmisdaden in Indonesië en de verwerking ervan onderzoekt. Wat haar naar eigen zeggen vooral stoorde was dat het systeem achter de oorlogsmisdaden werd toegedekt. Bovendien bleek er nog recentelijk behoefte aan nieuw onderzoek toen bleek hoe gemakzuchtig de Nederlandse overheid de kwestie oppakt. Kort geleden bleek het ministerie van Buitenlandse Zaken nog vast te houden aan de aantoonbaar onjuiste Rawagede-versie in de Excessennota van Cees Fasseur.
hagenaars schreef: Geen wonder dat het leuk liedje, goed gezongen direct indruk maakte.
Indruk bij wie? Niet bij de televoters (het volk) maar wel bij de zogenaamde vakjuries. Zogenaamd, omdat het duidelijk is dat zij politieke belangen nastreefden. Zie ook viewtopic.php?f=6&t=643#p10003
hagenaars

Re: Leuk liedje, goed gezongen...

Bericht door hagenaars »

De heren aarzelden met publicatie, pas nadat Roefje Hueting de ophef had doen ontstaan hebben zij hun boek gepubliceerd. Kijk maar: Een officieel onderzoek volgde en daarna de doofpot. Met enige regelmaat laaide de discussie hierover echter weer op. Nu eindelijk wordt een grootscheeps onderzoek voorgesteld. Het is de aanleiding voor de herdruk van de studie van Van Doorn (1925-2008) en Hendrix (1926), beiden soldaat op Midden-Java, die een sociologische analyse combineert met gegevens uit het veld. Een overzicht van de voorgeschiedenis en het verloop van het conflict wordt vervolgd met een bespreking van de troepeninzet en het gebruikte geweld en de excessen daarbij, met tot slot het eigen bataljon als case-study. Het boek is – nog steeds – een opmerkelijke, een grotendeels valide en een heldere uiteenzetting over het geweld in Indonesië, die ongetwijfeld de basis zal vormen voor nieuwe, noodzakelijke studies over dit onderwerp.

Dr. Harry Poeze

Wat het liedje betreft, je doet mee aan een wedstrijd. Het liedje heeft eerlijk gewonnen. Niet leuk voor Poetin cs.
Plaats reactie