ISLAM RADICALISERING

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

ISLAM RADICALISERING

Bericht door fred neerhoff »

Als ik Elsevier Magazine van vorige week mag geloven, lijkt de Britse premier David Cameron niet veel te snappen van het moslim fundamentalisme in zijn land. Net als burgemeester Jozias van Aartsen van Den Haag denkt hij dat de islamitische ideologie op zich de oorzaak is van radicalisering.

Maar als je mensen als Cameron en Van Aartsen alleen al hoort spreken dan weet je als jongere met een islamitische achtergrond meteen dat je er niet bij hoort.

De werkelijke oorzaak van hun zogenaamde radicalisering ligt natuurlijk in de omstandigheid dat moslim jongeren met een islamitische achtergrond zich binnen een christelijk-humanistische cultuur als de onze miskend voelen.

Op zichzelf goed te begrijpen, maar daarom nog niet te rechtvaardigen. Het is immers in het algemeen belang dat nieuwkomers integreren in de samenleving waarin ze worden op genomen.
hagenaars

Re: ISLAM RADICALISERING

Bericht door hagenaars »

Zo denk ik er ook over, maar de miskenning is sociaal (Inzake banen en woning.) en minder door de religie. (Denk ik.)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: ISLAM RADICALISERING

Bericht door fred neerhoff »

Wat is dan de oorzaak van die "sociale" miskenning inzake banen en wonen, denk je?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: ISLAM RADICALISERING

Bericht door fred neerhoff »

Geef even een citaat van wat Elias te melden had over de immigratie en integratie van buiten Europa afkomstige moslims in een christelijke-humanistische Europese cultuur.
hagenaars

Re: ISLAM RADICALISERING

Bericht door hagenaars »

Norbert Elias plaatst de strijd tussen nieuwkomers en gevestigden in een elegant theoretisch kader.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: ISLAM RADICALISERING

Bericht door fred neerhoff »

Jezus, wat een onzakelijk gebabbel. Wordt nu eens concreet man. Met dat gezemel van jou schiet niemand wat op.
hagenaars

Re: ISLAM RADICALISERING

Bericht door hagenaars »

Ik denk dat die religieuze omstandigheid er weinig of niets toe doet. (het biedt natuurlijk wel een excuus.)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: ISLAM RADICALISERING

Bericht door fred neerhoff »

Nooit gehoord dat identiteit ontleend wordt aan de religie die wordt aangehangen? En identiteit zou een excuus zijn?
hagenaars

Re: ISLAM RADICALISERING

Bericht door hagenaars »

De identiteit is een resultante van vele factoren. Dat is wel duidelijk. De religie geeft een excuus voor gewelddadigheid. De oorzaak ligt in de " misfit ". Zonder werk, zonder perspectief. Genegeerd, gehaat. Miskent. Wat denk je? Zijn dat niet de factoren die er toe doen?
Plaats reactie