Migratie, Paul Scheffer en de Humanisten.
Geplaatst: zo 14 jun 2015, 08:27
Ik was helaas verhinderd, nu moet ik het met het verslag van Loes Ouweneel doen, de lezing van Prof. dr. Paul Scheffer*) over migratie. Naar aanleiding van zijn boek Het Land van Aankomst. Het biedt een inzicht in de kijk van humanisten op het moderne en actuele vraagstuk van de migratie naar Europa van uit Het Midden Oosten, Afrika en Azië. Paul begint met aan te geven dat het probleem niet een twee drie zal stoppen, wen er maar aan. Het probleem is dan " Hoe bescherm je de eigen leefsfeer, met behoud van normen als tolerantie, respect en menselijke waardigheid in het intermenselijk verkeer." Er was een (Typisch voor humanisten.) discussiegroep die de lezing door Paul Scheffer goed had voorbereid en dit waren de opgekomen vragen. De verdrinkende vluchtelingen in de Middellandse Zee maakte het probleem actuelere dan ooit. Prof. dr. Paul Scheffer stelde de ruim vijftig bezoekers niet teleur. De laatste decennia is deze migratie enorm toegenomen, naar Amerika, Australië en Europa, van rijk naar arm. Maar er is een spanning tussen humanitaire verplichting enerzijds en aantallen humanitaire en economische vluchtelingen anderzijds.
Paul stelde dat segregatie dan direct om de hoek ligt. Een vorm van conflictvermijding. Maar vroeg of laat komt er toch conflict. Bronnen van conflict zijn sociaal economisch, bedreiging van banen, religieus, de islam, en internationale ontwikkelingen, IS, Israël, waardoor veiligheidsmaatregelen noodzakelijk worden. Verder is migratie een gedeelde ervaring van verlies. De migrant verliest zijn land van herkomst en wijzelf zien onze vertrouwde samenleving sterk veranderen.
Is er een gezamenlijke toekomst, essentieel is wederkerigheid. Als wij ons beroepen op de scheiding van kerk en staat dan kunnen er geen kruisbelden in de klas en rechtszaal zoals in Duitsland nog het geval is. Wat ook erg zou helpen is consistentie in normen van buitenlandse en binnenlandse politiek. De CiTo toetsen werden bv. in Amsterdam steeds beter, maar kinderen met lage schoolprestaties deden helemaal niet mee! Goed voor het imago van de school maar slecht voor de waarheidsvinding.
Ander onderwerp bleek de toegang tot de welzijnsmarkt. Dit om ongewenste spanning tussen arbeidmigratie en de verzorgingsstaat te voorkomen.
Er bleek voldoende stof tot overdenkeing.
*)prof. dr. P.J. (Paul) Scheffer
Hoogleraar
Tilburg School of Humanities
Department of Culture Studies
Most recent publications
Scheffer, P.J. (2012, January 14). Munt slaan uit de oorlog kan niet meer. NRC Handelsblad/De Morgen.
Scheffer, P.J. (2012). Die offene Gesellschaft und ihre Einwanderer. In I. Charim & G. Auer Borea (Eds.), Lebensmodell Diaspora: Über moderne Nomaden (pp. 85-94). Bielefeld: Transcript Verlag.
Scheffer, P.J. (2012). La sociedad abierta y sus creyentes: El islam en Europa, el islam y Europa. In S. Gesser & S. & R. Raanan (Eds.), El otro en la Espana contemporanea: Practicas, discursos y representaciones (pp. 31-53). Sevilla: Celeccion Anfora.
Scheffer, P.J., & Entzinger, H. (2012). De staat van integratie: Amsterdam en Rotterdam vergeleken.: Gemeente Amsterdam en Rotterdam.
Scheffer, P.J. (2011, December 31). Vaclav Havel: De morele omweg van een buitenstaander. Volkskrant.
Paul stelde dat segregatie dan direct om de hoek ligt. Een vorm van conflictvermijding. Maar vroeg of laat komt er toch conflict. Bronnen van conflict zijn sociaal economisch, bedreiging van banen, religieus, de islam, en internationale ontwikkelingen, IS, Israël, waardoor veiligheidsmaatregelen noodzakelijk worden. Verder is migratie een gedeelde ervaring van verlies. De migrant verliest zijn land van herkomst en wijzelf zien onze vertrouwde samenleving sterk veranderen.
Is er een gezamenlijke toekomst, essentieel is wederkerigheid. Als wij ons beroepen op de scheiding van kerk en staat dan kunnen er geen kruisbelden in de klas en rechtszaal zoals in Duitsland nog het geval is. Wat ook erg zou helpen is consistentie in normen van buitenlandse en binnenlandse politiek. De CiTo toetsen werden bv. in Amsterdam steeds beter, maar kinderen met lage schoolprestaties deden helemaal niet mee! Goed voor het imago van de school maar slecht voor de waarheidsvinding.
Ander onderwerp bleek de toegang tot de welzijnsmarkt. Dit om ongewenste spanning tussen arbeidmigratie en de verzorgingsstaat te voorkomen.
Er bleek voldoende stof tot overdenkeing.
*)prof. dr. P.J. (Paul) Scheffer
Hoogleraar
Tilburg School of Humanities
Department of Culture Studies
Most recent publications
Scheffer, P.J. (2012, January 14). Munt slaan uit de oorlog kan niet meer. NRC Handelsblad/De Morgen.
Scheffer, P.J. (2012). Die offene Gesellschaft und ihre Einwanderer. In I. Charim & G. Auer Borea (Eds.), Lebensmodell Diaspora: Über moderne Nomaden (pp. 85-94). Bielefeld: Transcript Verlag.
Scheffer, P.J. (2012). La sociedad abierta y sus creyentes: El islam en Europa, el islam y Europa. In S. Gesser & S. & R. Raanan (Eds.), El otro en la Espana contemporanea: Practicas, discursos y representaciones (pp. 31-53). Sevilla: Celeccion Anfora.
Scheffer, P.J., & Entzinger, H. (2012). De staat van integratie: Amsterdam en Rotterdam vergeleken.: Gemeente Amsterdam en Rotterdam.
Scheffer, P.J. (2011, December 31). Vaclav Havel: De morele omweg van een buitenstaander. Volkskrant.