Euro systematiek

Plaats reactie
zzpummel
Berichten: 39
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 15:55
Locatie: Rotjeknor aka het Walonie van Nederland

Euro systematiek

Bericht door zzpummel »

Ik kijk naar de vastgoed perikelen. Er zou wat mis zijn gegaan omdat er bubbels zijn ontstaan. Rond 2006? Schuld van het overlijden van die Amerikaanse bank, toch? Veel van op TV geweest.

Geloof mij. De aflossingen van burgers op hun vastgoed zijn alleen op de dag van de invoer van Euro waardeloos geworden. Althans op die dag werd het verval van waarde in gang gezet. Vastgoed werd in een stap lijkt-wel genationaliseerd. Gevolgen heeft dit zondermeer gehad. Inmiddels 15 jaar ellende voor trouwe hypotheek aflossers. Misschien is hierdoor de hele Europeesche ellende wel ontstaan. Mogelijk leunde heel Europa op het rjikere Nederland. Banken moesten nieuwe en zelfs monsterachtige producten verzinnen, burgers beduvelen om verder te kunnen gaan.

Even ter zijde. Aflossen is het domste wat je kan doen. Dat heb ik nu wel ingezien.

Verder. Er was een gulden-systematiek. Anno 2000 werd de gulden-systematiek ingeleverd in ruil voor euro-systematiek. In een stukje TV documentaire van mevrouw Hertzberg laatst wordt gemeld dat in het proces de mogelijkheid van de Nederlands Ministerie van financien is opgeofferd aan het onwerkbare hogere Europesche nivo. Daar ligt nu de controle over geld systemen en rekeningen. Weg mogelijkheid om de hypotheek uitgifte door banken te ondersteunen. Waarom eten veel zzp-ers #zijlstra @zijlstra nu uit de vuilnisbak? Zelfs mensen die ooit ten tijde van de Gulden hebben bewezen rendabel te kunnen zijn, liggen nu met de zenuwen op bed. Voor het begrip, denk aan de documentaire - de onrendabelen - van Marcel van Dam enige jaartjes terug.

Dat bevestigt een klein beetje dat ik al 15 jaar gelijk heb. Een medewerker van ABNAMRO verklaarde mij ooit in de Gulden-tijd dat de bank lang niet zelf al het geld kon hebben om zowat ieder stelletje starters en zo van krediet te voorzien. Daar werd de bank bij geholpen door het ministerie. Juist dit mechanisme is niet meegenomen in de euro-systematiek.

Vroeger werden de schandalen van Bernhard gebruikt om de aandacht op delicate politieke onderwerpen af te lijden. Een camouflage techniek. De man is overleden en daarom wordt er nu op andere manieren gecamoufleerd.

Alle discussie over vastgoed ellende en bubbles is camouflage van de fout die met de invoering van euro-sytematiek is gemaakt. Hypotheken kunnen gewoon niet meer. Zonder hypotheken geen vastgoedwaarde. Zonder hypotheken geen vastgoed kopers.

Ooit kon ik deze vraag voorleggen aan een keyroll speler in die tijd. Er werd mij door hem verzekerd dat ik ongelijk had. In de volgende alinea van zijn email werd gezegd dat de Euro invoering volgens een democratisch politiek traject tot stand was gekomen. Maw er is geen ex politicus op aan te spreken.

Waarom is deze alinea er als ik ongelijk zou hebben?

Ten eerste zouden denkelijk alle beschadigde heilige gulden-hypotheek-aflossers geholpen moeten worden. Op Europeesch nivo zou men de euro-systemen deze optie weer moeten meegeven. En daar is de milieu-dictator weer op tegen. Als alles weer zou gaan lopen reukt de lucht weer minder goed.

Muntjes zin er voor de burger, zeker heeft de privatre-sector burger recht op levensgenot en vrijheid. De Euro is er toch niet slechts voor leden van de VVD-secte.

Oh, en Draghi maar worstelen.
hagenaars

Re: Euro systematiek

Bericht door hagenaars »

Hoe komt u bij die nationalisatie? De invoer van de euro heeft weinig invloed gehad op de waarde van O.G. Waarom is aflossen van een schuld een domme zet? De Nederlandse gulden is bij de invoer van de euro netjes omgewisseld. De bank verstrekt leningen op eigen risico, daar komt het departement alleen aan te pas in de vorm van garantstelling en dat is niet verdwenen.
zzpummel
Berichten: 39
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 15:55
Locatie: Rotjeknor aka het Walonie van Nederland

Re: Euro systematiek

Bericht door zzpummel »

Under construction!

Zij die heel veel procenten hypotheken hebben, hebben mogelijk minder last van verlies van hun lang gespaarde geld. Oh sorry, je kunt onder water staan.

Door waarde verlies en onverkoopbaarheid van je huis of huizen, verlies je veel van je aflossingen. De stijging van huizenprijzen eindelijk nu, di 15 jaar crisis sinds euro, is mogelijk niet eens waar. Als je 100 procent aan schuld hebt, heb je geen huis. Als je veel hebt afgelost, heb je veel recht op het huis. Bij waarde vermindering van het huis verkleint de absolute waarde van je aflossing ook. Dat is wel je, gedurende lang tijd opgebouwde, spaarpot. Voor pensioen of zo iets.

Aflossing bepaalt je kredietwaardigheid. Althans in de Guldentijd. Voor veel trouwe aflossers is de kredietwaardigheid nodig om liquiditeiten te hebben voor zaken. Zonder dat je je huis verkoopt. De laatste jaren zijn door algemene ellende veel mensen hun kansen op gebruik van kredietwaardigheid toch al verloren gegaan. Velen zijn hun huis nu al kwijt.

Als er bij de overgang van monetaire systematiek, van Gulden naar Euro fouten zijn gemaakt, dan heeft de overheid dit gedaan. Als je huis daardoor is verdwenen. Verschrikkelijk. Bij een nationalisatie door een regering zou je ook je huis zijn kwijtgeraakt. Of door een stomme oorlog. Ik zie de overeenkomst.

In de Gulden tijd kon je zo goed als zeker dat wat je afloste weer opnemen. Het was een appeltje voor de dorst. Liquiditeit voor de zakenman. Na Euro is dit weer opnemen zo goed als onmogelijk geworden. Nooit meer een autootje tegen lage rente. Nooit meer extra buffer voor inkoop van voorraad. Aflossing vandaag beperkt dus je slagvaardigheid als je er niks meer van terug kan krijgen. En daarom heb ik spijt van mijn aflossing. Ik loste 2/3 van drie huizen af. Weggegooid geld. Zakelijke kansen voorbij.

Dit staat los van het inwisselen van Guldens. Het is, vermoed ik, de overgang van systematiek. Het verlies van de mogelijkheid voor het ministerie om vrij te kunnen spelen met wat er op de bankrekeningen staat. Ook met het saldo van een lege rekening kun je heel wat doen. De opoffering van de mogelijkheid van het ministerie zelf te kunnen besluiten een rekening onbeperkt negatief te laten staan, teneinde op een andere rekening geld te maken is het probleem. Mogelijk werd hier in het TV programma aan gerefereerd.

In Guldentijd zou het zo mogelijk zijn gegaan: Het ministerie maakt geld beschikbaar door een rekening naar behoefte negatief te laten staan. Het geld hiervan komt op de rekening van een bank. De bank helpt mensen met een huizenwens. ter zijde, risico is inflatie. Vervolgens iemand verkocht het huis. De gelukkige verkoper tankt bij Shell, gaat naar een restaurant. Hij bezoekt AH et cetera. Economie in een plus. Veel verdieners, willen ook een huis. Ze vragen de bank om hypotheek. Dit is dan zoon beetje iteratief of groeiend als een sneeuwbal. Ik denk zelfs buitenlandse economieeen dreven erop mee.

In de Euro tijd: Ministerie is gestopt met het spel. Draghi heeft geen loketten voor burgers in Holland. Draghi vraagt zich af waar plak ik pleisters? Huizen zijn minder gewild. De huizenprijs zakt in. Niemand wil nog een huis want geen hypotheek. Blok doet van alles, maar weet niet wat. Huizen bezitters worden ook nog nugger. UWV snapt niet de huizenmarkt. Er gaan mensen met honger naar bed. Je tankt voor 20 euro of minder per dag bij Shell. De trouwe aflosser mag niet binnen bij de voedselbank. De Radelozen worden als verward gezien. Gezinnen staan op straat. Er gaan mensen dood.

Inmiddels jaren tijdverlies met bastelen aan het al lang overleden Griekenland. De middeleeuwen zijn terug. Ook dictator mr. Milieu is er blij mee. We weten eindelijk dat het Higgs deeltje echt bestaat. Er drijven regelmatig mensen in de zee.
hagenaars

Re: Euro systematiek

Bericht door hagenaars »

Alweer een hele boel vragen en opmerkingen, ik beperk mij tot de hoofdlijn. De euro bracht geen andere financiële relatie met de bank, de schuld bleef hetzelfde maar dan omgerekend. Aflossen is altijd verstandig, het verminderd de schuld. Inderdaad als de schuld te hoog is, dan gaat het huis verloren. Als de schuld te hoog is dan is de aflossing natuurlijk niet weer opneembaar. De bank kijkt wel uit...
Plaats reactie