Burkaverbod

Plaats reactie
xankehuussen
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 20:33

Burkaverbod

Bericht door xankehuussen »

Afgelopen week was het weer volop in het nieuws: het burkaverbod.

Allereerst vind ik dat de hele discussie over het wel of niet mogen dragen van een burka ronduit belachelijk is. Ieder individu in Nederland heeft vrijheid van geloofsovertuiging. Vrijheid van geloofsovertuiging is dan ook een van de klassieke grondrechten. In dit artikel (artikel 18) staat het volgende beschreven: Een ieder heeft recht op vrijheid van gedachten, geweten en godsdienst; dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst of overtuiging te veranderen, alsmede de vrijheid hetzij alleen, hetzij met anderen zowel in het openbaar als in zijn particuliere leven zijn godsdienst of overtuiging te belijden door het onderwijzen ervan, door praktische toepassing, door eredienst en de inachtneming van geboden en voorschriften.
Dus: waarom nog discussiëren over het wel/niet mogen dragen van de burka, als in de grondwet zó duidelijk beschreven staat(duidelijker kan niet) dat een ieder recht heeft op vrijheid van godsdienst.

Ten tweede zijn voor mij de bivakmuts en de burka niet te vergelijken. De burka is een uiting van geloof, de bivakmuts duidelijk niet. Dat de burka en bivakmuts in deze discussie over één kam geschoren worden lijkt mij een zeer onjuiste vergelijking. Het doet de burkadragende vrouwen in een negatief daglicht stellen, aangezien de bivakmuts geassocieerd wordt met geweld & overvallen.

Ten derde staan in Nederland de meeste mensen niet open voor de burka. Mensen die een burka dragen worden dus meestal niet geaccepteerd in de samenleving. Ze worden nagekeken, verdacht gevonden en soms zelfs als misdadiger behandeld. Maar waarom moeten we zo nodig iemand zijn gezicht kunnen zien? Iemand die altijd een pet en een zonnebril draagt wordt toch ook niet bekritiseerd? Ik vind het echt te belachelijk voor woorden dat het dragen van een burka in de huidige tijd niet gewoon kan in Nederland. We zijn toch zogenaamd een vrij land waar alles kan, waar iedereen mag dragen, zeggen en doen wat hij/zij wil?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Burkaverbod

Bericht door fred neerhoff »

xankehuussen schreef:Ik vind het echt te belachelijk voor woorden dat het dragen van een burka in de huidige tijd niet gewoon kan in Nederland.
Natuurlijk mag jij een boerka dragen, zoals het mijn recht is om te weten dat jouw boerka staat voor een reactionair gedachtegoed.
xankehuussen
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 20:33

Re: Burkaverbod

Bericht door xankehuussen »

Ik draag geen burka maar dat doet er verder niet toe. U pretendeert te 'weten' dat het staat voor een reactionair gedachtegoed, waar dit naar alle waarschijnlijkheid een aanname is. Ik zou wel willen weten waar u dit op baseert.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Burkaverbod

Bericht door fred neerhoff »

xankehuussen schreef: Ik zou wel willen weten waar u dit op baseert.
De boerka onderschrijft de orthodoxe islam. En als ik zo vrij mag zijn dan heb ik het er al helemaal mee gehad.
hagenaars

Re: Burkaverbod

Bericht door hagenaars »

Er is nog wel een aandachtspuntje, de boerka maakt de draagster onzichtbaar, onherkenbaar en het werk van de politieagent erg moeilijk. Het dragen van maskers bv. waar het wel op lijkt is heel vaak verboden in de A.P.V., dit omdat er vaak moorden bij het carnaval werden gepleegd en de dader onvindbaar bleek. (Aandachtspuntje.)
Plaats reactie