Raad van State tegen boerkaverbod

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Raad van State tegen boerkaverbod

Bericht door David Bakker »

De Raad van State merkt op in een advies over het wetsvoorstel algemeen verbod gelaatsbedekkende kleding:

"Vrijheid van godsdienst
Voor zover gelaatsbedekkende kleding (bijvoorbeeld een boerka) wordt gedragen om daarmee gevolg te geven aan een religieus (kleding)voorschrift constateert de Afdeling advisering dat dit valt onder de grondwettelijk en verdragsrechtelijk beschermde vrijheid van godsdienst. Het door de regering voorgestelde algemeen verbod voorziet volgens de Afdeling advisering gezien het hiervoor gestelde ten aanzien van het ontbreken van nut en noodzaak niet in een zodanig dringende behoefte dat dit een beperking op het recht op de vrijheid van godsdienst kan rechtvaardigen." ( zie http://www.raadvanstate.nl/adviezen/sam ... mary_id=90).


Er is veel kritiek op boerkaverbod. Het zou slechts symboolwetgeving zijn. Maar wat is daar mis mee? Ik geef toe dat de boerka geen groot maatschappelijk probleem is, maar je geeft als overheid een krachtig signaal af door dit symbool van vrouwenonderdrukking te verbieden.
hagenaars

Re: Raad van State tegen boerkaverbod

Bericht door hagenaars »

Ik ben het volstrekt eens met de RvS.
Een armoedig en slecht handhaafbaar verbod. Er zijn betere symbolen denkbaar, indien nodig, natuurlijk.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Raad van State tegen boerkaverbod

Bericht door fred neerhoff »

Vrouwen die hier met een boerka rond lopen zouden hard uitgelachen moeten worden!
GodenVrijDenker

Re: Raad van State tegen boerkaverbod

Bericht door GodenVrijDenker »

hagenaars schreef:Ik ben het volstrekt eens met de RvS. Een armoedig en slecht handhaafbaar verbod. Er zijn betere symbolen denkbaar, indien nodig, natuurlijk.
Juist prima handhaafbaar. Je herkent ze meteen, hoeft dus niet eerst te martelen of psychiatrisch te observeren,

Het nut van het zich uitspreken over iets wat slechts weinig voorkomt is dat het de grenzen van het toegestane duidelijk afbakent. Het heeft een afschrikwekkende werking en wordt daarom ten onrechte als symboolpolitiek weggezet., te bewijzen
hagenaars

Re: Raad van State tegen boerkaverbod

Bericht door hagenaars »

Leuke naam hebt u! is dat de naam van uw biologische vader?
Even nadenken. Daar lopen twee gesluierde dames. En oom agent. De laatste heeft het druk, de eersten niet. Wat doet oom agent? Hij vraagt ze mee te gaan naar het bureau, waarom, luidt de vraag. De kinderen, ook bij het gezelschap beginnen te jengelen. "Mama, ik moet naar school."
Zie je het voor je?
Nee, ik denk dat oom agent een straatje omloopt.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Raad van State tegen boerkaverbod

Bericht door fred neerhoff »

Het zou mijn oom niet zijn!
hagenaars

Re: Raad van State tegen boerkaverbod

Bericht door hagenaars »

Hoe zou jij het aanpakken?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Raad van State tegen boerkaverbod

Bericht door fred neerhoff »

fred neerhoff schreef:Vrouwen die hier met een boerka rond lopen zouden hard uitgelachen moeten worden!
Zo dus!
hagenaars

Re: Raad van State tegen boerkaverbod

Bericht door hagenaars »

We spreken over een wet. Jij hebt het over gedrag op straat. Burgers onder elkaar.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Raad van State tegen boerkaverbod

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:We spreken over een wet. Jij hebt het over gedrag op straat. Burgers onder elkaar.
We? Een wet? Belachelijk, die verkamptheid!
Plaats reactie