Over wetenschap.

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Over wetenschap.

Bericht door David Bakker »

http://joostniemoller.nl/2014/10/dr-ger ... mag-weten/

Reactie:
"David Bakker

16 februari 2015 om 09:01


Heel leuk allemaal. Maar ik ben nu wel benieuwd waarop of waarin doctor Mulder is gepromoveerd. Want het maakt nog al uit of je gepromoveerd bent in de wiskunde aan de TU Delft of in de theologie in Kampen. Theologie beschouw ik niet als wetenschap en hoort niet op een universiteit thuis."

hagenaars

Re: Over wetenschap.

Bericht door hagenaars »

Mijnheer Mulder is econoom. Laten we zeggen tussen theologie en wiskunde in...Waarom zou iemand niet promoveren op de naastenliefde of de heilige drieeenheid?
Je moet die dingen een beetje ruim zien, Bakker.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over wetenschap.

Bericht door fred neerhoff »

De term "wetenschap" is in onze taal slecht gedefinieerd. Dat is anders in het Engels waar onder "science" de exacte of harde wetenschappen wordt verstaan.

Ik ben er voorstander van om menswetenschappen (vooral een in Vlaanderen gebruikte term) duidelijk te onderscheiden van de exacte wetenschappen.

Zonder dat onderscheid suggereer je dat bijvoorbeeld theologie of sociologie qua methodiek en bewijsbaarheid niet te onderscheiden zijn van de fysica. En dat is natuurlijk baarlijke nonsens.
hagenaars

Re: Over wetenschap.

Bericht door hagenaars »

Er zijn verschillende wijzen van onderzoek doen en redeneren. De sociale wetenschap werkt met andere dan bv. de wiskunde of natuurkunde. Sociologie is in mijn visie ook nog een historische wetenschap. Je wilt de geschiedenis beoefening toch niet onwetenschappelijk noemen?
Het is overigens geen groot nieuws dat de menswetenschap onderscheiden wordt van de natuurwetenschappen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over wetenschap.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Het is overigens geen groot nieuws dat de menswetenschap onderscheiden wordt van de natuurwetenschappen.
Klopt. Doe dan iets met dat onderscheid. Bijvoorbeeld door niet alles blindelings te geloven wat menswetenschappers aan theorieën en onderzoeksresultaten presenteren.
hagenaars

Re: Over wetenschap.

Bericht door hagenaars »

Je hebt gelijk, ik probeer kritisch en rationeel te reageren op wat mij wordt aangeboden.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Over wetenschap.

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef:Je hebt gelijk, ik probeer kritisch en rationeel te reageren op wat mij wordt aangeboden.
Zijn dat dan ijscolepeltjes waar u mee door uw leven roeit?
hagenaars

Re: Over wetenschap.

Bericht door hagenaars »

Onbegrijpelijke vraag, bedoelt u van die ouderwetse platte houten lepeltjes, schepjes eigenlijk?
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Over wetenschap.

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef:Onbegrijpelijke vraag, bedoelt u van die ouderwetse platte houten lepeltjes, schepjes eigenlijk?
Exact!

:?:
hagenaars

Re: Over wetenschap.

Bericht door hagenaars »

Wat een flauwekul. Hebt u niets anders, bv. iets zinnigs, te melden?
Plaats reactie