Poetin, man van de week

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

Tijdens deze bijeenkomst had de eerste spreker, Joris van Bladel, een interessant verhaal over Ruslands geopolitieke en militaire strategie, kijk en oordeel zelf: http://www.debalie.nl/agenda/podium/de- ... _11765972/
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Waarom hij het verhaal niet hield in gewoon Nederlands, is mij een raadsel. Maar dat terzijde, is de Russische Federatie en zijn huidige leiding te vergelijken met vergane imperia zoals Frankrijk en Groot Brittannië ? Ik betwijfel dat...De Russische Federatie wordt gehaat en gevreesd en dat kun je van beide imperia natuurlijk niet zeggen. Zeker Groot Brittannië wordt in het geheel niet gezien als een dreiging. Londen is een hoofdstad maar van daar uit wordt de economie van landen als Canada, Australië etc. bediend, geen van de oud Gemenebest landen voelt een siddering over de rug gaan zoals wel bij Polen, De Balische staten en Oekraïne het geval is.
Verder bevatte het verhaal voor mij weinig nieuwsfeiten, voor jou wel?
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Ik zag gisteren in Buitenhof een geweldig debat tussen minister Asscher en Richard Sakwa. Richard Sakwa stemt 'nee'



Hij is één van de meest prominente critici van het associatieverdrag met Oekraïne: Richard Sakwa, hoogleraar Russische en Europese politiek aan de Universiteit van Kent. Met het Nederlandse Oekraïnereferendum voor de deur stelt Sakwa dat het associatieverdrag het land tot op het bot verdeeld heeft, en Europa gefaald heeft in het voorkomen van een conflict.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Ik zag gisteren in Buitenhof een geweldig debat tussen minister Asscher en Richard Sakwa. Richard Sakwa stemt 'nee'



Hij is één van de meest prominente critici van het associatieverdrag met Oekraïne: Richard Sakwa, hoogleraar Russische en Europese politiek aan de Universiteit van Kent. Met het Nederlandse Oekraïnereferendum voor de deur stelt Sakwa dat het associatieverdrag het land tot op het bot verdeeld heeft, en Europa gefaald heeft in het voorkomen van een conflict.
Hier is hij uitgebreider (dit was een debat van gisteren na buitenhof) aan het woord vanaf 28 min en 15 seconden: https://vimeo.com/159699028 Erg interessant.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Ja, hartelijk dank, de heren in de Balie putten zich uit om hun bezwaar tegen het verdrag te uiten. Jammer dat er geen Oekraïner uitgenodigd was...Ik had graag het tegengeluid gehoord...
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Ja, hartelijk dank, de heren in de Balie putten zich uit om hun bezwaar tegen het verdrag te uiten. Jammer dat er geen Oekraïner uitgenodigd was...Ik had graag het tegengeluid gehoord...
Er zijn genoeg debatten waar andere geluiden te horen zijn en die je kan nakijken: http://www.debalie.nl/uitgelicht/oekrai ... st+europa/
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Sorry, maar dat is mijn punt niet. Ik vind een debat altijd leuker dan een preekje voor een eigen standpunt...
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Het is helaas langzamerhand een "zeur" onderwerp geworden, dat associatieverdrag. Ik zie drie punten van verschil tussen de voor- en tegenstanders. Misschien te simpel? 1. De meerderheid van de Oekraïners wil westwaarts. Een minderheid wil dat niet. 2. Oekraïne is een land vol corruptie, hoe kun je daar eerlijke handel drijven? Dit tegenover: Als wij dit verdrag sluiten dan wordt de strijd tegen corruptie gesteund. 3. Het land lijdt onder een burgeroorlog, zal het verdrag dat niet aanwakkeren?

Ik denk dat ieder zelf moet bepalen waar hij of zij in deze debatpunten staat. Ik kies voor ja, en ook belangrijk het referendum had hier beter niet toegepast hoeven te worden.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Het is helaas langzamerhand een "zeur" onderwerp geworden, dat associatieverdrag. Ik zie drie punten van verschil tussen de voor- en tegenstanders. Misschien te simpel? 1. De meerderheid van de Oekraïners wil westwaarts. Een minderheid wil dat niet. 2. Oekraïne is een land vol corruptie, hoe kun je daar eerlijke handel drijven? Dit tegenover: Als wij dit verdrag sluiten dan wordt de strijd tegen corruptie gesteund. 3. Het land lijdt onder een burgeroorlog, zal het verdrag dat niet aanwakkeren?

Ik denk dat ieder zelf moet bepalen waar hij of zij in deze debatpunten staat. Ik kies voor ja, en ook belangrijk het referendum had hier beter niet toegepast hoeven te worden.
Ad 1
Prima dat ze westwaarts willen maar ze worden te veel gedreven door haat jegens de Russen. Haat is geen goede raadgever. Bovendien kunnen ze economisch niet zonder Rusland: http://www.theguardian.com/world/2016/m ... olai-petro

Ad 2
Binnen EU was Oekraine sowieso controversieel vanwege corruptie. Maar Polen en Litouwen, ook gedreven door Rusland-haat wilden dit.

Ad 3
Het verdrag heeft de burgeroorlog mede veroorzaakt. Bedenk ook dat het verdrag een voortvloeisel is van het Eastern Partnership dat de bedoeling had om 6 landen uit de voormalige Sovjet-Unie los te weken uit de Russische invloedsfeer: http://politiek.tpo.nl/2015/09/26/geenp ... ir-poetin/

Het referendum is uitermate nuttig gebleken omdat het een belangrijke discussie op gang heeft gebracht en er grote belangen op het spel staan. Het is eigenlijk absurd dat de EU dit zomaar geruisloos had kunnen doorvoeren.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Europa is een democratisch samengesteld instituut. Je kunt er natuurlijk verschillend over denken, maar dat is een feit. Het is ook legitiem dat de Europese Unie een associatieverdrag heeft afgesloten met het soevereine Oekraïne. Ons parlement heeft dat verdrag met grote meerderheid aanvaard. Dat is een.
Ten tweede, de haat jegens de Russen kan ik mij indenken, gezien de geschiedenis. De Russische federatie heeft overal aan zijn grenzen een slechte naam. Dit wordt natuurlijk nog versterkt door de huidige leiding van dat grote land, dat overigens ook nog diep in de penarie zit...De economische band tussen Oekraïne en de buurman de Russische Federatie wordt door het associatieverdrag natuurlijk niet beperkt, eerder in tegendeel...
Zeker, de Russische manipulatie met de gaslevering onder Janoekovitsj herinnert een ieder zich nog goed. De burgeroorlog beperkt zich tot het uiterste oostelijke puntje, verder is het land tevreden met het inmiddels in werking getreden associatieverdrag. Nogmaals alles overziend, vind ik het referendum een lachertje.
Plaats reactie