Over de ethische consistentie van dierenrechten

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Over de ethische consistentie van dierenrechten

Bericht door David Bakker »

Stijn schreef:Deze woorden zijn analoog aan de universele ethische principes: we moeten morele regels onpartijdig en zonder willekeurig toepassen. Gelijke morele oordelen in alle moreel gelijkaardige situaties.
Overeenstemming met de basisinformatie: de woorden in het kruiswoordraadsel moeten zo goed mogelijk overeenkomen met de opgegeven beschrijvingen. De analoge basisgegevens in de ethiek zijn de morele intuïties (automatische morele oordelen die optreden in gedachtenexperimenten en die we niet verder kunnen rechtvaardigen of funderen). De universele ethische principes moeten zo goed mogelijk passen bij die morele intuïties"."
Het spijt me om te moeten zeggen maar u maakt op mij de indruk eerder een moralist te zijn dan een wetenschapper. Uw uitgangspunten deugen niet:
- Universele ethische principes bestaan niet, het zijn geen natuurwetten;
- Wie bepaalt of we morele regels onpartijdig en zonder willekeur moeten toepassen?
- Wie bepaalt wat de morele regels zijn? De paus, de imam?
- Wie bepaalt dat ethische principes moeten passen bij morele intuïties?
hagenaars

Re: Over de ethische consistentie van dierenrechten

Bericht door hagenaars »

Liever niet jij-bakken! Er zijn inderdaad geen universele morele principes, maar dat neemt niet weg dat we morele regels onpartijdig en zonder willekeurig toepassen. (Bedoeld zal zijn "niet willekeurig"). Dat vind ik ook.
Je kunt overigens wel stellen dat bv. de gouden regel universeel is. Het partijdig of willekeurig toepassen van morele regels leidt tot de zg. dubbele moraal. Lijkt mij geen goed idee, vind je wel David Bakker? Het beste is de regels die we stellen voor ons gedrag jegens dieren te laten voort vloeien uit de wet.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de ethische consistentie van dierenrechten

Bericht door fred neerhoff »

Stijn schreef:er zijn twee mogelijke betekenissen van moraalwetenschap.
1) descriptieve methode/wetenschappelijk onderzoek over hoe we moreel oordelen. Dat is dus eigenlijk vooral moraalpsychologie (aangevuld met evt evolutionaire psychologie, culturele antropologie,...)
2) een bepaalde rationele aanpak van aan ethiek doen, gebruik makende van gelijkaardige richtlijnen die in wetenschap worden gebruikt: helderheid (geen vage begrippen), consistentie, zuinigheid (geen ad hoc constructies en rationalisaties), overeenkomst met basisinformatie (zijnde bv morele intuities, analoog aan experimentele data), gebaseerd op controleerbare experimenten (bv netjes geconstrueerde gedachtenexperimenten, concrete cases in de bio-ethiek,...)
Ik sta uiterst sceptisch tegenover wat jij “moraalwetenschap” noemt. Ter adstructie de volgende kanttekeningen:

1. Het gebruik van het woord “wetenschap” suggereert objectief verkregen (“harde”) kennis. Maar jouw “morele intuïties” zijn juist subjectieve, cultureel en politiek gekleurde noties (bias) en kunnen derhalve niet zoals jij stelt de rol van objectief verkregen experimentele data spelen.

2. Jouw "morele intuïtie" betreffende de vergelijking tussen een defect exemplaar van de ene biologische soort en een volwaardig exemplaar van de andere soort is niet valide. Immers varkens kunnen als soort overleven maar hulpbehoevende mensen niet.

3. “Rechten” zijn op schrift gestelde afspraken (normen) en zijn de resultante van conflicterende belangen binnen de biologische soort “mens”. Ze komen tot stand middels onderhandeling of onderlinge strijd. “Dierenrechten” miskennen deze fundamentele notie van rechten. Jouw “dierenrechten” berusten immers op identificatie (het gedrag van een chimpansee lijkt meer op dat van een mens dan dat van een bacterie) en niet op een gelijkwaardige belangenstrijd.

4. De rechten van hulpbehoevende mensen berusten op wederkerigheid (ikzelf zou ook niet graag afhankelijk zijn van anderen). Die wederkerigheid wordt echter begrensd door eigenbelang. Als dat eigenbelang groter is dan het belang van het hulpbehoevende exemplaar zal de laatste moeten inschikken.
Stijn schreef:Ik heb vroeger een doctoraat gedaan in natuurkunde, en nu dus in moraalwetenschap; en ik moet zeggen: het "proeft" ongeveer hetzelfde, gezien de sterker gelijkenis in rationele aanpak.
Terecht wordt economen verweten niet wetenschappelijk te zijn. Dat is niet omdat zij geen rationele aanpak zouden hebben maar omdat hun voorspellingen onbetrouwbaar zijn. Oorzaak: hun wiskundige modellen omtrent de economische werkelijkheid zijn niet valide.

Hetzelfde oordeel treft jouw "moraalwetenschap". Je opstelling is als die van een regulier opgeleide arts die homeopathie als wetenschap probeert te verkopen. Als een kwakzalver dus.
Stijn
Berichten: 94
Lid geworden op: di 04 feb 2014, 23:29

Re: Over de ethische consistentie van dierenrechten

Bericht door Stijn »

hagenaars schreef:Dieren zijn anders dan mensen niet voor rede vatbaar, zij volgen hun instinct. Je kunt ze geen rechten verlenen.

maar net zoals ik rechten kan geven aan mentaal gehandicapten, ook al zijn die niet voor rede vatbaar, zo ook kan ik rechten aan dieren geven.
Het is mogelijk voor de dieren en hun welzijn op te komen. Ook als consument kun je richting geven aan die strijd. Het houden van dieren voor de productie kan netjes geschieden, het is dan ook ethisch verantwoord. Uiteraard voelen dieren pijn, dus moeten we die vermijden, hetzelfde geldt voor stress etc.
[/quote]
maar hoe kun je pijn en stress bij varkens vermijden als een zeug drie keer per jaar wordt zwanger gemaakt, bevalt van een veertienling, vele biggetjes vroegtijdig sterven, de biggetjes tegen hun wil in in kleine ruimtes en vrachtwagens worden gedreven,...? En al die vormen van pijn en stress zijn onnodig, want vlees eten zelf is volledig onnodig. We vinden dat we geen onnodig leed mogen veroorzaken; het leed van die veedieren is reëel, en veeteelt is onnodig, dus is dat op zich al inconsistent.
En de vraag blijft of het ooit wel netjes kan zijn om iemand (bv een varken) te op te sluiten en te doden louter voor het genot (voor smaakgenot)
Stijn
Berichten: 94
Lid geworden op: di 04 feb 2014, 23:29

Re: Over de ethische consistentie van dierenrechten

Bericht door Stijn »

David Bakker schreef:Uw uitgangspunten deugen niet:
- Universele ethische principes bestaan niet, het zijn geen natuurwetten;
ik ben het ermee eens dat het geen natuurwetten zijn, maar de meesten hebben wel de intuitie dat morele regels universeel moeten toepasbaar zijn, dus onpartijdig en zonder willekeur. Kijk naar de gulden regel, of de universele verklaring van de rechten van de mens, of het antidiscriminatieprincipe.
- Wie bepaalt of we morele regels onpartijdig en zonder willekeur moeten toepassen?
diegenen die dergelijke morele intuities hebben: wijzelf
- Wie bepaalt wat de morele regels zijn? De paus, de imam?
diegenen die morele intuities hebben en rationeel kunnen denken: wijzelf
- Wie bepaalt dat ethische principes moeten passen bij morele intuïties?
diegenen die dat willen: wijzelf
Jij mag wat mij betreft proberen ethische principes te construeren die sterk botsen met je eigen morele intuities. Dan ga je weinig gemotiveerd zijn om ze na te leven.
Stijn
Berichten: 94
Lid geworden op: di 04 feb 2014, 23:29

Re: Over de ethische consistentie van dierenrechten

Bericht door Stijn »

fred neerhoff schreef: Ik sta uiterst sceptisch tegenover wat jij “moraalwetenschap” noemt. Ter adstructie de volgende kanttekeningen:

1. Het gebruik van het woord “wetenschap” suggereert objectief verkregen (“harde”) kennis.

in de tweede betekenis van het woord moraalwetenschap gebruikte ik niet het woord "wetenschap", maar wel het woord "moraalwetenschap". Dat is een ander woord dan "wetenschap", met een andere betekenis. We moeten ons nu niet blind staren op een woord.
Maar jouw “morele intuïties” zijn juist subjectieve, cultureel en politiek gekleurde noties (bias) en kunnen derhalve niet zoals jij stelt de rol van objectief verkregen experimentele data spelen.
ik ben het ermee eens dat die intuities subjectief zijn, en gaan over waarden en geen objectieve feiten. Het zijn wel de input data voor de constructie van een consistent ethisch systeem.
2. Jouw "morele intuïtie" betreffende de vergelijking tussen een defect exemplaar van de ene biologische soort en een volwaardig exemplaar van de andere soort is niet valide. Immers varkens kunnen als soort overleven maar hulpbehoevende mensen niet.
hulpbehoevende mensen vormen toch geen soort? Waarom verwijs je bij varkens naar de soort en bij hulpbehoevende mensen niet? Wat met hulpbehoevende varkens, gaan we die wel basisrechten geven dan?
En ik heb een hekel aan automatisch soortdenken. Waarom zeg je niet populatie, genus, familie, infraorde, orde, klasse, of...? Dat zijn allemaal even valide biologische rangorden.
Het is maar de vraag in hoeverre huidige vleesvarkens zouden kunnen overleven in het wild. Stel nu dat bv. de vleeskoe niet als (onder)soort kan overleven, tenzij met kunstmatige zwangerschappen en het bijvoederen (net zoals een groep van mentaal gehandicapten niet zouden kunnen overleven, tenzij met kunstmatige zwangerschappen en het geven van eten), zou je dan ook protesteren tegen het gebruik van die vleeskoeien, zoals je zou protesteren tegen het gebruik van mentaal gehandicapten als louter middel? Ik geloof het niet.
Het is toch behoorlijk vergezocht en willekeurig om te zeggen dat we iemand (bv een varken) wel mogen gebruiken als louter middel (zoals we varkens gebruiken in de veeteelt, dus op een manier dat totaal ondenkbaar zou zijn als we dat met mentaal gehandicapten deden), louter omdat dat individu samen met soortgenoten kan overleven, terwijl we iemand anders (bv een mentaal gehandicapte) helemaal niet zo mogen behandelen omdat dat individu niet zo zelfstandig kan overleven?
3. “Rechten” zijn op schrift gestelde afspraken (normen) en zijn de resultante van conflicterende belangen binnen de biologische soort “mens”.
waarom beperk je het tot de biologische soort "mens"? Het is arbitrair om één willekeurig niveau van de biologische classificatie te prefereren, want er zijn talrijke andere hogere en lagere niveaus (bv ondersoorten, genera, orden, klassen,...). En dan zijn er nog andere biologische indelingen, zoals sekse. Als jij naar willekeur zo de morele gemeenschap mag afbakenen, dan mag iedereen dat. En dan zou een racist kunnen zeggen: "...binnen het ras 'blanken'". En de seksist: "...binnen de biologische sekse "man""
Ze komen tot stand middels onderhandeling of onderlinge strijd. “Dierenrechten” miskennen deze fundamentele notie van rechten.
wij kunnen toch onderhandelen over dierenrechten en dan dierenrechten als afspraken op schrift vastleggen? Als we rechten kunnen geven aan mentaal gehandicapten, dan kunnen we dat ook aan dieren.
Jouw “dierenrechten” berusten immers op identificatie (het gedrag van een chimpansee lijkt meer op dat van een mens dan dat van een bacterie) en niet op een gelijkwaardige belangenstrijd.
het berust niet op identificatie, maar wel op het hebben van voorkeuren, een welzijn, gevoelens, een bewustzijn. we moeten rekening houden met wat iedereen wil en wat iedereen voelt, en met iedereen bedoel ik echt iedereen, dus niet enkel diegenen met één of ander willekeurig biologisch kenmerk. (het kenmerk "soort" is willekeurig, omdat er vele andere gelijkaardige biologische kenmerken of groepsindelingen zijn)
4. De rechten van hulpbehoevende mensen berusten op wederkerigheid (ikzelf zou ook niet graag afhankelijk zijn van anderen). Die wederkerigheid wordt echter begrensd door eigenbelang. Als dat eigenbelang groter is dan het belang van het hulpbehoevende exemplaar zal de laatste moeten inschikken.
maar van sommige mentaal gehandicapten kunnen we even weinig of minder wederkerigheid verwachten als van varkens, en toch vinden wij dat die gehandicapten rechten hebben waaraan wij ons te schikken hebben. We mogen bv die mentaal gehandicapten niet tegen hun wil in gebruiken in experimenten.
Terecht wordt economen verweten niet wetenschappelijk te zijn. Dat is niet omdat zij geen rationele aanpak zouden hebben maar omdat hun voorspellingen onbetrouwbaar zijn. Oorzaak: hun wiskundige modellen omtrent de economische werkelijkheid zijn niet valide.
ze zijn vaak wel veel meer valide dan de alternatieven,zoals bv buikgevoelens. Economie is een wetenschap, maar dan wel een moeilijke, gezien het economisch systeem een zeer complex systeem is. Zo ook is weerkunde een wetenschap, hoewel meteorologen ook niet zo'n goeie voorspellingen kunnen maken over het weer volgende week. Maar die meteorologen zijn wel beter dan jouw of mijn buikgevoel, intuitie of helderziendheid over wat voor weer het overmorgen zal zijn. De wiskundige modellen van weerkundigen zijn meer valide dan de modellen van niet-weerkundigen. Hetzelfde geldt voor economen: die hebben ook betere modellen voor de economie dan niet-economen.
Hetzelfde oordeel treft jouw "moraalwetenschap".
nee, want hield ik me in de ethiek niet bezig met het maken van voorspellingen.
Je opstelling is als die van een regulier opgeleide arts die homeopathie als wetenschap probeert te verkopen. Als een kwakzalver dus.
dat is wel een ernstige beschuldiging; ik denk niet dat je voldoende bewijs hebt om die uitspraak harder te maken. En onterechte beschuldigingen zijn niet zo netjes.
Stijn
Berichten: 94
Lid geworden op: di 04 feb 2014, 23:29

Re: Over de ethische consistentie van dierenrechten

Bericht door Stijn »

hagenaars schreef:Het beste is de regels die we stellen voor ons gedrag jegens dieren te laten voort vloeien uit de wet.
moet de wet zich niet eerder baseren op morele regels?
hagenaars

Re: Over de ethische consistentie van dierenrechten

Bericht door hagenaars »

In reactie op Neerhoff. Stijn legt de nadruk op het verzamelen van objectieve data. Het is dan ook onjuist hem subjectieve of intuïtieve feitenverzameling te verwijten. Daarmee vervalt het eerste bezwaar. Bij punt 2 slaat Neerhoff de spijker op de kop.
Punt drie is eveneens juist. De staat die al die belangen afweegt, zal zeker afzien van puur eigenbelang van de burgers en zich inzetten voor het algemeen belang. Voor de staat geldt dan ook nog dat er groepsbelangen op de besluitvorming invloed uitoefenen. Politieke partijen en groepen burgers. Patiëntenverenigingen bv., maar ook de werkers in de sociale sectoren. Punt 4 ligt dus veel genuanceerder dan Neerhoff stelt.
De validiteit van economische modellen verschilt, maar helemaal foutief zijn ze niet. Neerhoff is te stellig.
hagenaars

Re: Over de ethische consistentie van dierenrechten

Bericht door hagenaars »

Ik denk dat de wet zich baseert op morele regels, dan volgt een ontwikkeling. Na de negentiende eeuw is die steeds meer seculier geworden en rationeel. Althans in dit deel van de wereld.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de ethische consistentie van dierenrechten

Bericht door fred neerhoff »

Stijn schreef:in de tweede betekenis van het woord moraalwetenschap gebruikte ik niet het woord "wetenschap", maar wel het woord "moraalwetenschap". Dat is een ander woord dan "wetenschap", met een andere betekenis. We moeten ons nu niet blind staren op een woord.
Ik staar mij niet blind. Wel stel ik vast dat jij met je gemoraliseer de wetenschap in diskrediet brengt.
Stijn schreef:ik ben het ermee eens dat die intuities subjectief zijn, en gaan over waarden en geen objectieve feiten. Het zijn wel de input data voor de constructie van een consistent ethisch systeem.
Hoe consistent je ook redeneert, gekleurde input data genereren gekleurde conclusies*).
Stijn schreef:hulpbehoevende mensen vormen toch geen soort?
Nee, natuurlijk niet.
Stijn schreef: Waarom verwijs je bij varkens naar de soort en bij hulpbehoevende mensen niet?
Jij vergelijkt volwaardige exemplaren van een soort (varkens bijvoorbeeld) met onvolwaardige exemplaren van een andere soort (geestelijk gehandicapte mensen). Maar volwaardige varkens kunnen (in principe) de soort in stand houden terwijl gehandicapte mensen dat over het algemeen niet kunnen. Om die reden vind ik jouw vergelijking niet valide.
Stijn schreef:waarom beperk je het tot de biologische soort "mens"?
Ik beperk mij niet maar ik stelde slechts dat wat wij "rechten" noemen de weerslag zijn van menselijk gedrag.
Stijn schreef:wij kunnen toch onderhandelen over dierenrechten en dan dierenrechten als afspraken op schrift vastleggen?


En jouw dieren kunnen als volwaardige partij mee onderhandelen?

Stijn schreef: Als we rechten kunnen geven aan mentaal gehandicapten, dan kunnen we dat ook aan dieren.
Nogmaals, jouw vergelijking gaat mank. Waarom "geef" je bacteriën eigenlijk geen "rechten"?

Stijn schreef:maar van sommige mentaal gehandicapten kunnen we even weinig of minder wederkerigheid verwachten als van varkens


Mijn gebruik van de term wederkerigheid heeft betrekking op de mogelijkheid dat jezelf een gehandicapt kind zou kunnen krijgen of dat jezelf afhankelijk van anderen zou kunnen worden.
Stijn schreef:ze zijn vaak wel veel meer valide dan de alternatieven,zoals bv buikgevoelens.


Mee eens. Maar wegens de onbetrouwbaarheid van hun voorspellingen zouden zij naar mijn mening toch wat minder hoog van de toren moeten blazen.
Stijn schreef:nee, want hield ik me in de ethiek niet bezig met het maken van voorspellingen.
Klopt, maar ondertussen heb je wel de pretentie "wetenschappelijk" bezig te zijn. Ik bestrijd dat op grond van *) hierboven**).
Stijn schreef:dat is wel een ernstige beschuldiging; ik denk niet dat je voldoende bewijs hebt om die uitspraak harder te maken.
Zie **) hierboven. De input data van jouw "moraalwetenschap" zijn nu eenmaal gekleurd. En al redeneer je nog zo rationeel, die onderbuikdata kunnen niet iets beters opleveren dan wat je er in stopt. Ook al zever je nog zolang door.
Stijn schreef:En onterechte beschuldigingen zijn niet zo netjes.
Mijn beschuldigingen jegens jouw "moraalwetenschap" heb ik wel degelijk onderbouwd. Nogmaals, zie *) hierboven.
Plaats reactie