hagenaars schreef:@ Stijn: Laat ik mij naar aanleiding van dit debat over de wenselijkheid en onwenselijkheid van vlees eten nog even kort mengen met een vraag. Welke waarde zou volgens jou het eten van vlees verbieden?
de waarden die jij en ik geven aan welzijn, onpartijdigheid, antidiscriminatie, basisrechten,...
Tenzij jij, Stijn, het uit het niets postuleert is vlees eten normaal en algemeen verspreid.
ik postuleer het niet uit het niets, tenzij we zeggen dat onze morele intuities en waarden uit het niets komen. Dat vlees eten normaal en algemeen verspreid is, is niet moreel relevant, want stel dat er iets is dat jij immoreel vindt en dat toch normaal is, zou je je daar dan bij neerleggen?
We kunnen wel zeggen dat vlees eten inconsistent is met onze morele waarden, en dat is wel relevant. Ik weet niet welke waarden jij hebt, maar kans is groot dat jij morele waarden hebt die logisch leiden tot veganisme. Omdat jij bv tegen willekeur bent (dat we niet naar willekeur onze slachtoffers mogen kiezen), en tegen extreem egoisme (iemands volledige leven en vrijheid beroven louter omwille van een klein klein beetje extra smaakgenot van het eten van iemands spierweefsel), en tegen discriminatie, en voor basisrechten voor ongeneesbaar diep mentaal gehandicapte weeskinderen, en voor het consistent toepassen van de gulden regel (doe niet aan iemand anders wat je zelf niet aangedaan wil worden)
maar mag je dat wel doen met iemand? Als je iets doet dat iemand anders helemaal niet leuk vindt, dan moet je daarvoor toch een zeer zeer goede reden voor hebben? Een reden zoals een klein beetje toename van smaakgenot is toch niet gewichtig genoeg?Je houdt een koe, een geit of een kip, wel netjes verzorgen natuurlijk, slacht het dier, boter in de pan en smullen maar.
maar als jij naar willekeur mag zeggen dat ze uitsluitend tussen mensen gedijen, mag een racist zeggen dat ze uitsluitend tussen blanken gedijen, mag een rationalist zeggen dat ze uitsluitend tussen rationeel denkende wezens gedijen, mag een primatocentrist zeggen dat ze uitsluitend tussen primaten gedijen, enzovoort. Kunnen we niet gewoon elke vorm van willekeur vermijden door te zeggen dat ze uitsluitend en specifiek tussen iedereen gedijen? En met iedereen bedoel ik natuurlijk iedereen voor wie vrijheid enzo belangrijk is.Mensen rechten (Ik houd het kort) zoals eerlijkheid, waarheid, vriendelijkheid, vrijheid, gelijke behandeling en respect kunnen uitsluitend en specifiek tussen mensen gedijen.
maar waarom zou je de gulden regel naar willekeur beperken tot mensen? Ik ben tegen willekeur, dus ik wil dat we iedereen behandelen zoals we zelf behandeld willen worden. Ja, iedereen.Het leven aangenaam maken. Als je mensen behandelt zoals je zelf behandelt wil worden