Waar zijn onze universiteiten mee bezig?

hagenaars

Re: Waar zijn onze universiteiten mee bezig?

Bericht door hagenaars »

Is dat proefschrift al besproken?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Waar zijn onze universiteiten mee bezig?

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Zoals Paul Cliteur Floris van den Berg selecteerde zeg maar.
Verklaar je nader.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Waar zijn onze universiteiten mee bezig?

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:
David Bakker schreef:Zoals Paul Cliteur Floris van den Berg selecteerde zeg maar.
Verklaar je nader.
Floris van den Berg promoveerde bij Paul Cliteur: http://law.leidenuniv.nl/nieuws-2011/pr ... -berg.html
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Waar zijn onze universiteiten mee bezig?

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Floris van den Berg promoveerde bij Paul Cliteur: http://law.leidenuniv.nl/nieuws-2011/pr ... -berg.html
Nou en? Wat wil je daar mee zeggen?
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Waar zijn onze universiteiten mee bezig?

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:
David Bakker schreef:Floris van den Berg promoveerde bij Paul Cliteur: http://law.leidenuniv.nl/nieuws-2011/pr ... -berg.html
Nou en? Wat wil je daar mee zeggen?
Ik vind Floris van den Berg in zijn optredens en publicaties nogal dogmatisch en moralistisch overkomen. Ik vraag me of hij in staat is een wetenschappelijke prestatie van formaat te leveren. De samenvatting van zijn proefschrift wekt in dit opzicht geen vertrouwen:

"Universeel subjectivisme zoekt actief naar blinde vlekken in de moraal. Het is een theorie die gaat over rechtvaardigheid op wereldschaal, over dierenwelzijn (hieruit volgt onder andere een pleidooi tegen de intensieve veehouderij en voor de morele plicht tot vegetarisme) en toekomstige generaties."

Om tot een goed oordeel te komen zou je het proefschrift eigenlijk moeten lezen. Maar daar heb ik weinig trek in.
hagenaars

Re: Waar zijn onze universiteiten mee bezig?

Bericht door hagenaars »

Ja, dat is het punt natuurlijk, een van ons zal zich aan het lezen moeten zetten, is er een vrijwilliger? Anders zit er niets anders op: loten.
hagenaars

Re: Waar zijn onze universiteiten mee bezig?

Bericht door hagenaars »

Ik citeer maar weer eens:


LONDEN - Maar liefst vijf Nederlandse Universiteiten behoren tot de top 100 van de wereld.



Dat blijkt uit de World Reputation Rankings (Wereld Reputatie Ranglijst), die donderdag wordt gepresenteerd door het Britse tijdschrift Times Higher Education.

De TU Delft is op plek 51 de Nederlandse aanvoerder op de lijst die geldt als het sluitstuk van de prestigieuze World University Rankings.





Die ranglijst, waarop slechts drie Nederlandse instituten stonden, werd afgelopen oktober gepubliceerd. Deze ranglijst is gebaseerd op wereldwijd onderzoek naar de mening van academici over de kwaliteit van universiteiten.

De Universiteiten van Amsterdam (71), Utrecht (78), Leiden (87) en Wageningen (100) hebben ook een top 100-notering. De Verenigde Staten en Engeland voeren de lijst aan met respectievelijk 44 en 10 noteringen op de lijst.

De eerste plaats wordt bezet door de Amerikaanse Harvard University. Samen met Japan deelt Nederland de derde plaats. Landen als Duitsland, Australië en Frankrijk worden daarmee
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Waar zijn onze universiteiten mee bezig?

Bericht door fred neerhoff »

Louter citeren is wel erg makkelijk.
hagenaars

Re: Waar zijn onze universiteiten mee bezig?

Bericht door hagenaars »

Zeker, maar David wierp toch de vraag op waar onze universiteiten mee bezig zijn? Met succes hebben. Klein landje grote prestaties. We zijn vaak te somber, veel te somber. (Dutch desease)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Waar zijn onze universiteiten mee bezig?

Bericht door fred neerhoff »

Je moet je nooit verlaten op statistieken alléén. Zo weet ik dat de Nederlande positie in de toegepaste fysica, wiskunde en elekronica zeer fragiel is. Veel van de geleverde output (= wetenschappelijke publicaties) wordt door in het buitenland geworven studenten en post-doc's (met name chinezen) geleverd. Gevestigde reputaties staan onder druk.
Plaats reactie