De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Ach ja, mijn beste, gelukkig worden aangegane overeenkomsten meestal nageleefd, dat is de feitelijke norm, ik bedoel het waardevrij. Ziehier:
Etymologische (standaard)werken
M. Philippa, F. Debrabandere, A. Quak, T. Schoonheim en N. van der Sijs (2003-2009) Etymologisch Woordenboek van het Nederlands, 4 delen, Amsterdam
norm zn. ‘regel, maatstaf, standaard’
Vnnl. norme ‘zegel’ [1650; Hofman], ook ‘maat, voorbeeld, regel’ [1654; Meijer], nnl. norm ‘regel, maatstaf’ in gedoemd om naar een blinde norm voordtesukkelen [1799; WNT voortsukkelen], eerst ook nog wel in de Latijnse vorm norma, vergelijk norm, norma [1847; Kramers] en in de norma van den rechtstoestand ‘de maatstaf van de wettige toestand’ [1875; WNT hindoe], norm ‘na te streven niveau’ in een norm van ontwikkeling [1885; WNT wezen II], ‘gebruikelijk niveau’ in daalt de ochtend-temperatuur tot de norm [1920; WNT remitteeren], ‘maatschappelijke, zedelijke en geestelijke regel’ in de normen van ons leven [1910; WNT wereldplan], ‘officieel vastgesteld niveau’ in de norm van 70 pct bebouwingsfactor [1955; WNT Aanv. een I].
Ontleend, wrsch. via Duits Norm ‘standaard, regel’ [14e eeuw; Kluge], aan Latijn nōrma ‘regel, richtsnoer’, oorspronkelijk ‘winkelhaak, tekenhaak’, van onbekende verdere herkomst. Een andere mogelijkheid is ontlening aan Frans norme ‘regel, maatstaf’ [ca. 1165; TLF], ontleend aan Latijn nōrma, maar Frans norme was zeldzaam tot ver in de 19e eeuw.
In de 19e eeuw bracht de Duitse wiskundige en statisticus Gauss ook de Latijnse vorm norma [1832; OED] weer in omloop, met de betekenis ‘statistisch gemiddelde waartegen men zekere waarden kan afmeten’. Onder invloed van Engelse maatschappijbeschouwers werd norm, meestal in het meervoud norms ‘normen’ [1900; OED], ook toegepast op sociaal gedrag: deze betekenis zien we in Nederland veel in krantencitaten uit het eerste kwart van de 20e eeuw en ook in de thans veel gehoorde vaste verbinding normen en waarden [1955; WNT Aanv. constantie] is de betekenis van normen nog steeds ‘standaard voor sociaal gedrag’. Ook de meer technische betekenis is niet verloren gegaan, zoals blijkt uit 20e-eeuwse samenstellingen als productienorm ‘vastgestelde hoeveelheid te produceren goederen’ [1924; NRC].
♦ normeren ww. ‘een norm vaststellen’. Nnl. normeeren ‘naar de norm regelen, ordenen, voorschrijven’ [1847; Kramers], ‘norm voor de hoeveelheid vaststellen’ in de noodzakelijkheid de productie te normeeren [1913; NRC], ‘maatschappelijke en zedelijke normen vastleggen’ in het nieuwe leeven normeren aan de grijze oudheid [1931; Vaderland].
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Erasmus noch Machiavelli worden door mij onderschat.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:gelukkig worden aangegane overeenkomsten meestal nageleefd, dat is de feitelijke norm, ik bedoel het waardevrij.
De politieke realisten Machiavelli, Spinoza en Hobbes hebben het niet over normen, ook niet over feitelijke normen, maar over feitelijkheden die resulteerde in hun stelling dat macht = recht.

Die stelling sluit uiteraard niet uit dat verdragen tussen partijen waardeloos zouden zijn, in tegendeel zelfs, maar als puntje bij paaltje komt dan bepaalt de machtigste de regels.

Maar humanisten als Erasmus blijven liever dromen en verkiezen goede bedoelingen boven feiten.
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Ik ken het werk van genoemden, zij stammen uit een andere tijd en een andere context, maar in het concrete hier en nu is de stelling macht is recht te plat en te kort door de bocht. Er is veel over Erasmus op te merken en ik ken een auteur+ die daar werk van maakte, maar het blijft toch ook een grote naam in onze civilisatie.

+ https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... zPyvJBob9P
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

Door Erasmus op het schild te heffen wordt Machiavelli te kort gedaan, of beter: verraden. De Europese standaardreflex om de kop in het zand steken vind ik eerder getuigen van lafheid dan iets om trots op te zijn.
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Ik begrijp je niet, waarom zouden Erasmus en Machiavelli niet beiden erkend worden als helden van onze cultuur en beschaving? De tweestrijd lijkt mij overbodig. En zinloos.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

Ja, die dubbelheid zou jou inderdaad wel passen...Punt is alleen dat jouw Humanistisch Verbond het werk van de politieke realist Machiavelli een beetje eng vindt, want niet ethisch!
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Ik weet zo gauw niet welke humanist Machiavelli in de ban deed en waarom. Mij zegt zo'n banvloek niets, het lijkt mij dom geleuter. En met ethiek heeft zo'n optreden, wat onhistorisch is, al helemaal niets van doen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

Je weet toch wel dat Machiavelli - vooral onder christenen en humanisten (de westerse cultuur) - wordt geassocieerd met een gewetenloze machtspolitieke denker? Reden: humanisten zijn ethisch (zie de Verklaring van Amsterdam).
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Het gaat om de kwaliteit van zijn geschriften, die is hoog en wordt onder humanisten zeker gewaardeerd.

Machiavelli is de studievereniging voor studenten Politicologie aan de Universiteit van Amsterdam en met meer dan 1200 leden de grootste evenals de oudste studievereniging voor studenten politicologie van Nederland.[1] Prominente humanisten waren lid...
Plaats reactie