Spinoza

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Spinoza

Bericht door fred neerhoff »

In http://spinoza.blogse.nl/log/zoekplaatje.html vraagt de blogger Stan Verdult zich af waarom het van origine protestants christelijke dagblad Trouw de aandacht bewust van Spinoza afhoudt.

Ik deel zijn scepsis. Oa. omdat Descartes - die wèl als autoriteit wordt genoemd - het gristelijk geloof nog spaarde, terwijl Spinoza - die de filosofie van Descartes vervolmaakte - radicaal brak met elk beroep op het bovennatuurlijke. Anders dan christenen ontkende Spinoza het bestaan van de vrije wil.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Spinoza

Bericht door David Bakker »

Waarom besteedt dagblad Trouw wel aandacht aan de uitgesproken atheist Daniel Dennet?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Spinoza

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Waarom besteedt dagblad Trouw wel aandacht aan de uitgesproken atheist Daniel Dennet?
Geen idee. Maar vast staat wel dat de populaire veelschrijver Dennet nogal wat gepubliceerd heeft over het bewustzijn. Als zelf verklaard atheïst is hij een uitgesproken evangelist die volgens mij niet goed snapt wat de ware aard van religie is.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Spinoza

Bericht door fred neerhoff »

Volgens het wereldbeeld van Spinoza is de natuur identiek aan de totale werkelijkheid waarvan de mens een integraal onderdeel van is. Als een logisch gevolg staat de mens - zoals alle andere al dan niet levende objecten - onder controle van de universeel geldige natuurwetten. Die wetten laten géén ruimte voor afwijkende wilsbeschikkigen van de mens.

Gevolg: Volgens het wereldbeeld van Spinoza kan er geen sprake zijn van een vrije wil. Vrijheid wordt weliswaar ervaren (via het bewustzijn), maar is feitelijk niet aanwezig.

In tegenstelling tot het wereldbeeld van Spinoza, stellen humanisten de mens centraal (antropocentrisme). Daar waar de mens in Spinoza's visie een integraal onderdeel is van de natuur, zo zien humanisten de wereld buiten de mens als natuur. De wereld daarbinnen - de wereld van het innerlijke - wordt dan als vanzelf als het autonome terrein van de mens ervaren.

Gevolg: In tegenstelling tot spinozisten, erkennen humanisten juist wèl het bestaan van een vrije wil.

Ik deel het wereldbeeld van Spinoza en verwerp het antropocentrisme.
Laatst gewijzigd door fred neerhoff op za 11 feb 2012, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: Spinoza

Bericht door hagenaars »

Ik sta aan de straatkant, zal ik oversteken of niet...Ik sta in het stemhokje, zal ik Pechtold of Rutte rood maken? Ik ken verschillende humanisten die Spinoza zeer waarderen. Kwestie van interpretatie, lijkt mij... :mrgreen:

Ik vind het woord 'controle' slecht gekozen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Spinoza

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik vind het woord 'controle' slecht gekozen.
'Controle' wordt in dezelfde context gebruikt als 'wet'. Het is geen juridisch leerstuk.
hagenaars

Re: Spinoza

Bericht door hagenaars »

Dank je, dat is mij nu duidelijk.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Spinoza

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Dank je, dat is mij nu duidelijk.
Gelukkig.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Spinoza

Bericht door fred neerhoff »

Zie http://www.phil.uu.nl/~piet/Spinoza_overzicht.html voor een helder en compact overzicht van Spinoza's leven en werken.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Spinoza

Bericht door fred neerhoff »

Na een periode van zo'n veertig jaar waarin Herman de Dijn (http://nl.wikipedia.org/wiki/Herman_De_Dijn) in woord en geschrift - oa. als voorzitter van de Vereniging Het Spinozahuis - steeds getracht heeft Spinoza's God te mystificeren , is deze broodfilosoof eindelijk door de blogger Stan Verdult (http://spinoza.blogse.nl/log/de-dijn-ov ... uziek.html) ontmaskerd als een door het katholieke geloof gestempelde spirituele klojo.
Plaats reactie