hagenaars schreef:Je moet natuurlijk iets verder kijken dan je neus lang is. Kijk bv. even in Wiarda, Howard J. (1997) Corporatism and comparative politics. M.E. Sharpe.
Zeker, je moet vooral verder kijken dan je neus lang is. Maar in jouw referentie heb ik NIETS over de specifiek katholieke sociale filosofie kunnen vinden! En als ik mij vergis, geef mij dan even de pagina(s) waar ik dat wèl kan vinden?
Trouwens, kan je geen specifiekere referenties geven?
hagenaars schreef:Wat jij citeert is nota bene uit 1931
Klopt. Precies de tijd waarin het fascisme manifest werd! En juist in die tijd
spoorde de officiële katholieke leer naadloos met de fascistische sociale filosofie.
En je weet toch wel dat de Italiaanse fascisten veelvuldig naar de gloriedagen van het (katholieke!) Romeinse Rijk verwezen? En je kent toch ook wel het
Verdrag van Lateranen waarin Mussolini - nota bene de uitvinder van het fascisme - een
deal sloot met de Kerk van Rome?
hagenaars schreef:de wereld in Rome draait langzaam, maar in tachtig jaar is er natuurlijk wel het een en ander veranderd.
Kan je niet wat specifieker zijn? Is het katholieke bolwerk Rome misschien geschrokken van de bloedige consequenties van hun door de eeuwen heen beleden corporatisme? En geloof jij nu echt dat de katholieke leer opeens zó drastisch veranderd is dat zij het corporatisme geheel achter zich gelaten hebben? Dat zij de maatschappij niet langer zien als een levend organisme waarin alles door hun goede God is beschikt?
hagenaars schreef:Ik zeg natuurlijk niet dat alle geweld fascisme is, maar de kern van het fascisme is politiek en sociaal geweld.
Waarom zo nonspecifiek door blijven drammen? Daartegenover zet ik
het toetsbare criterium:
Elke maatregel van de Staat die tendeert naar een verbod op vrije vakbonden speelt het fascisme in de kaart.
De SER is
juist niet corporatistisch? Pardon? Je weet toch wel dat nog pas in 2011 de productschappen werden opgeruimd waarin wergevers en vakbonden overheidstaken uitvoerden? En zie ook het artikel '
Er ligt nog steeds een deken van corporatisme over Nederland' door Eduard Bomhoff (2012)
https://www.google.nl/search?q=er+ligt+ ... e&ie=UTF-8
Polderen = geïnstitutionaliseerde samenwerking tussen werknemers, werkgevers en de Staat: de natte droom van het christendom, de islam en het fascisme: alle belangen conflicten voorgoed de wereld uit. Precies zoals hun goede God het bedoelde!
NB. Ook de zelfbenoemde humanist Paul Cliteur koestert de natte droom van een harmonische samenleving, zie het boek '
Dirk Verhofstadt in gesprek met Paul Cliteur, een zoektocht naar harmonie' (2012).
Maar blijft het bij polderen als de belangen tegenstellingen tussen de deelnemende partijen onoverbrugbaar blijken? De geschiedenis leert anders!