Brood en spelen.

hagenaars

Brood en spelen.

Bericht door hagenaars »

Paus noemt Jezus groter dan WK voetbal


Op de vijfde dag van de Wereldjongerendagen in de Braziliaanse stad Rio de Janeiro, vergeleek paus Franciscus het katholicisme met voetbal.

Dat meldt AP zondag. "Een goede katholiek zijn is net zoiets als een voetbaltraining", zei de Argentijnse paus. Jezus is echter wel "iets groters dan de wereldkampioenschappen", voegde de paus toe.

Brazilië organiseert het WK voetbal in 2014. Gezien de paus zelf uit Argentinië komt, de grote voetbalrivaal van Brazilië, had de opmerking misschien gevoelig kunnen liggen. De menigte op de strandboulevard van Copacabana juichte echter verrukt.

De paus is zelf groot fan van de club San Lorenzo uit Buenos Aires. Sinds 2008 is hij lid van de club.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Brood en spelen.

Bericht door Frans van Dongen »

De paus is zelf groot fan van de club San Lorenzo uit Buenos Aires. Sinds 2008 is hij lid van de club
Hij wil zeker bij het jeugd elftal !
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Brood en spelen.

Bericht door Frans van Dongen »

Als Brazilië speelt tegen Argentinië (met de paus in de sky-box) bidden beide elftallen tot god voor de zege.

Als god zou bestaan, zouden beide elftallen winnen !
hagenaars

Re: Brood en spelen.

Bericht door hagenaars »

Ik hoop maar dat de ironie de lezer niet is ontgaan, de religie als spel en als vermaak...Dat lijkt mij wel een goede omschrijving van het fanomeen. Dat god werkelijk zou bestaan en de wereld zou bestieren is zo onwaarschijnlijk dat zelfs de nieuwe paus er niet meer in gelooft. Is dat geen groot nieuws?
Vooruit, in training...
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Brood en spelen.

Bericht door Frans van Dongen »

De RKK is volgens mij geen kerk, maar een criminele organisatie.

Erger dan de nazis:
De Nazis hebben genocide gepleegd ruwweg van 1935 tot 1945. Ongeveer 10 jaar. De katholieken hebben 2000 jaar lopen moorden.
De fascisten gaven de joden Zyclon-B; dan ben je in twee minuten dood. De katholieken verzonnen eerst, dat men niet meer gedood mocht worden, voordat men het vuur in moest; daarna kwam Thomas van Aquino op het idee om het vuur danig te verkleinen, zodat het lijden langer zou duren. Hij werd hierom heilig verklaard.
De katholieken hebben het moorden en martelen tot een ware kunst verheven. Ik heb daar uitgebreid over gepubliceerd in de Vrijdenker.
Van de Duitsers hoor je nog wel eens: "Niemals wieder "; van de katholieken en protestanten hoor je niets. Geen enkele zelfkritiek; geen enkel zelfreinigend vermogen, geen enkel gebaar van spijt en geen enkel respect voor de slachtoffers.
(Hoe denk je trouwens dat we aan de term "slachtoffer" komen ?

Nogmaals: Het is geen kerk, maar een criminele organisatie.

Helaas, want daardoor kunnen ze niet eens vervolgd worden en bijvoorbeeld Robert M wel. M had sex met babys en werd dus veroordeed. De pedopriesters verwijderden ook nog eens de testikels van hun slachtoffers en vermoordden er een flink aantal en....ze gingen gewoon vrijuit; ze zijn niet eens vervolgd.
Je krijgt het tuig niet eens de rechtzaal in.

Dat komt doordat het officieel een kerk is en kerken staan zo'n beetje boven de wet.
Let op: Als we het gewone verenigingsrecht op kerken toe zouden passen, waren ze wel vervolgbaar.
(Zie: "Onderzoek Religiante Wetten" op site ASP)
hagenaars

Re: Brood en spelen.

Bericht door hagenaars »

Ik denk dat we moeten oppassen voor overdrijving en eenzijdigheid. Laten we het zo zeggen, de kerk heeft geen moorden op haar geweten, wel ziekenhuizen, bejaardenoorden en hulp voor ouderen ingericht. Dat is één.
De kerk heeft bestaande wantoestanden en misdaden onvoldoende bestreden, zie bv. http://www.literatuurplein.nl/boekdetai ... ekId=86068 En het boek van Dirk Verhofstadt. Pius XII en de vernietiging van de Joden.
Nergens blijkt dat de zinsnede: "geen kerk, maar een criminele organisatie." op juistheid berust. De paus heeft enkele jaren geleden zijn diepe spijt over het antisemitisme geuit, ik hoef maar naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Martin_Niem%C3%B6ller te verwijzen en kan nog wel een boekenplankje aanwijzen met protestanten die zich het lot van oorlogsvervolgden aantrokken. Dat verhaal hoort ook bij de geschiedenis van het christendom.
Kerken staan in ons deel van de wereld (en trouwens ook elders.) natuurlijk niet boven de wet.Hun taak wordt in de grondwet wel beschermd. Maar dat geldt ook voor het vrijdenken. En het humanisme.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Brood en spelen.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik denk dat we moeten oppassen voor overdrijving en eenzijdigheid.
Kijk eerst eens naar jezelf voordat je anderen een lesje leert.
hagenaars schreef: Laten we het zo zeggen, de kerk heeft geen moorden op haar geweten, wel ziekenhuizen, bejaardenoorden en hulp voor ouderen ingericht. Dat is één.
Over eenzijdigheid gesproken!
hagenaars schreef: De paus heeft enkele jaren geleden zijn diepe spijt over het antisemitisme geuit
Het is intussen wel overduidelijk dat je loyaliteit bij de roomse pausen ligt.
hagenaars

Re: Brood en spelen.

Bericht door hagenaars »

Grappig, alweer drie (!) verkeerde conclusies. Ik leer natuurlijk niemand een lesje, maar ik vind wel dat wij overdrijving en eenzijdigheid in een debat zouden moeten vermijden, het schaadt de zaak.
Wat is er eenzijdig aan een feitelijke constatering? En tenslotte, ik heb geen enkele affiniteit met de bisschop van Rome.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Brood en spelen.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:alweer drie (!) verkeerde conclusies.
Ik denk het niet.

Maar vertel eens, vanwaar toch jouw niet aflatende ijver op te komen voor het gelovige establishment?
hagenaars

Re: Brood en spelen.

Bericht door hagenaars »

Ik ben helemaal niet ijverig. Ik kom niet op voor de bisschop van Rome. Het "gelovige establishment" zegt mij niets.
Plaats reactie