Witteveen.

hagenaars

Witteveen.

Bericht door hagenaars »

Naar Witteveen wordt niet meer geluisterd...




De 92-jarige econoom (VVD) schrijft dat zaterdag in het FD. Hij wil dat de regering meewerkt aan een investeringsimpuls van tussen de 10 en 12 miljard om de economie op te peppen.

In het fonds zouden overheid én pensioenfondsen een belang nemen en zo de risico's delen. Witteveen stelt zich voor dat de pensioenfondsen bijvoorbeeld de bouw van scholen en ziekenhuizen, en mogelijk ook woningen, gaan financieren.



Witteveen is ook oud-directeur van het Internationaal Monetair Fonds (IMF).

Door: ANP
hagenaars

Re: Witteveen.

Bericht door hagenaars »

http://hjwitteveen.com/wp-content/uploa ... 00x395.png


Eboek: De magie van harmonie


€ 8.90


Autobiografie van H. Johannes Witteveen.








Boekbeschrijving




H. Johannes Witteveen: econoom, ex-minister van Financiën, voormalig IMF-topman en vooraanstaand Soefi



Johannes Witteveen (Zeist 1921) is een man van formaat zoals Nederland er weinig kent. Deze kleinzoon van Wibaut was tijdens zijn lange, vruchtbare leven onder andere rector magnificus van de Nederlandse Economische Hogeschool te Rotterdam, lid van de Eerste en Tweede Kamer, tweemaal minister van Financiën, Managing Director van het IMF en commissaris bij grote internationale en Nederlandse ondernemingen. Naast deze en vele andere maatschappelijke functies die hij heeft bekleed, neemt Witteveen intussen nog steeds een leidende positie in binnen de Soefi Beweging.
De Magie van Harmonie bevat de memoires van een aimabel man die altijd op ontspannen wijze tot een evenwichtige besluitvorming wist te komen. Ook in tijden van grote internationale spanning kon hij de hoge werkdruk aan dankzij zijn soefistische levenshouding.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Witteveen.

Bericht door Frans van Dongen »

scholen en ziekenhuizen, en mogelijk ook woningen, gaan financieren.
Er is een overschot aan woningen dank zij de zeepbel, die door de overheid is gecreëerd. Prijzen zijn nog steeds aan het dalen en kantoorgebouwen staan in grote getalen leeg. Ik kom nogal eens aan de Zuid-As. (Universiteit-ACTA); de helft staat daar leeg !
Slecht idee van Witteveen.

Ziekenhuizen ? De trent in de gezondheidszorg, waar ik meer ervaring mee heb dan Witteveen, is dat er steeds meer thuis, door de huisarts of door medicijnen wordt gedaan. De vraag is dus, of we nog veel meer ziekenhuizen nodig hebben. Misschien wel minder.

Door de vergrijzing zijn er voorlopig minder scholen nodig, waardoor er met name op het platteland eerder te veel scholen zijn dan te weinig.

Zou Witteveen ook zo redeneren, als hij directeur van een beleggingsmaatschappij was ?
Je stelt, dat niemand naar hem luistert.
Dat begrijp ik !
hagenaars

Re: Witteveen.

Bericht door hagenaars »

Ik weet niet of er een overschot aan woningen is, het kan best zijn, maar het is uiteraard sterk afhankelijk van de prijsvorming, denk ik.Immers ruim vijftig procent van de volwassen bevolking zegt te willen verhuizen...

Er zijn zeker teveel ziekenhuizen en kantoren.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Witteveen.

Bericht door Frans van Dongen »

Ik weet niet of er een overschot aan woningen is,
Natuurlijk ! De prijzen dalen nog steeds; dus is er een overschot; anders zouden de prijzen stijgen. De wet van vraag en aanbod.

het kan best zijn, maar het is uiteraard sterk afhankelijk van de prijsvorming,
Dat bedoel ik.

Er zijn zeker teveel ziekenhuizen en kantoren.
Ik vraag me daarom af, of Witteveen dit goed ziet.
hagenaars

Re: Witteveen.

Bericht door hagenaars »

Vraag en aanbod, inderdaad. Als de prijzen van sinaasappels dalen en er komen kisten vol aan, dan wacht de consument en drinkt water, want hij weet, de sinaasappels worden goedkoper.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Witteveen.

Bericht door Frans van Dongen »

De tweede hoofdwet van de economie.
Gaat altijd op. Als ze op Mars een economie zouden hebben, zou het daar ook opgaan.

Toen de mensen nog in het jager-verzamelaar stadium zaten, ging het ook al op. Als je tegen het einde van de dag al genoeg beukennootjes had verzameld en nog weinig bosbessen, ging je natuurlijk voor de bessen.

Ken je de eerste hoofdwet van de economie ?
hagenaars

Re: Witteveen.

Bericht door hagenaars »

Nee, die ken ik niet. Als je veel nootjes hebt, dan wordt het ruilen...Voor bessen?
Nogmaals over de woningmarkt, ruim vijftig procent van de Nederlanders boven de 21 jaar, zegt te willen verhuizen. Naar een goedkopere, juist een duurdere, dus grotere woning. Of een woning met tuin, lift of centraal gelegen. Er is geen stabiliteit op de woningmarkt.
Er zijn wel teveel kantoren, structurele krimp. En veel te veel ziekenhuizen. Ook die leegstand is structureel. Hetzelfde geldt voor de winkelbestanden.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Witteveen.

Bericht door Frans van Dongen »

De eerste hoofdwet van de economie luidt:

PRODUCTIE = CONSUMPTIE

De wiskunde wordt wel eens gedefinïeerd als de konsekwentie van één en één is twee. Zo is dit de definitie van de economie.

Een zeer actueel voorbeeld: Als je een tijdje meer uitgeeft dan je produceert (dat kan door lenen), dan zul je daarna een tijdje minder moeten uitgeven dan je produceert, om je schulden terug te betalen, zodat de eerste hoofdwet uiteindelijk toch weer opgaat.

Alle andere wetten zoals de tweede hoodfdwet (Wet van Vr en Aanb), maar ook de Wet van Wibaut (je kunt een euro maar één keer uitgeven) zijn terug te voeren op Productie = Consumptie.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Witteveen.

Bericht door Frans van Dongen »

Er is geen stabiliteit op de woningmarkt.
Dat is het gevolg van te veel en dom overheidsingrijpen. Door te subsidiëren (H aftrek) heeft de overheid een zeepbel gecreëerd die z'n weerga niet kent in onze economische geschiedenis.

Het cynische en het wrange is, dat de overheid zich weer opwerpt als de probleemoplosser, terwijl ze het probeem juist heeft veroorzaakt.


De overheid ziet zichzelf als de oplossing, maar zij is zelf het probleem.

Rutte doet denken aan een boer, die z'n paard zoekt, terwijl hij er op zit.
Plaats reactie