Islam is sterk verdeeld.

hagenaars

Islam is sterk verdeeld.

Bericht door hagenaars »

Als ik met vakantie ben, zoals vorige week, dan ben ik regelmatig in Aken, net over de grens, werkelijk een prachtige stad, vol met bezienswaardigheden. Aken is een stad met een lange geschiedenis en een beroemde Dom. De RWTH Aken (Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule) is een van de belangrijkste technische universiteiten, speciaal voor werktuigbouwkunde, auto- en productietechniek. Een onderdeel vormt het Klinikum Aachen, dat het op één na grootste in één enkel gebouw gevestigde ziekenhuis van Europa is. De Rijksstad Aken was van 1306 tot 1797 een Rijksstad binnen het Heilige Roomse Rijk.
Aan de ingevoerde Reformatie werd in 1598 en 1614 gewelddadig een eind gemaakt op last van het Rijk. Door de rekatholisering en het vertrek van economisch actieve protestanten naar naburige plaatsen, liep de welvaart in de stad terug.

In 1794 werd de stad door Franse troepen bezet, waarop in 1797 de annexatie door Frankrijk volgde. De stad ging op in de Cisrheniaanse republiek en werd de hoofdstad van het departement van de Roer. Na de ineenstorting van het Eerste Franse Keizerrijk in 1813, besloot het congres van Wenen in 1815 de stad bij het koninkrijk Pruisen te voegen.

Maar Aken heeft ook een intelectuele historie, zo wordt er in de lokale krant uitgebreid verhaald over de religieuse conflicten die er woeden binnen de verschillende kerkgenootschappen. Ook de felle strijd binnen de moslimgemeenschap over de ware geloofsopvatting wordt aan de lezers voorgelegd, in Duitse traditie, compleet, gedetaileerd en objectief.
Ik kan een reis naar Aken en omgeving van harte aanbevelen. Ik kom later nog wel terug op die strijd in de moslimgemeenschap in Duitsland.
Plaats reactie