Samenvoegen van provincies.

Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Samenvoegen van provincies.

Bericht door Frans van Dongen »

Er zal geen verschil van mening zijn over de gewenste rol van het rijk, daar heb ik het nu o dus niet over
Volgens mij hebben we het daar wel over.
hagenaars

Re: Samenvoegen van provincies.

Bericht door hagenaars »

Ik wil best over het Rijk praten hoor, maar het onderwerp is "Samenvoegen van provincies".
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Samenvoegen van provincies.

Bericht door Frans van Dongen »

Ja, maar ik vind dat je ze moet afschaffen.
hagenaars

Re: Samenvoegen van provincies.

Bericht door hagenaars »

Ja, dat is wel bekend, maar is er ook een passend argument voor, dat is dus de kwestie, nog afgezien van de vraag of onze grondwet het toelaat. Ik denk het niet. Maar als dat juist is, dan moet dus tweederde van het electoraat hier voor zijn. En dat lijkt mij nog een langdurige strijd op te leveren.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Samenvoegen van provincies.

Bericht door Frans van Dongen »

nog afgezien van de vraag of onze grondwet het toelaat.
Dan is het stemrecht aan de doden !!
hagenaars

Re: Samenvoegen van provincies.

Bericht door hagenaars »

Bedoel je dat de grondwet voor jou niet meer telt? Of begrijp ik jou verkeerd, wat ik hoop...?
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Samenvoegen van provincies.

Bericht door Frans van Dongen »

Nee, ik vind dat bij benadering iedere generatie z'n eigen grondwet moet samenstellen.

De maatschappij, het individu en de relatie tussen die twee (de politiek) is de laatste tijd dermate geëvolueerd (zie: Pim Fortuyn: "De Islamisering van onze Cultuur"), dat het zeker tijd wordt voor een nieuwe grondwet met meer waardering voor het individu, wat minder voor kerk en partij en gelijke wetten voor gelovigen als voor atheïsten.

Het individu kan veel meer verantwoordelijkheid dragen dan bijvoorbeeld 50 jaar geleden, is veel verder geëmancipeerd en geïnformeerd, maar de politiek blijft ons als een stelletje kleine kinderen behandelen.

Alleen al daarom moet er een nieuwe grondwet komen.
hagenaars

Re: Samenvoegen van provincies.

Bericht door hagenaars »

Schrijf een brief aan een kamerlid van jouw voorkeur en vraag hem of haar die zaken aan de orde te stellen.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Samenvoegen van provincies.

Bericht door Frans van Dongen »

Zie ik wat minder in. Het leek mij leuker, om het hier ter sprake te stellen.
hagenaars

Re: Samenvoegen van provincies.

Bericht door hagenaars »

Ja, zeker, dat snap ik, maar in mijn opmerking zit natuurlijk ook een inhoudelijke reactie. De dynamiek van de grondwet moet enerzijds niet te groot zijn en anderzijds groot genoeg om nu en dan een aanpassing door te voeren, maar wel met een geklassificeerde meerderheid van tweederde en in twee instanties, zodat we er goed over kunnen nadenken.
Plaats reactie