Meer over Erdogan.

hagenaars

Meer over Erdogan.

Bericht door hagenaars »

In Oost Turkije wordt door de eigen luchtmacht gebombardeerd, veel doden. Erdogan, de grote leider van zijn volk, is bezig de vrede te bewaren. Hoe lang nog?

(Op 12 augustus 2005 heeft Erdoğan gezegd te werken aan de oplossing van het Koerdische probleem met meer democratie. Hij zei ook in een toespraak in Diyarbakır: "Ieder land heeft moeilijke tijden in haar geschiedenis meegemaakt. Een grote staat en een groot land als Turkije heeft vele moeilijkheden overwonnen om de dag van vandaag te bereiken. Daarom is het weigeren van het erkennen van fouten in het verleden niet gepast voor grote landen. Een grote staat en een sterke natie kijkt met vertrouwen naar de toekomst door hun fouten en hun misstappen te belijden. Het is met dit principe in het achterhoofd dat onze regering het land dient. (...) Het Koerdische probleem is niet het probleem van een deel van onze mensen, maar het probleem van iedereen. Dus het is ook mijn probleem. Wij zullen elk probleem oplossen met meer democratie, meer burgerrechten en welvaart, met inachtneming van de grondwettelijke orde, het principe van de republiek en de fundamentele beginselen die we hebben geërfd van de grondleggers van ons land.")
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Meer over Erdogan.

Bericht door fred neerhoff »

Wat mij betreft treedt Turkije niet toe tot de Europese Unie. Niet omdat ik Ergodan wel of geen lul vind, of dat ik zijn politieke partij niet zou moeten, maar omdat de scheiding van godsdienst en staat binnen moslim naties een oneigenlijke figuur is. Het Turkse leger zou veel minder manifest moeten zijn om die scheiding geforceerd in stand te houden. Verder vind ik dat Turkije de vrijheid van meningsuiting (waaronder de vrijheid van godsdienst) geloofwaardig zou moeten kunnen garanderen.
hagenaars

Re: Meer over Erdogan.

Bericht door hagenaars »

Bij het kandidaat lidmaatschap hoort die eis. Die heeft Turkije ook geaccepteerd. Expliciet is toen uitgesproken dat het moslim geloof, zo dominant aanwezig in Turkije, geen belemmering mocht zijn. Daar moeten we ons nu aan houden, lijkt mij.
Ik ben een verklaarde voorstander van samengaan van de EU en Turkije. Je kunt ook even verder kijken op de site van de EU. http://ec.europa.eu/enlargement/candida ... dex_nl.htm
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Meer over Erdogan.

Bericht door fred neerhoff »

Je kunt met Turkije beter afzonderlijke verdragen afsluiten. Een gelijkschakeling is ongewenst en bovendien niet realistisch.
hagenaars

Re: Meer over Erdogan.

Bericht door hagenaars »

Daar zou dan een goede reden voor moeten worden gevonden, immers er is iets anders expliciet afgesproken. Turkije vroeg het lidmaatschap aan, geen afzonderlijke verdragen. De procedure voor toetreding is ook, zoals je weet, gestart en gedeeltelijk met succes afgerond.
Nee, ik geloof niet dat het zo simpel is.
hagenaars

Re: Meer over Erdogan.

Bericht door hagenaars »

Ik geef nog wel even mijn kijk op de huidige ontstane situatie, de verhouding met de Koerden.

Eerst even het persbericht, waarover we spreken:


Turkije betaalt compensatie voor dode Koerden

Laatste update: 3 januari 2012 00:20


ANKARA - De regering van Turkije gaat een schadevergoeding betalen aan de nabestaanden van de 35 Koerden die vorige week om het leven kwamen bij een Turkse luchtaanval vlakbij de Iraakse grens.


Dit heeft vicepremier Bülent Arınç, maandag gezegd.

De strijdkrachten dachten dat ze strijders van de extremistische Koerdische beweging PKK in het vizier hadden, maar dat bleek al snel een vergissing. Het bleek te gaan om overwegend jonge streekbewoners die brandstof smokkelden.
De regering betaalt over enkele dagen compensatie, maar weigert officieel excuses aan te bieden, aldus de plaatsvervangende regeringsleider.

© ANP

Kennelijk vindt Turkije het bombarderen van eigen mensen niet iets om excuus voor aan te bieden. De relatie met het buurland is ook kennelijk zodanig dat van normaal grensverkeer geen sprake meer is. Ik vind dat de volgorde anders zou moeten zijn. Eerst de normalisatie van de verhouding met de Koerden, overal in Turkije, zoals door Erdogan ruim zeven jaar geleden werd aangekondigd.
Daarna, maar gelijktijdig op te starten, een diplomatiek offensief richting Irak, waar de Koerden dankzij de zojuist afgesloten oorlog een zeer grote mate van autonomie genieten.

Beide zaken zullen het uiterste van de Turkse politiek vragen, ik ben mij dat terdege bewust, maar het is het enige pad dat voor Turkije begaanbaar is. Waarom zou Brussel hierbij niet de helpende hand uitsteken?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Meer over Erdogan.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: Ik vind dat de volgorde anders zou moeten zijn. Eerst de normalisatie van de verhouding met de Koerden, overal in Turkije, zoals door Erdogan ruim zeven jaar geleden werd aangekondigd.
En als jouw droom nu eens niet uitkomt, wat dan?
hagenaars

Re: Meer over Erdogan.

Bericht door hagenaars »

Bedoel je als de oorlog met de Koerden niet wordt beëindigd en het conflict opgelost?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Meer over Erdogan.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Bedoel je als de oorlog met de Koerden niet wordt beëindigd en het conflict opgelost?
Ja.
hagenaars

Re: Meer over Erdogan.

Bericht door hagenaars »

Je moet natuurlijk erg oppassen met die Koerden, kijk naar Saddam Hoessein. Ik denk dat Erdogan dat wel zal beseffen.
Plaats reactie