Mursi, de nieuwste dectator.

hagenaars

Mursi, de nieuwste dectator.

Bericht door hagenaars »

Ik denk dat Egypte nog niet helemaal toe is aan een democratisch bestuur. Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken:

CAÏRO - President Mohamed Mursi van Egypte heeft donderdag in een televisietoespraak opgeroepen tot een nationale dialoog die een einde moet maken aan de politieke crisis in het land.



Hij nodigde alle politieke partijen, rechters en anderen uit om zaterdag op zijn presidentiële paleis in Caïro bijeen te komen.

De dialoog moet leiden tot overeenstemming over de koers na het referendum op 15 december over een ontwerpgrondwet. Hij voegde eraan toe dat de meerderheid beslist zoals dat moet in een democratie.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Mursi, de nieuwste dectator.

Bericht door Frans van Dongen »

Wat interessant is, is dat nu in die hele "Arabische lente serie" voor het eerst de tegenstelling seculier<->islamitisch opduikt.
Of zou je moeten zeggen: democratisch<->islamitisch ?
hagenaars

Re: Mursi, de nieuwste dectator.

Bericht door hagenaars »

Ja, je hebt gelijk, in Egypte gaat de strijd om de invloed van de Sharia op de grondwet. De oppositie strijd voor een meer seculiere en op diversiteit gerichte grondwet.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Mursi, de nieuwste dectator.

Bericht door Frans van Dongen »

Ik ben benieuwd wie er winnen: De islamisten of de seculieren.

Het leger schijnt zich nogal afzijdig te houden. Wat wel goed is, vind ik. Voorkomt wellicht bloedvergieten.

Ook schijnt het Egyptische leger niet al te veel op te hebben met de islamisten, in casu de Moslimbroederschap.
Dat is eveneens positief, zou je zeggen. Het doet een beetje aan de houding van het Turkse leger denken.

Een nadeel is weer, dat het Egyptische leger hele sectoren van de economie runt. Het leger is ahw op de plaats van het bedrijfsleven gaan zitten.

Ze zijn er dus nog lang niet, in Egypte.
hagenaars

Re: Mursi, de nieuwste dectator.

Bericht door hagenaars »

De moslimbroederschap zal zeker winnen. Zij zijn de sterkste partij. Helaas...

Novum) - CAÏRO - Het leger van Egypte heeft zaterdag gewaarschuwd voor 'desastreuze consequenties' als de politieke crisis in het land niet middels een dialoog wordt opgelost. In een verklaring zei het leger dat een serieuze dialoog de 'beste en enige' manier is om het geschil te beslechten.


De afgelopen week zijn bij protesten en confrontaties tussen voor- en tegenstanders van de Egyptische president Mohammed Morsi doden gevallen. Honderden mensen zijn gewond geraakt en diverse kantoren van de Moslimbroederschap, waartoe ook Morsi behoort, zijn in vlammen opgegaan.

Morsi heeft opgeroepen tot een dialoog, maar zijn tegenstanders eisen dat hij eerst de decreten ongedaan maakt waarmee hij zich de macht heeft toegeëigend. Ook eisen ze dat hij een referendum over een nieuwe grondwet, dat voor 15 december gepland staat, opschort.

De geestelijk leider van de Broederschap heeft de Egyptische bevolking opgeroepen het geweld af te zweren. Volgens Mohammed Badie is een gang naar de stembus de beste manier om de crisis in het land te bezweren. Hij zei tevens dat de Moslimbroeders niet als eerste geweld hebben gebruikt bij een betoging eerder deze week bij het presidentieel paleis in Caïro.

Ondertussen duurt een sit-downprotest bij het paleis voort. Betogers hebben wegversperringen opgeworpen, terwijl rondom het paleis tanks opgesteld staan. Er gaan geruchten dat aanhangers van Morsi van plan zijn de straat op te gaan om hun steun aan de president te betuigen. Het leger is onderwijl bezig rond het paleis grote blokken van cement te plaatsen. In een verklaring zei het leger dat het 'de verantwoordelijkheid heeft om de hogere belangen van het land te beschermen'.
hagenaars

Re: Mursi, de nieuwste dectator.

Bericht door hagenaars »

Het spelletje is duidelijk, eerst het referendum, dan de absolute macht en de kleine, maar enthousiaste oppositie opzij schuiven. Ik hoop maar dat ik mij vergis...
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Mursi, de nieuwste dectator.

Bericht door Frans van Dongen »

Ben het wel met je eens.
Je kunt alleen maar hopen, dat het de goede kant op gaat. Wij op dit forum zijn natuurlijk machteloos.
hagenaars

Re: Mursi, de nieuwste dectator.

Bericht door hagenaars »

Gelukkig wel zeg, wij wonen niet in Egypte.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Mursi, de nieuwste dectator.

Bericht door Frans van Dongen »

Op korte termijn ben ik pessimistisch: te veel allah en te weinig democratie. Op lange termijn ben ik optimistisch: ze zullen op den duur wel naar democratie neigen....maar ja, op lange termijn zijn we allemaal dood.
hagenaars

Re: Mursi, de nieuwste dectator.

Bericht door hagenaars »

Ik heb met eigen ogen kunnen zien dat de Egyptische middenklasse zwak is, zeker buiten Caïro. Daarbij komt (je gaf het zelf al aan) dat het leger in de corruptiecultuur volop meedraait. Vaak is het leger een pseudo middenklasse.
Plaats reactie