Voetbal blijft oorlog

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Voetbal blijft oorlog

Bericht door fred neerhoff »

Alweer die vermoorde onschuld. Toch?
hagenaars

Re: Voetbal blijft oorlog

Bericht door hagenaars »

Ja, de eerste dode is gevallen binnen deze cultuur. En ook als gevolg van deze cultuur. Voetbal is natuurlijk geen oorlog maar een plezierig spel. Dat uitzicht moet weer terugkeren. De besturen zijn aan zet.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Voetbal blijft oorlog

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: De besturen zijn aan zet.

Zodat jij kunt blijven wegkijken.
hagenaars

Re: Voetbal blijft oorlog

Bericht door hagenaars »

Er wordt weggekeken langs de votbalvelden, maar niet door mij! De besturen moeten de aggresieve en onsportieve cultuur ombuigen.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Voetbal blijft oorlog

Bericht door Frans van Dongen »

LEX: Ja, de eerste dode is gevallen binnen deze cultuur
Meen je dat serieus ?
hagenaars

Re: Voetbal blijft oorlog

Bericht door hagenaars »

Ik heb wel gehoord van stevige vechtpartijen en bedreigingen maar de gesneuvelde grensrechter is het eerste dodelijke slachtoffer van deze voetbaloorlog (cultuur) langs onze amateurvelden.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Voetbal blijft oorlog

Bericht door Frans van Dongen »

Nee hoor; enige tijd gelden is er een oude man doodgetrapt door een speler. In het voetbal is geweld niet nieuw en daarbuiten ook niet.

Nogmaals: Als je nu constateert, dat er geweld is, zo lang als er mensen zijn (een half miljoen jaar, volgens de Paleontologen), dan kun je toch niet volhouden, dat geweld nieuw is.

De oudste (mytische) wetgeving is de Mozaïsche wetgeving. Je weet wel: op die stenen tafels, die toch weer stuk werden gegooid (dat laatste is volgens mij de echte diepere betekenis van dat verhaal). Bovenaan stond: "Gij zult niet doden".
Waarom stond dat bovenaan, denk je ?
Omdat ze toen ook al bezig waren, natuurlijk.

De oudste mens die is gevonden (in een Oostenrijkse gletsjer) hebben ze Ötzi genoemd. Ongeveer 10.000 jaar oud !
En waar was hij aan overleden ? Aan een pijlpunt in z'n hoofd. Vermoord dus.

Geweld is zo oud als de wereld. Volgens mij zit het evolutionair ingebakken in de mens als zodanig.

Denk je, dat wij daar op dit Forum iets aan kunnen doen ?
Vergeet het maar. Geweld is zeer oud en zeer hardnekkig. Nog nooit heeft iemand daar een oplosing voor gevonden.
Ik denk, dat we ons erbij neer moeten leggen.

Je krijgt geen "betere wereld".
Wel kun je (langs politieke weg) de wetten veranderen, maar mensen verbeteren ?
Lijkt me moeilijk.
hagenaars

Re: Voetbal blijft oorlog

Bericht door hagenaars »

Nee, hoor, ik denk echt niet dat er vroeger geen geweld was. Juist niet. Maar wel dat het geweld, de agressie langs de voetbalvelden een herkenbare inbreuk is op de normale in Nederland geldende cultuur. Wij moderne Nederlanders willen geen geweld. Besturen van voetbalclubs moeten daartegen gaan optreden, vind ik. Het kan dan uitgebannen worden.

Dat van die oude man wist ik niet.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Voetbal blijft oorlog

Bericht door Frans van Dongen »

Nee, hoor, ik denk echt niet dat er vroeger geen geweld was. Juist niet. Maar wel dat het geweld, de agressie langs de voetbalvelden een herkenbare inbreuk is op de normale in Nederland geldende cultuur.
Nee, het geweld zelf is de cultuur (helaas). In meerdere opzichten: In politiek opzicht, in historisch opzicht, in psychologisch opzicht, in economisch opzicht, in sociaal opzicht en (last but not least) in biologisch/evolutionair opzicht. Vanwege dat laatste moet je stellen, dat het geweld onder mensen ongeveer een half miljoen jaar oud is. Langer zijn er namelijk geen mensen.

Je komt er met geen mogelijkheid onderuit. Sterker: er is tegen niets zo veel geweld gepleegd als tegen geweld.
"Peace is our profession" is het devies van het Amerikaanse Leger. En dat hebben ze geweten in Vietnam.

Wij moderne Nederlanders willen geen geweld. Besturen van voetbalclubs moeten daartegen gaan optreden, vind ik. Het kan dan uitgebannen worden
Boven heb ik geschetst, hoe diep het geweld zit, hoe lang het er al is en hoe zeer het verweven is met de homo sapiëns.

Denk je echt, dat als een bestuur een maatregel neemt, dat dat helpt ?

Dan hadden ze dat toch al veel eerder gedaan.
Geweld is niet iets, waar tegen je een maatregel kunt nemen.
Althans: de laatste half miljoen jaar heeft het nog nooit geholpen.
hagenaars

Re: Voetbal blijft oorlog

Bericht door hagenaars »

Geen sprake van, bijna iedereen is tegen openlijk geweld. De situatie langs de voetbalvelden is voor iedereen onaangenaam. En kan goed bestreden worden. Onze politieke cultuur is tegen geweld. Je ziet dat echt verkeerd. Biologisch is er geen bezwaar tegen een moderne geweldloze samenleving. Het is een bereikbaar ideaal. Voetbalbesturen moeten we niet ontmoedigen, zij kunnen dit probleem met enige moeite de kop in drukken.

Het Amerikaanse leger is al weer een jaar of veertig bezig met een defensieve taakopvatting.

Ja, een voetbalbestuur zal de vrede kunnen herstellen en handhaven, dat denk ik echt.
Plaats reactie