Is Afshin Ellian de weg kwijt?

David Bakker

Is Afshin Ellian de weg kwijt?

Bericht door David Bakker »

In het algemeen zijn de columns van Afshin Ellian de moeite waard. Maar de column van vandaag, daar de lusten de honden geen brood van. Lees en oordeel zelf: http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Afshi ... voor%20mij
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Is Afshin Ellian de weg kwijt?

Bericht door fred neerhoff »

Of Afshin Ellian de weg kwijt is weet ik niet. Wel weet ik nu dat hij een zweefkees is als hij het heeft over 'de geboorte van god'. Met als klap op de vuurpijl: 'Trijntje [Oosterhuis, van die geilige vader Huub Oosterhuis], haar stem, haar emotie en haar muziek: dat is goddelijk genoeg voor mij'. Sorry hoor, maar mag ik even een teiltje?
Laatst gewijzigd door fred neerhoff op zo 25 dec 2011, 07:00, 1 keer totaal gewijzigd.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Is Afshin Ellian de weg kwijt?

Bericht door fred neerhoff »

In schril contrast met zijn ge-zweefkees over 'de geboorte van god' staat zijn radicaal liberale opvatting jegens de vrijheid van meningsuiting. Zie daarvoor bijv. "Mag ik dit zeggen? Beschouwingen over de vrijheid van meningsuiting", onder redactie van Afshin Ellian, Gelijn Molier en Tom Zwart, Boom juridische uitgevers, 2011.
[NB. de bundel reflecteert met name op het proces Wilders. De titel Mag ik dit zeggen? is ontleend aan een column die Theo van Gogh in maart 2004 in dagblad Metro schreef. Enkele maanden later werd hij door een islam-fascist in Amsterdam vermoord. Met bijdragen van oa. Kustaw Bessums, Paul Cliteur en Afshin Ellian.]
hagenaars

Re: Is Afshin Ellian de weg kwijt?

Bericht door hagenaars »

Afshin Ellian is inderdaad de weg een beetje kwijt. Hij denkt dat wij een linkse vorstin hebben... :)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Is Afshin Ellian de weg kwijt?

Bericht door fred neerhoff »

Nou ja, het begrip 'links' heeft de laatste decennia wel aan een heldere betekenis ingeboed natuurlijk. Waar 'links' oorspronkelijk primair staat voor economische emancipatie van de massa, staat het nu toch vooral voor een politiek correcte, door christelijke schuld gekleurde bril. En als de PvdA, Groen Links en de Christen Unie 'links' worden genoemd, dan denk ik dat Ellian hier toch echt gelijk heeft.
hagenaars

Re: Is Afshin Ellian de weg kwijt?

Bericht door hagenaars »

Eerst even stoeien over de definitie: ik heb het volgende gevonden: " De aanduiding links wordt in het politiek spectrum gebruikt om de politieke richting van partijen, personen en organisaties te karakteriseren. De betekenis die eraan wordt gegeven kan van land tot land verschillen, en kan in de loop der tijd veranderen.

De meest algemene maar tezelfdertijd nietszeggende definitie van links is de volgende: links is wat de personen die zichzelf links noemen goed vinden.

De termen links, rechts, centrumlinks, centrumrechts, enzovoort suggereren dat alle politieke partijen vrij eenvoudig gepositioneerd kunnen worden in een spectrum dat varieert van extreem links tot extreem rechts. In de praktijk kan zo'n indeling niet zonder meer op basis van de partijstandpunten gemaakt worden, omdat een partij bijvoorbeeld op sociaal gebied "linkse" standpunten heeft en op ethisch gebied "rechtse" standpunten. Een vuistregel voor de indeling van een partij kan zijn het links-rechtsgehalte te meten aan de hand van haar standpunten op drie belangrijke gebieden: de visie op de rol van de overheid in de economie, de visie op de gewenste machtsverdeling (de gewenste invloed van de burger op de politiek) en de visie op de vraag of er strikte strenge voorgeschreven waarden en normen moeten zijn op zedelijk gebied.

Ook binnen een partij of organisatie kan vaak een spectrum worden onderscheiden. De uiteinden daarvan worden met linkse dan wel rechtse vleugels aangeduid."


Ik vind het geen gek idee om die drie kriteria maar voorlopig aan te houden, ´links´is dan veel invloed van de overheid in de economie, veel directe invloed van de burger op de politiek en rechts strenge waarden en normen op zedelijk gebied.

De Majestiet is dan rechts.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Is Afshin Ellian de weg kwijt?

Bericht door fred neerhoff »

Nog korter: het huidige 'links' = bedoelingen ipv. feiten, gevoel ipv. verstand, zwak ipv. sterk, politiek correct.
hagenaars

Re: Is Afshin Ellian de weg kwijt?

Bericht door hagenaars »

ik kan je niet meer volgen. Links is dus veel meer overheidsbemoeienis, hogere belastingen, veel directe invloed van de burger op de politiek.

Wat bedoel je met het ´huidige´links´...De PvdA, G.L en S.P.? Roemers, Cohen/Spekman en Sap? De verliezers: in de peiling samen louter verlies. Zie http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=s ... i96lnadH8w
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Is Afshin Ellian de weg kwijt?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Wat bedoel je met het ´huidige´links´...De PvdA, G.L en S.P.? Roemers, Cohen/Spekman en Sap?

Hoe raad je het! Op de SP na, want die is nog wel enigszins proletarisch links.
hagenaars

Re: Is Afshin Ellian de weg kwijt?

Bericht door hagenaars »

Is de SP proletarisch? (Hij wil nota bene met de VVD in een kabinet...) :mrgreen:
Plaats reactie