Boris van der Ham wordt genoemd als nieuwe voorzitter HV.

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Boris van der Ham wordt genoemd als nieuwe voorzitter HV

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:We zijn het meer eens met elkaar dan zo op het eerste oog lijkt. Hoop ik.
Ijdele hoop. We zijn het fundamenteel oneens. Ik ben voor strikte secularisatie en jij niet. Nou en?
hagenaars schreef:Als de vrijheid van meningsuiting prioriteit één is dan geldt die ook voor de gelovige, die zijn mening wil geven.
Als gezegd dient een ieder vrijelijk zijn (bij)geloof te kunnen beoefenen.
hagenaars schreef:Ik bagatelliseer echt niks, ik weet niet waarom je dat aan mij toevoegt.
Je blijft bagatelliseren omdat je alle argumenten negeert die vóór secularisatie pleiten (zie het overzicht van Frans van Dongen).
hagenaars schreef:Ik snap niet waarom er alleen staatsscholen mogen zijn.
Ik ben voor openbaar onderwijs en jij niet. Nou en?
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Boris van der Ham wordt genoemd als nieuwe voorzitter HV

Bericht door Frans van Dongen »

Eens met Fred.

@Lex: Natuurlijk moeten gelovigen in alle vrijheid hun geloof kunnen uitoefenen.

Maar dieren martelen valt daar niet onder.
Besnijdenis zie ik als te ver doorgeschoten godsdienstvrijheid.
En gristenen minder belasting laten betalen is ook fout.
(Viel het levend verbranden van ketters ook onder "godsdienstvrijheid" ?)

Godsdienstvrijheid is prima, maar andere wetten voor gelovigen dan voor ongelovigen zijn natuurlijk onaanvaardbaar.
Er is een subtiel (nou ja, subtiel ?) verschil tussen het "religiante" en het "religieuze".
Het religieuze moeten we respecteren, maar het religiante moeten we bestrijden.

Het lijkt erop, dat Lex die twee door elkaar haalt.
hagenaars

Re: Boris van der Ham wordt genoemd als nieuwe voorzitter HV

Bericht door hagenaars »

We moeten de zaak niet compliceren noch versimpelen. En dat gebeurt. Ik ben radicaal voor secularisatie, maar ook voor ruime vrijheid voor levensbeschouwing. De begrippen sluiten elkaar namelijk niet uit.
Ik ben sterk voor Openbaar Onderwijs. Maar ik kan heel goed begrijpen dat ouders een identiteitgebonden school stichten, waarom niet? Als de kwaliteit voldoende is, dan staat niets (in mijn visie) de bekostiging daarvan in de weg.

Ja, kijk Frans, ik geloof niet dat onverdoofd slachten een dier martelen is. Christenen betalen evenveel belasting als iedereen. Het levend verbranden van ketters zou ik wel eens willen zien, geef je een seintje?

Ik geloof niet dat ik iets door elkaar haal. Ik heb in dit debat aangegeven dat godsdienstvrijheid enige bescherming behoeft.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Boris van der Ham wordt genoemd als nieuwe voorzitter HV

Bericht door Frans van Dongen »

We moeten de zaak niet compliceren noch versimpelen. En dat gebeurt. Ik ben radicaal voor secularisatie, maar ook voor ruime vrijheid voor levensbeschouwing.
Ja, maar dat wil niet zeggen, dat onderwijs en religie ook maar iets met elkaar te maken hebben. Religie doe je in een kerk en op school zit je om te leren. Wat heeft religie te zoeken in het onderwijs ? Wij komen toch ook geen lesgeven in hun kerk !

Ik ben sterk voor Openbaar Onderwijs.
Weet je dat zeker ?
Maar ik kan heel goed begrijpen dat ouders een identiteitgebonden school stichten, waarom niet?
Omdat je zo "sterk voor Openbaar Onderwijs bent". Dat schreef je toch !
Als de kwaliteit voldoende is, dan staat niets (in mijn visie) de bekostiging daarvan in de weg
Het gaat niet om de kwaliteit van het onderwijs, het gaat om de secularisatie of, beter uitgedrukt, de deconfessionalisering van het Onderwijs.
Een voorbeeld: Katholicisme hoort niet thuis in het Onderwijs; dan maakt het niet uit, of we het over een goede of over een slechte school hebben.

Code: Selecteer alles

Ja, kijk Frans, ik geloof niet dat onverdoofd slachten een dier martelen is. 
Ik ben er van overtuigd.
Christenen betalen evenveel belasting als iedereen.
Je bent niet goed geïnformeerd. Ik daar onderzoek naar gedaan; ze betalen wel degelijk minder belasting. Zie: http://www.atheistischseculierepartij.n ... /de-wetten (er is een samenvatting van 1 bladz)
Ik geloof niet dat ik iets door elkaar haal. Ik heb in dit debat aangegeven dat godsdienstvrijheid enige bescherming behoeft.
Niet meer dan vrijheid van meningsuiting, omdat het er een vorm van is.
Daarom hoeft godsdienst m.i. niet meer dan andere overtuigingen beschermd te worden.
Het komt een beetje Orwelliaans op me over, wat je beweert.
hagenaars

Re: Boris van der Ham wordt genoemd als nieuwe voorzitter HV

Bericht door hagenaars »

Jazeker, mijn zoon heeft zijn hele schoolcarrière op het openbaar onderwijs gezeten. Ik weet waar ik over praat. Waarom zou een RK school geen onderricht over die dwaalleer mogen geven? Vrijheid, daar gaat het vaak om.

Ik heb in jouw stukken niet gevonden dat gelovige christenen minder belasting betalen. De eredienst is meer dan een vergadering.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Boris van der Ham wordt genoemd als nieuwe voorzitter HV

Bericht door Frans van Dongen »

Jazeker, mijn zoon heeft zijn hele schoolcarrière op het openbaar onderwijs gezeten. Ik weet waar ik over praat.
Natuurlijk Lex, maar ik weet ook waar ik over praat. Mijn kinderen hebben ook op school gezeten. En ik heb zelf les gegeven op een protestante universiteit. Tot ik eruit moest, omdat ik (overigens desgevraagd) mijn ideëen over religie niet onder stoelen of banken stak.
Ik ken het dus ook uit de praktijk.
Waarom zou een RK school geen onderricht over die dwaalleer mogen geven?
Wat dacht je van voodoo ?
Ik heb in jouw stukken niet gevonden dat gelovige christenen minder belasting betalen.
Dan heb je niet goed gekeken; het staat er toch echt in.
hagenaars

Re: Boris van der Ham wordt genoemd als nieuwe voorzitter HV

Bericht door hagenaars »

Ik heb zelf wel eens een openbaar gebouw geopend, volgens de Winti ceremonie. Leuk! Ik denk dat je het in Amsterdam Zuid Ooost wel tegen komt bv. op openbare scholen...

Voodoo (vodun) is een religie die zijn oorsprong heeft in West-Afrika, met name in Togo en Benin. Bij voodoo wordt het geloof in een schepper, bijgestaan door lagere goden, godinnen, voorouders en geesten gecombineerd. Het woord voodoo is afgeleid van de Vodu, de 14 mindere goden van West-Afrika.

Door de trans-Atlantische slavenhandel heeft voodoo zich verspreid naar het Amerikaanse continent waar varianten van deze religie zijn ontstaan, zoals de Santería op Cuba en Vodou in Haïti. In Suriname vermengde de Afrikaanse voodoo zich met indianenrituelen, waaruit het huidige winti ontstond. In Brazilië mengde het zich met de leer van de Rooms-katholieke Kerk waardoor Candomblé ontstond. Ook het Amerikaanse Louisiana kent een sterke voodootraditie.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Boris van der Ham wordt genoemd als nieuwe voorzitter HV

Bericht door Frans van Dongen »

Wat is winti ?
Is dat niet een soort vooddoo, maar dan uit Suriname.

Je zou een openbaar gebouw ook kunnen openen volgens de "Harry Potter ceremonie".
Is misschien ook wel leuk !
hagenaars

Re: Boris van der Ham wordt genoemd als nieuwe voorzitter HV

Bericht door hagenaars »

Het gebouw was eigendom van de gemeente en in gebruik bij Surinamers. Harry Potter moest nog geboren worden.

Winti is inderdaad Surinaamse voodoo.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Boris van der Ham wordt genoemd als nieuwe voorzitter HV

Bericht door Frans van Dongen »

LEX: Harry Potter moest nog geboren worden.
Harry Potter bestaat niet Lex; let nou op !
LEX: Winti is inderdaad Surinaamse voodoo.
Maar dat is toch flauwe kul ?
Hou jij je daar echt mee bezig ?
Plaats reactie