Boris van der Ham wordt genoemd als nieuwe voorzitter HV.

Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Boris van der Ham wordt genoemd als nieuwe voorzitter HV.

Bericht door Frans van Dongen »

Boris van der Ham wordt genoemd als nieuwe voorzitter HV.

Maar hij is van D'66, die erom bekend staat, dat ze de religiante apartheid in ons onderwijs wil handhaven.
D'66 is tegen alleen maar openbare scholen.

Dat mag Boris/D'66 vinden natuurlijk, maar is hij dan niet volkomen ongeschikt als voorz van het HV ?

We willen toch iemand die van "onbesproken seculier gedrag" is !

Wat vinden jullie ?
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Boris van der Ham wordt genoemd als nieuwe voorzitter HV

Bericht door David Bakker »

Frans, volgens mij begrijp je de aard van het hedendaagse humanisme niet. Het humanistisch verbond stimuleert zelf ook het bijzonder onderwijs (zie hieronder een stukje dat ik eens schreef).

Humanisten stimuleren godsdienstonderwijs op openbare scholen
Enige tijd geleden vond er een discussie plaats over koranlessen op openbare scholen. Aanleiding waren berichten over lijfstraffen tijdens koranlessen in een moskee in Amsterdam. Marcouch kwam toen met het idee om dit onderwijs op openbare scholen te organiseren (Zie Carel Brendel: http://www.hetverraadvanlinks.nl/Islamonderwijs.htm). Dit lijkt in eerste instantie een belachelijk idee. Maar de mogelijkheid van godsdienstonderwijs op openbare scholen bestaat al sinds de 19e eeuw (zie voor achtergronden: http://www.gvoenhvo.nl/meer-informatie/publicaties.html) en is geregeld in de artikelen 50 en 51 van de Wet op het Primair Onderwijs **). Deze artikelen bieden ook de mogelijk tot het geven van levensbeschouwelijk vormingsonderwijs. Op dit moment genieten zo’n 70.000 kinderen deze vorm van onderwijs dat vooral wordt georganiseerd door protestants-christelijke organisaties (godsdienstonderwijs) en humanistische organisaties (humanistisch vormingsonderwijs).

De financiering van dat onderwijs vind plaats door genoemde organisaties zelf, eventueel aangevuld met gemeentelijke subsidies. Afgelopen jaren heeft er een lobby plaatsgevonden voor meer subsidie voor art. 50/51 onderwijs. Resultaat daarvan is dat er inmiddels rijkssubsidies zijn toegekend. Dubieus is dat humanistische organisaties bij de lobby samen met godsdienstige organisaties optrokken. En nog steeds werken humanisten samen met godsdienstijveraars bijv. via het Dienstencentrum GVO en HVO ( http://www.gvoenhvo.nl ) dat het art. 50/51 onderwijs tracht te professionaliseren. Deze samenwerking betekent de facto dat humanisten godsdienstonderwijs bevorderen en daarmee in strijd handelen met hun eigen principes dat onderwijs vrij van indoctrinatie moet zijn (zie punt 4 van De Verklaring van Amsterdam: http://www.humanistischverbond.nl/human ... namsterdam).

Naar mijn mening is hier de scheiding van kerk en staat in het geding. Het is al erg genoeg dat we bijzonder onderwijs hebben. Moet er dan ook nog godsdienstonderwijs op openbare scholen worden gegeven? Kan niet dit gewoon op een zondagschool? Het is ook jammer dat humanisten hier aan meewerken. Maar als er subsidies in het verschiet liggen zetten humanisten hun principes blijkbaar graag opzij. DVG en vrijdenkers zouden hier afstand moeten nemen. Maar het tegendeel is het geval. Tijdens de laatste DVG-bijeenkomst ‘Opvoeden zonder waan’ d.d. 29 mei 2010 was een van de sprekers, Alexandra Bronsveld, een onderwijskundig medewerkster van het humanistisch vormingsonderwijs (http://www.hvo.nl/HVO/over+HVO/medewerk ... nsveld.htm). DVG had net zo goed een dominee of een imam kunnen uitnodigen om te komen vertellen over de geneugten van godsdienstonderwijs.

Maar humanisten gaan nog een stapje verder. Ze hebben zelfs een universiteit opgericht (uiteraard met de nodige subsidies): Universiteit voor Humanistiek. U moet de website maar eens bekijken: http://www.uvh.nl/default.asp en dan zult u zich wellicht afvragen wat deze New age-achtige zingevingsonzin nog met wetenschap te maken heeft.


**)
Artikel 50. Mogelijkheid godsdienstonderwijs of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs
Het bevoegd gezag stelt de leerlingen in de gelegenheid op de school, binnen de schooltijden, godsdienstonderwijs of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs te ontvangen. Van de tijd daaraan te besteden worden ten hoogste 120 uren per schooljaar meegeteld voor het aantal uren onderwijs dat de leerlingen krachtens artikel 8, zevende lid, aanhef en onder b, ten minste moeten ontvangen. Voor de leerlingen die dit onderwijs niet volgen, voorziet het bevoegd gezag in andere onderwijsactiviteiten op de school.

Artikel 51. Leraren godsdienstonderwijs of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs
Godsdienstonderwijs wordt gegeven door leraren daartoe aangewezen door kerkelijke gemeenten, plaatselijke kerken, of rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid die zich blijkens hun statuten het geven van godsdienstonderwijs ten doel stellen. Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs wordt gegeven door leraren daartoe aangewezen door volledige rechtsbevoegdheid bezittende organisaties op geestelijke grondslag.
Het bevoegd gezag ziet erop toe dat dit onderwijs uitsluitend wordt gegeven door een leraar die blijkens een daartoe strekkende verklaring van de aanwijzende instantie:
a. voldoet aan de bekwaamheidseisen die krachtens artikel 32a, eerste lid, voor het geven van dat onderwijs zijn vastgesteld, en
b. zijn bekwaamheid onderhoudt.
hagenaars

Re: Boris van der Ham wordt genoemd als nieuwe voorzitter HV

Bericht door hagenaars »

Een tragisch misverstand, het H.V. is geharnaste voorstander van openbaar onderwijs. Daarnaast wordt op die openbare scholen omdat de ouders dat graag willen humanistisch vrmingsonderwijs aangeboden.
De Humanistische Universiteit is een voortzetting van het opleidingsinstituut dat de opleiding van professionals voor humanistische geestelijke verzorging en vorming verricht. Nuttig werk, lijkt mij.
David hoeft zich in dezen geen zorgen te maken over de scheiding van levensbeschouwing en de staat.
hagenaars

Re: Boris van der Ham wordt genoemd als nieuwe voorzitter HV

Bericht door hagenaars »

Beste Frans,

Mensen mogen toch wel zelf kiezen, hoop ik...
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Boris van der Ham wordt genoemd als nieuwe voorzitter HV

Bericht door Frans van Dongen »

Hallo broeder Lexus,

Natuurlijk, maar ik mag me toch wel afvragen, of hij nu het meest geschikte type voor het HV is in de politieke zin ?
Los van z'n persoon.

D'66 propageert de segregatie in ONS onderwijs. Dat geeft de nieuwe voorzitter een schrille achtergrond.
hagenaars

Re: Boris van der Ham wordt genoemd als nieuwe voorzitter HV

Bericht door hagenaars »

Ik vind het ook hardstikke leuk weer eens ouderwets met jou van gedachten te wisselen. Het H.V. is geen politieke partij.Maar heeft natuurlijk op een beperkt gebied uitgesproken politieke standpunten. Dat is ook goed. De leden nemen daarnaast ook op een veel breder vlak politieke standpunten in. Als het goed is kunnen mensen van allerlei politieke richting lid zijn van die vereniging. Van links naar rechts en is bovendien politieke correctheid meestal niet gewenst. Sterke eenzijdige profilering van een filosofische vereniging is ook heel ongewenst. Het doodt namelijk de gedachtenwisseling.
hagenaars

Re: Boris van der Ham wordt genoemd als nieuwe voorzitter HV

Bericht door hagenaars »

Ik zal bij gelegenheid eens kijken in het programma van D´66. Segregatie zeg je? Dat lijkt mij sterk.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Boris van der Ham wordt genoemd als nieuwe voorzitter HV

Bericht door fred neerhoff »

Frans van Dongen schreef:Boris van der Ham wordt genoemd als nieuwe voorzitter HV.

Maar hij is van D'66, die erom bekend staat, dat ze de religiante apartheid in ons onderwijs wil handhaven.
D'66 is tegen alleen maar openbare scholen.

Dat mag Boris/D'66 vinden natuurlijk, maar is hij dan niet volkomen ongeschikt als voorz van het HV ?

We willen toch iemand die van "onbesproken seculier gedrag" is !

Wat vinden jullie ?

Het HV is wat mij betreft een dwalend gezelschap. Komt ook met nieuwe vz. niet meer goed. Kàn ook niet anders. Zie vorige discussies op dit forum.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Boris van der Ham wordt genoemd als nieuwe voorzitter HV

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Een tragisch misverstand, het H.V. is geharnaste voorstander van openbaar onderwijs. Daarnaast wordt op die openbare scholen omdat de ouders dat graag willen humanistisch vrmingsonderwijs aangeboden.
De Humanistische Universiteit is een voortzetting van het opleidingsinstituut dat de opleiding van professionals voor humanistische geestelijke verzorging en vorming verricht. Nuttig werk, lijkt mij.
David hoeft zich in dezen geen zorgen te maken over de scheiding van levensbeschouwing en de staat.
Heel leuk dat ouders dat willen maar laat ze het lekker zelf organiseren en financieren.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Boris van der Ham wordt genoemd als nieuwe voorzitter HV

Bericht door David Bakker »

Frans van Dongen schreef:.We willen toch iemand die van "onbesproken seculier gedrag" is !
Frans is het duidelijk dat het HV ook niet van onbesproken seculier gedrag is, in tegendeel.
Plaats reactie