Het Humanistisch Verbond: “De VVD deugt niet”

hagenaars

Re: Het Humanistisch Verbond: “De VVD deugt niet”

Bericht door hagenaars »

Je noemt geen enkel voorbeeld, merkwaardig. Je beschuldigt een levensbeschouwelijke stroming zonder man en paard te noemen...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Het Humanistisch Verbond: “De VVD deugt niet”

Bericht door fred neerhoff »

Vraag het bijvoorbeeld aan de etholoog Frans de Waal die zijn leven lang heeft moeten strijden tegen het antropocentrische dogma.

Zie bijvoorbeeld zijn recente boek “Zijn we slim genoeg om te weten hoe slim dieren zijn”, Atlascontact, 2016. In dit boek laat De Waal onomstotelijk zien dat intelligentie bij de verschillende levensvormen (mens en dier) slechts gradueel, en niet fundamenteel anders is.
hagenaars

Re: Het Humanistisch Verbond: “De VVD deugt niet”

Bericht door hagenaars »

Ik kan mij geen Humanist voorstellen die de Waal dwars gaat zitten, jij wel? (Ter zijde, dieren doen niet aan beschaving, ze maken geen kunst en ze schrijven geen filosofische boeken, überhaupt geen boeken...)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Het Humanistisch Verbond: “De VVD deugt niet”

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik kan mij geen Humanist voorstellen die de Waal dwars gaat zitten, jij wel?
Haha, ja, ik wel. Jij bijvoorbeeld, kijk maar:
hagenaars schreef:dieren doen niet aan beschaving, ze maken geen kunst en ze schrijven geen filosofische boeken, überhaupt geen boeken...
Klopt, want jouw dieren zijn geen mensen. Maar mensen kunnen niet vliegen, niet goed ruiken, zwemmen, overleven bij 500 graden Celsius, enzovoorts enzoverder.

De verschillende diersoorten hebben elk een eigen cultuur die exact is toegesneden op hun leefomgeving. Daar is een aanhanger van het antropocentrische dogma als jij stekend blind voor.
hagenaars

Re: Het Humanistisch Verbond: “De VVD deugt niet”

Bericht door hagenaars »

Vraag is, ook hier "Wat versta je onder cultuur"? Cultuur in het algemeen verwijst naar het patroon van menselijke activiteit en de symbolische structuren, die deze activiteit een zekere betekenis geven. In filosofische zin wordt cultuur, dat wat door de mens verworven is, tegenover de "natuur", dat wat aangeboren is, gesteld. Er bestaan uiteenlopende definities van "cultuur", die duiden op verschillende theoretische benaderingen voor de beeldvorming of evaluatie van de menselijke activiteit en haar producten.

Voor toepassing op dieren lijkt het begrip mij ongeschikt...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Het Humanistisch Verbond: “De VVD deugt niet”

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Cultuur in het algemeen verwijst naar het patroon van menselijke activiteit
Onjuist. Cultuur is niet strikt voorbehouden aan mensen. Zie Frans de Waal's boek.
hagenaars schreef:Voor toepassing op dieren lijkt het begrip mij ongeschikt...
Je zit verstrikt in je antropocentrische paradigma (zie Kuhn).
hagenaars

Re: Het Humanistisch Verbond: “De VVD deugt niet”

Bericht door hagenaars »

Dieren vertonen zoals de Waal beschrijft een zeer beperkt leergedrag, je kunt het nauwelijks naar analogie van menselijk gedrag "cultuur" noemen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Het Humanistisch Verbond: “De VVD deugt niet”

Bericht door fred neerhoff »

Je snap er helemaal niets van en je gaat het ook niet snappen. Je bent een zeer goede illustratie van wat een antropocentrisch dogmaticus zoal vermag! Ik merk trouwens ook dat je van Darwin ook al geen bal hebt gesnapt!

Als je meer illustraties van antropocentrisme wilt, lees dan Frans de Waal's boek.
hagenaars

Re: Het Humanistisch Verbond: “De VVD deugt niet”

Bericht door hagenaars »

De voorbeelden van gedragsverandering door leerervaring bij apen zijn wel grappig, maar leiden niet tot een nieuw paradigma...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Het Humanistisch Verbond: “De VVD deugt niet”

Bericht door fred neerhoff »

Dat nieuwe paradigma heet cognitieve evolutie. Oftewel: de mens onttroont. Jammer voor christenen en humanisten die geen hoge pet op hebben van de Natuur.
Plaats reactie