Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Hans Jansen en het christendom.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik denk dat Hans Jansen overigens ook wel weet dat er veel meer is dan die neiging tot schuld bekennen, dat de opgang van de Westerse wereld verklaart.

Zo lust ik er ook nog wel een paar!
hagenaars

Re: Hans Jansen en het christendom.

Bericht door hagenaars »

Nee, serieus, die prof. dr. Hans Jansen heeft elders uitgebreid over de beperkingen van de islam geschreven, zoals je weet. bv. in ' Eindstrijd' over de finale clash tussen het liberale Westen en een traditionele islam. Samen met prof. dr. Bert Snel. Dit is een collectie van kritische beschouwingen over de in de islamitische wereld gangbare oppositie tegen het vrije Westen,... ;)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Hans Jansen en het christendom.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: Hans Jansen heeft elders uitgebreid over de beperkingen van de islam geschreven
Fijn zo.
hagenaars

Re: Hans Jansen en het christendom.

Bericht door hagenaars »

Zo lust ik er ook nog wel een paar!
Ga gerust je gang, ze staan er voor... :D

Toch even serieus, is niet het totaal ontbreken van kritiek, ruimte voor kritiek juist ook in maatschappelijke en culturele zaken, de voornaamste bron van de achterlijkheid die je overal in de Arabische en moslimwereld in ruime zin, zoals in Turkije en Iran ziet, te verklaren uit het onvermogen in te zien dat je er naast zit?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Hans Jansen en het christendom.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Toch even serieus
Ben ik steeds.
hagenaars schreef:is niet het totaal ontbreken van kritiek, ruimte voor kritiek juist ook in maatschappelijke en culturele zaken, de voornaamste bron van de achterlijkheid die je overal in de Arabische en moslimwereld in ruime zin, zoals in Turkije en Iran ziet, te verklaren uit het onvermogen in te zien dat je er naast zit?
Diezelfde achterlijkheid trof je aan in het christelijke Europa in een tijd die niet voor niets de donkere Middeleeuwen wordt genoemd.

Verder is het duidelijk dat Hans Jansen zijn verklaringen exclusief in de godsdienst zoekt, terwijl Floris Cohen een veel bredere scope heeft.
hagenaars

Re: Hans Jansen en het christendom.

Bericht door hagenaars »

Is dat zo? Ik heb Prof. dr. Hans Jansen jarenlang meegemaakt en beperkt, nee dat is hij zeker niet. Hij beperkt zijn kritiek op de islam niet tot die religie, maar (en dat is terecht) tot de cultuur die daar uit voortkomt. Cultuurkritiek, dat zou ik het willen noemen.
En dan staat hij met zijn werk dus weer heel dicht bij Prof. dr. Floris Cohen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Hans Jansen en het christendom.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Is dat zo? Ik heb Prof. dr. Hans Jansen jarenlang meegemaakt

Nou en? We discussieren hier over zijn recente boek, en met name over zijn beweringen op pag. 293. Enfin, er is nu al genoeg over gezegd dunkt mij.
hagenaars

Re: Hans Jansen en het christendom.

Bericht door hagenaars »

Ja, bv. dat het een citaat van Scruton betreft. In een betoog over het vrije woord van Prof. dr. Hans Jansen dat staat als een huis.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Hans Jansen en het christendom.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ja, bv. dat het een citaat van Scruton betreft.
Nee, het betreft beslist geen citaat van Scruton. Jansen verwijst slechts naar Scruton. Op zichzelf is zo'n verwijzing natuurlijk geen argument.
hagenaars schreef: In een betoog over het vrije woord van Prof. dr. Hans Jansen dat staat als een huis.

Ik heb uitgebreid betoogd waarom ik Jansen's argumentatie afwijs. Ik heb geen zin te vervallen in een welles niettes spelletje.
hagenaars

Re: Hans Jansen en het christendom.

Bericht door hagenaars »

Die Prof.dr.Hans Jansen heeft een leuk betoog dat niet veel afwijkt van dat van Prof.dr.Floris Cohen. Hij behandelt de kruistochten en Cohen het ontstaan van moderne wetenschappen. Komt Jansen te praten over falsificatie. Bewering: " Kunnen toegeven dat er iets mis is, is niet alleen heilzaam in de justitiële en religieuze sfeer. Het geeft een brede en algemene, niet te overbruggen intellectuele voorsprong.(...) Het (...) falsificatieprincipe (...) is een geseculariseerde vorm van de klassieke joods-christelijke schuldbelijdenis, zoals de Britse filosoof Roger Scruton al eens geschreven heeft. "
Waarna Jansen verder gaat over dit principe en zijn betoog over falsificatie een aanvang neemt.
Plaats reactie