Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

hagenaars

Hans Jansen en het christendom.

Bericht door hagenaars »

Lezend in 'Op op ten strijde, Jeruzalem bevrijden!' wordt de superioriteit van het christendom over de islam beschreven aan de hand van de kruistochten, beter, de geschiedenis van deze bedevaarten en veldtochten. De auteur neemt geen blad voor de mond en probeert, wat mij betreft met enig succes, die kwaliteit aan te tonen. Je kunt ook nog even het interview van de auteur met Johan Anthonius nalezen. Daarin legt Hans Jansen zijn bedoelingen goed uit.
Ik denk niet dat de ambitie van het boek is aan te tonen dat het christendom aan de basis ligt van de Verlichting, maar wel dat het populair multiculti gelul (excusez le mot) over dat deel van de geschreven geschiedenis niet klopt. Een aanrader.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Hans Jansen en het christendom.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik denk niet dat de ambitie van het boek is aan te tonen dat het christendom aan de basis ligt van de Verlichting
Toch claimt Jansen dat het falsificatie beginsel van Popper een geseculariseerde vorm van de klassieke joods-christelijke schuldbelijdenis zou zijn. En zonder dat falsificatie beginsel geen technologische superioriteit, zo stelt Jansen op pag. 293 van zijn boek.
hagenaars

Re: Hans Jansen en het christendom.

Bericht door hagenaars »

ik heb het gelezen ja. Is het zo verkeerd de relatieve achterlijkheid van de moslim staten uit het ontbreken van de mea culpa te verklaren? Ik vond zijn betoog wel hout snijden, jij niet?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Hans Jansen en het christendom.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik vond zijn betoog wel hout snijden, jij niet?
Voorzover Jansen de multiculties aanpakt, heeft hij zeker een punt vind ik. Maar het is oliedom om de Christelijk-Joodse cultuur als intrinsiek superieur te verklaren.
hagenaars

Re: Hans Jansen en het christendom.

Bericht door hagenaars »

Ja, maar toch probeert hij het en met argumentatie, dat spreekt mij aan. (Zijn verzet tegen de multiculti lulkoek delen wij.)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Hans Jansen en het christendom.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ja, maar toch probeert hij het en met argumentatie
Ik vind zijn argumentie beneden alle pijl. Het is dan ook niet voor niets dat ik refereerde naar het boek van Floris Cohen!
hagenaars schreef:Zijn verzet tegen de multiculti lulkoek delen wij.
Zeker. En ook Jansen's verzet tegen de heersende politieke correctheid - als een binnen de politieke elite geaccepteerde vorm van hypocrisie - deel ik van harte.
hagenaars

Re: Hans Jansen en het christendom.

Bericht door hagenaars »

Over het verschil tussen Floris en Hans ben je (voorzichtig gesteld) te stellig vgl. bv. pagina 261 en volgende van het boek van Floris. Daar worden zeker meerdere argumenten, zoals de gewoonte te experimenteren, genoemd en uitgewerkt, het boek is ruimer van opzet, maar ook daar is in Floris' visie de bereidheid een dogma te ontkennen, fouten in te zien de motor waarmee de beschaving draait. En vooral resultaten boekt en vooruit komt. Of niet?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

Zie verder onder het topic "Hans Jansen en het christendom".
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Hans Jansen en het christendom.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Over het verschil tussen Floris en Hans ben je (voorzichtig gesteld) te stellig
Als hier iemand te stellig is dan is het Hans Jansen wel!

Want je moet wel volledig losgezongen zijn van de bèta wetenschappen en hun technologische toepassingen om - zoals Jansen - de stelling durven te verdedigen dat het Westen zijn (huidige) wetenschappelijk-technologische voorsprong aan de schuldbelijdenis van de Joods-Christelijke cultuur te danken zou hebben. Omdat schuldbelijdenis haaks zou staan op de Islam, zou dit volgens Jansen de achterstand van de Islam ten opzichte van het christelijke Westen verklaren.

Alsof een gelovige moslim niet onmiddellijk afgestraft zou zijn als hij zijn fouten - schuld volgens Jansen - niet onder ogen had gezien bij - ik noem maar wat - het realiseren van de metropool Bagdad!

Zo'n bizarre hyper simplificatie vind je nergens bij Floris Cohen. In zijn doorwrochte boek vind ik dan ook nergens enige steun voor de boute stelling van Hans Jansen.

Wel laat Cohen duidelijk zien dat de intellectualistische ontmythologisering van de natuur bij de Grieken in Athene- als centrum van filosofie - en in hun kolonie Alexandrië - als zwaartepunt van wiskundige natuurkennis - voor het eerst een hoge vlucht nam. En dat in een tijd toen de Grieken zelfs nog niet eens hadden gehoord van de mystificeerders Mozes en Jezus!

Vervolgens benadrukt Cohen het belang van transplantatie van kennis als motor voor vernieuwing, en noemt hij een complex van factoren waarom de moderne natuurkunde juist in het christelijke Europa heeft kunnen opkomen en niet in bijvoorbeeld de Chinese of de Islamitische beschavingen. En dat, nadat in nota bene het Middeleeuwse Europa de wiskundige natuurkundige kennis in diep verval was geraakt en binnen de Islam nog vorderingen werden gemaakt. Maar door verwoestende invasies keerde de Islam zich rond 1500 definitief naar binnen, terwijl Europa voor invasies gespaard bleef.

Daar in dat Europa waren het vooral de grote ontdekkingsreizen die een klimaat stimuleerden van nieuwsgierigheid, openheid en opsporing, maar nu ook geëxtrapoleerd naar natuurkundige experimenten. Terzelfder tijd viel de naar binnen gekeerde Islam terug op spirituele waarden en bleven extraverte waarnemingen uit. In Europa echter, was de tijd rijp om de abstract-wiskundige natuurkennis te betrekken op de realiteit met als gevolg de revolutionaire ontdekkingen van Kepler, Galilei, Boyle, Hooke, Chr. Huygens en Newton. Waarbij Cohen nog opmerkt dat de ontdekkingen van Kepler en vooral Galilei nog net zo goed bij de Islam hadden kunnen plaatsvinden!

Nadat Cohen heeft uiteengezet hoe de nieuwe inzichten zich in Europa tegen de christen-theologische klippen op had kunnen handhaven – met de vrede van Westfalen (1648) gevolgd door de Restauratie als behoeders voor een totale Europese vernietigingsoorlog van allen tegen allen - en het vernieuwende natuuronderzoek tot wereldbeschouwelijke neutraliteit was gereduceerd, kon het experiment zijn centrale plaats verwerven en werd het praktisch nut van de nieuwe, experimentele natuurwetenschap alom onderkend. Mbt. dat praktisch nut plaatst Cohen wel een kanttekening ten gunste van het protestantisme dat de mogelijkheid bood voor het nastreven van zielenheil al in deze wereld.

Ofschoon Cohen niet zover gaat, zou de slotsom toch kunnen zijn dat de Joods-Christelijke cultuur eerder als rem dan als hulp heeft gediend bij de opkomst en acceptatie van de nieuwe natuurkunde.

Hoe dan ook is de Joods-Christelijke schuldcultuur geen beslissende oorzaak, noch een garantie voor een permanente voorsprong van het Westen op de rest van de wereld. Dat laatste wordt wel heel duidelijk gedemonstreerd door de toenemende invloed van de praktische en ijverige Chinezen wier cultuur zich geheel los van de Abrahamitische god heeft ontwikkeld.
hagenaars

Re: Hans Jansen en het christendom.

Bericht door hagenaars »

Hans Jansen heeft een beperkte reikwijdte in dit boek. Hij probeert een maatschappelijk vooroordeel te ontmaskeren en te bestrijden. Dat lukt. De passage over het mea culpa is bovendien ontleend aan Scruton. Floris Cohen schrijft met een heel ander doel en ook hij slaagt. Het zou interessant zijn die twee eens bij elkaar te halen. Scruton en Cohen, een boeiende avond...

Ik denk dat Hans Jansen overigens ook wel weet dat er veel meer is dan die neiging tot schuld bekennen, dat de opgang van de Westerse wereld verklaart. Ik weet niet of het christendom een rem betekende bij die opgang...Denk aan Max Weber. De Tocqueville, beide geven het christendom, de eerste vooral het protestantisme een ruime rol bij de ontwikkeling van het Westen. Ook de gelijkheid als bron van democratie bij de laatste is terug te voeren op het christendom.
Wij hebben eerder de degens gekruist over de (in mijn ogen beperkte) opgang van China.
Plaats reactie