Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

Nee lex, dat ga ik jou niet vertellen. Mijn betoog hiervoor is daar duidelijk over. Wat ik je wèl wil zeggen dat noch het jodendom, noch het christendom, noch de islam enige intrinsieke bijdrage hebben geleverd aan de huidige voorsprong van de Westerse wereld.

Godsdiensten en andere morele stelsels (hoe het hoort de zijn) zijn op zichzelf nooit een stimulans geweest bij het ontdekken van abstracte en a-morele natuurwetten (hoe het feitelijk is)!
hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Jij huldigt een consequent volgehouden ahistorisch uitgangspunt, alsof op een mooie ochtend een geleerde man een boek openslaat en een ontwikkeling in gang zet, maar zo was het niet, ook niet in de zeventiende eeuw. Die ontwikkelingen zijn ingebed in sociale omstandigheden, politieke en religieuze instituties.
Vgl. http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=n ... dGQVmd3PSg
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Jij huldigt een consequent volgehouden ahistorisch uitgangspunt, alsof op een mooie ochtend een geleerde man een boek openslaat en een ontwikkeling in gang zet, maar zo was het niet, ook niet in de zeventiende eeuw. Die ontwikkelingen zijn ingebed in sociale omstandigheden, politieke en religieuze instituties.
Het heeft er alle schijn van dat je mijn betoog niet tot je door laat dringen. Je verwijzing naar http://de.wikipedia.org/wiki/Homo_Clausus lijkt mij buiten de orde, òf het zou een critiek op Floris Cohen moeten zijn - op wie ik mij beroep - die nog niet zou snappen wat sociologie behelst?
hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Nee, dat zou ik zeker niet willen betogen, ik heb geen kritiek in dezen op Floris Cohen, want op pagina 144 geeft hij precies de juiste wending aan zijn betoog, als hij stelt dat er enige bezinning op de eigen aard van Europa noodzakelijk is.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

Waar ben je nu eigenlijk mee bezig? Die onzinnige stelling van Hans Jansen te ondersteunen alsof de joods-christelijke cultuur de oorzaak is van de Westerse vooruitgang?
hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Zie pagina 144 e.v.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Zie pagina 144 e.v.

Niet alleen gezien, maar ook begrepen. Maar wees nu eens duidelijk wat je met deze herhaalde verwijzing bedoelt!

En geef ook eens antwoord op de vraag van dit thema. Maw. ondersteun je de stelling van Hans Jansen dat de joods-christelijke cultuur de oorzaak is van de Westerse voorsprong op de islam. Ja of nee?
hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Zodra ik het prachtige boek van Hans uit heb, zal ik deze brandende kwestie behandelen. Is dat redelijk?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

Waarom niet eerst dieper in gegaan op onze meningsverschillen mbt. Cohen's boek? Per slot van rekening behandelt de arabist Jansen de Kruistochten en niet de opkomst van de moderne natuurkunde. Zijn inzichten wat betreft de harde wetenschap lijken mij niet verder te reiken dan elke andere christelijk georienteerde outsider.
hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Ik zal beide doen, pagina 144 ev. nog eens goed doorlezen en plaatsen en het boek van Hans Jansen uitlezen. Je hoort van mij...
Plaats reactie