Van mij wel, maar dat wil niet zeggen dat het hetzelfde is.LEX: waarom zou een wijsgeer geen religie mogen beoefenen?
Iemand die tennist , mag ook aan boksen doen. Maar het is niet hetzelfde. Als je het door elkaar haalt, krijg je een zootje.
Van mij wel, maar dat wil niet zeggen dat het hetzelfde is.LEX: waarom zou een wijsgeer geen religie mogen beoefenen?
De manier waarop jij religie omschrijft klinkt wat hoogdravend alsof de existentiële onzekerheid c.q. angst in een speciale categorie angsten valt. Maar gebruikt de mens niet gewoon dezelfde "tool" als bij de huis- tuin- keuken- en vliegangsten om tot een respons op de existentiële onzekerheid te komen.fred neerhoff schreef:Voor jou mystiek, voor mij empirie!Victor Onrust schreef: Ik gokte op de ziel maar kennelijk is het iets anders mystieks.
Nog afgezien van de overweldigende historische en geografische aanwijzingen voor een altijd en overal aanwezige religie zijn er ook sterke aanwijzingen voor een biologische basis voor religieuze gevoelens.
Het blijkt namelijk dat religieuze ervaringen (niet slechts mbt. een godsgeloof) tot angstreductie leiden. Zie hiervoor bijv. het overzichtsartikel ‘Het religieuze brein’ in het tijdschrift Skepter van 2009: http://www.skepsis.nl/religieusbrein.html.
Met verwijzing naar de door mij gegeven korte definitie “Religie is de diepste zingevende respons op existentiële onzekerheid”, teken ik hierbij nog aan dat onzekerheid (omtrent het bestaan) (existentiële) angst uit lokt, terwijl de drang naar veiligheid (geestelijk comfort = angstreductie) een basale eigenschap is voor de overleving van zowel het individu als de soort.
Ja, elke angst lijkt gereguleerd te worden door de zogeheten amygdala, een onderdeel van het limbische hersensysteem.David Bakker schreef:gebruikt de mens niet gewoon dezelfde "tool" als bij de huis- tuin- keuken- en vliegangsten om tot een respons op de existentiële onzekerheid te komen.
Misschien kan je existentiële angst vergelijken met angst die je overvalt als je bent verdwaald in een groot bos. Je weet niet (meer) waar je vandaan komt, niet waar je bent, niet waar je heen moet en vreest de dood.fred neerhoff schreef:Maar, anders dan existentiële angst die permanent aanwezig is en die m.i. gerelateerd is aan zingeving, wordt niet elke, min of meer tijdelijke angst, gerelateerd aan zingeving.
Maar toegegeven, wetenschappelijk onderbouwen kan ik deze interpretatie niet.
Geloof is een primitieve uitingsvorm van religie.hagenaars schreef:Het geloof doet ons goed.
Wat zouden dan complexere uitingsvormen zijn? Is Spinoza's 'Ethica' een complexe uitingsvorm van religie?fred neerhoff schreef: Geloof is een primitieve uitingsvorm van religie.
Tuurlijk, ja. Immers, religie (in de brede betekenis) = zingeving. Idem dito voor mythologieën, humanisme, Tao, enz., enz.David Bakker schreef:Is Spinoza's 'Ethica' een complexe uitingsvorm van religie?
Ik wil de discussie graag zuiver houden en dus onderscheid maken tussen individueel en groepsniveau.fred neerhoff schreef:Tuurlijk, ja. Immers, religie (in de brede betekenis) = zingeving. Idem dito voor mythologieën, humanisme, Tao, enz., enz.David Bakker schreef:Is Spinoza's 'Ethica' een complexe uitingsvorm van religie?