Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

hagenaars

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door hagenaars »

Dit is mij uit het hart gegrepen, minder belasting en veel minder overheid. Maar er is een grens, de overheid blijft wel hard nodig. De vraag is natuurlijk wel hoe je van a naar b komt. Als iemand bv. een hypotheekschuld nam omdat er een aftrekregeling was, dan moet de overheid daar rekening mee blijven houden. En de overheid mag ook niet willekeurig en zeker niet grillig zijn. Je moet (en dat is buitengewoon belangrijk... :idea: , ik kan het niet genoeg benadrukken.) op de overheid kunnen rekenen. Dat vertrouwen is zoek.
Vandaag in mijn ochtendblad een heel rijtje mislukte overheidsplannen. Dat is zeer schadelijk bv. de wietpas, nu weer de strafbaarstelling van illegaliteit. Twee voorbeelden.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door Frans van Dongen »

Mee eens.

Het zou wellicht zinvol zijn, om te discussieren over wat er allemaal afgeschaft zou kunnen worden.
De lijst is enorm:
Als je in Amsterdam gaat staan en je kijkt langs de ivoren bestuurstoren omhoog dan krijg je achtereenvolgens de deelraden, het stadsbestuur, het provinciebestuur, den Haag en (op eenzame hoogte) tenslotte Brussel. Al die bestuurslagen zitten er om voor je belang op te komen, om je allerlei regels op te leggen, om je geld te herverdelen en (hoe kon ik het vergeten) om je je identiteit te laten beleven.
Je wordt door niemand zoveel bestolen als door hen die voor je belang opkomen.
"Als de vos de passie preekt, boer pas op je kippen".

Over Brussel: Als we in Brussel één minister voor buitenlandse zaken laten regeren ipv ieder land z'n eigen minister voor BZ, dan kan ik daar het nut wel van inzien. Je zou kunnen veronderstellen, dat je dan goedkoper uit bent. Hetzelfde geldt voor één Europese minister van defensie.
Maar wat doen ze ? Ze stellen een Europese minister (commissaris heet dat dan) aan, maar alle nationale ministeries blijven zitten met al hun ministeries en al hun ambtenaren.
Dan zijn we dus alleen maar duurder uit.

Over Nederland: Je kunt het koningshuis afschaffen. Ook dit is een instelling door middel waaraan ik m'n identiteit schijn te moeten beleven. Kosten ? Ongeveer 100 miljoen. Een dure hobby zo'n identiteit. Het kost een paar centen, maar....
Verder kun je de Eerste Kamer afschaffen, de provinciehuizen, alle gemeente's met minder dan 50.000 inwoners, de produktschappen, de bedrijfsschappen, de staatsomroep, enzovoorts.

Het probleem met de Nederlandse overheid is niet een kwalitatief probleem, maar vooral een kwantitatief probleem.
De overheid gaat er als in een soort Pavlov-reactie altijd vanuit, dat wij het probleem zijn en zij de oplossing.
De overheid is echter zelf het probleem; namelijk haar omvang.
hagenaars

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door hagenaars »

Oei, Frans stevige taal. En tegen het zere been, dat kan ik je verzekeren. We zijn na Luxemburg en Noorwegen geloof ik het rijkste land ter wereld, dus we kunnen ons wel wat franje veroorloven.
Het gaat mij om zeperds, Den Haag als boulevard of broken dreams.
Ik vind bv. die provincies zo gek nog niet en ook de Eerste Kamer mag van mij blijven. En wat vind je van een handelsmissie naar Brasilie, olv. Prinses Maxima en haar echtgenoot Prins Willem Alexander?
Ja, Europa zou verder ontwikkeld moeten worden, minder Den Haag en meer Brussel, dat lijkt mij een zinnig uitgangspunt.
Hebben we nog produktschappen? Ik lees dat ze uiteindelijk gaan verdwijnen:In het regeerakkoord 2012 van de VVD en PvdA staat dat de product- en bedrijfschappen per eind 2013 opgeheven worden en dat de heffing wordt afgeschaft.

Tot zover,
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door Frans van Dongen »

LEX: Het gaat mij om zeperds, Den Haag als boulevard of broken dreams.
Je bedoelt natuurlijk die Boulevard, waar de Kinks het over hadden in hun onsterfelijke "Hollywood Boulevard", waarin "Succes hand in hand" liep met "Failure". Zit wat in; hoewel ik Den Haag eerder zou vergelijken met hun nummer "Dead End Street".

LEX: Ik vind bv. die provincies zo gek nog niet en ook de Eerste Kamer mag van mij blijven.
Maar....wat zie je daar dan in ?

LEX: En wat vind je van een handelsmissie naar Brasilie, olv. Prinses Maxima en haar echtgenoot Prins Willem Alexander?
Een handelsmissie kan nuttig zijn, maar om daar een koningshuis a raison van 100 miljoen voor te handhaven, zie ik niet in.
Duitsland bijvoorbeeld is geen koninkrijk, maar is perfect in staat tot een handelsmissie.
Ondanks het ontbreken van een koning, lukt het onze oosterburen beter om naar China te exporteren dan wij !
LEX: Ja, Europa zou verder ontwikkeld moeten worden, minder Den Haag en meer Brussel, dat lijkt mij een zinnig uitgangspunt.
Ben ik wel met je eens.
Maar een Europese regering zou in plaats moeten komen van de nationale regeringen. Bijvoorbeeld (wat ik al eerder stelde) één minister van buitenlandse zaken en dan de nationale ministeries afschaffen. Gewoon in verband met de kosten. Maar alle ministers van de lidstaten blijven aan hun pluche plakken. Het kost een paar centen, maar dan hebben we ook wat ! Ik geloof dat de Duitsers ook nog ministers voor buitenlandse zaken hebben op deelstaat nivo. Zo heeft bijvoorbeeld Beieren ook een minister BZ !
In technische termen: Brussel is additief, maar het zou substituent moeten zijn.
De Europese burger zou op die manier stukken goedkoper uit zijn.
LEX: Hebben we nog produktschappen? Ik lees dat ze uiteindelijk gaan verdwijnen:
Nou....dat is dan niet voor niets.

LEX: In het regeerakkoord 2012 van de VVD en PvdA staat dat de product- en bedrijfschappen per eind 2013 opgeheven worden en dat de heffing wordt afgeschaft.

Nu praat je naar m'n hart, broeder Lexus.
Er moet echter nog veel meer weg. We zouden een lijst op moeten stellen van wat er allemaal uit kan. Als je een klein beetje je fantasie gebruikt en een klein beetje uitgaat van de zelfredzame burger, dan realiseer je je al snel, dat zo'n lijst onvoorstelbaar lang wordt. Een zeer groot deel van het politiek-burocrationele complex houdt zich bezig met het ophalen (door middel van een uiteraard zo ingewikkeld mogelijk systeem) van geld bij de burger om het vervolgens door middel van een nog ingewikkelder systeem, weer terug te geven aan die burger.

BV Nederland is net als een bedrijf met 3 werknemers op de werkvloer en 10 directeuren, waarvan de meesten op de loonadministratie werken.

Ga aan de Schreierstoren staan en kijk omhoog: Deelraad, gemeenteraad, prov huis, den Haag, Brussel. Je weet nu meteen waarom het de Schreierstoren heet:
We hebben met 16 miljoen Nderlanders vijf regeringen. De Chinezen -die zijn met 1 miljard- hebben er maar één. Geen wonder dat hun economie harder groeit.
hagenaars

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door hagenaars »

Ik lees de krant en zou beslist niet met de Chinezen willen ruilen, wat daar aan onderdrukking en armoede heerst, dat wil je niet weten. Dat is één. De Duitsers zijn relatief net zo veel kwijt aan hun topbestuur als wij kwijt zijn aan de Majesteit. Dat is twee en zo´n koninklijke familie het opent deuren, die anders toe blijven: stel je voor dat we bv. aan komen dragen met zo´n grijze muis als Balkenende, want die zou dan natuurlijk de Nederlandse president zijn, kun je het je voorstellen?
In elk geval is Den Haag en dat is best zorgelijk een puinhoop vol onbegrijpelijke plannetjes en mislukkingen van die plannetjes.
Het Europese project is onomkeerbaar, vermoed ik, op den duur hebben we geen Frans Timmermans meer nodig, hij is laten we eerlijk zijn nu al irrelevant, toch?

ik heb de Eerste Kamer verschillende verkeerde plannen zien tegenhouden en dat zal de komende jaren nog wel zo blijven. De provincies doen in ons kikkerlandje erg veel nuttige dingetjes, bv. bruggen, de meeste verbindingswegen en havens, waterwegen. belangrijk werk.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door Frans van Dongen »

LEX: Het Europese project is onomkeerbaar, vermoed ik, op den duur hebben we geen Frans Timmermans meer nodig, hij is laten we eerlijk zijn nu al irrelevant, toch?
Daarom juist !

LEX: ik heb de Eerste Kamer verschillende verkeerde plannen zien tegenhouden en dat zal de komende jaren nog wel zo blijven.
Ze hielden ook dat wetsvoorstel voor het afschaffen van ritueel slachten tegen !!

LEX: De provincies doen in ons kikkerlandje erg veel nuttige dingetjes, bv. bruggen, de meeste verbindingswegen en havens, waterwegen. belangrijk werk
Dat zijn geen redenen om een extra bestuurslaag te handhaven. De waterschappen houden zelfs verkiezingen, geloof ik. Verder hebben de heren veel betere voorzieningen dan jij en ik. Ze kunnen nauwelijks ontslagen worden, krijgen jaren lang wachtgeld en maken met speculeren ook nog een hoop geld zoek.
hagenaars

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door hagenaars »

Over dat ritueel slachten heb ik een opinie die je wel niet zal bevallen. Er moeten gelovige joden en moslims in dit land kunnen wonen. Dat is veel belangrijker dan die zeurrellen over ritueel slachten. Trouwens de regering kwam met een voorstel, de Eerste Kamer hoefde maar te knikken. Ik ben door de kwetsbare positie van bestuurders in dit land wel voor een wachtgeldregeling, wel sober en doelmatig. Kamer, raad en statenleden kunnen bv. wel gewoon solliciteren. Op je reet blijven zitten is niet de bedoeling. Speculeren is natuurlijk niet de bedoeling, het is ook duidelijk verboden voor staten, raden en het departement...
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door Frans van Dongen »

LEX: Over dat ritueel slachten heb ik een opinie die je wel niet zal bevallen. Er moeten gelovige joden en moslims in dit land kunnen wonen.
Volgens mij kunnen de joden hier rustig wonen, als ze niet ritueel mogen slachten. Het lijkt me, dat je gewoon je geloof kunt uitoefenen zonder een uitzonderingspositie in de wet te willen innemen en zonder dieren te martelen. Een klein beetje rekening houden met de rest van Nederland en met dierenwelzijn zou de joden en de islamieten niet misstaan.

LEX: Trouwens de regering kwam met een voorstel, de Eerste Kamer hoefde maar te knikken
Nee Lex; dit ligt iets ingewikkelder: De Tweede Kamer, de officiëel gekozen volksvertegenwoordiging vond dat het ritueel slachten afgelopen moest zijn. Dan heeft het maar afgelopen te zijn in een echte democratie.
Normaal keurt de Eerste Kamer alles goed en kijkt niet naar de politieke elementen in een wetsvoorstel. Dat hebben ze bij het betreffende voorstel van M Thiemen BIJ UITZONDERING wel gedaan.
Waarom ?
Omdat de belangen van de religianten in de senaat in het gedrang kwamen.
Conclusie ?
Eerste Kamer is ondemocratisch en religiant. Vooral religiant.

(dit is overigens slechts één van de redenen, waarom ik de Eerste Kamer wil afschaffen)

LEX: Ik ben door de kwetsbare positie van bestuurders in dit land wel voor een wachtgeldregeling, wel sober en doelmatig.
Kom op Lexus ! Heb je medelijden met ze ? Let me tell you a story:
De gewone sterveling krijgt een jaar WW en dondert dan naar de bijstand: huis uit, auto weg, vrouw weg.
En die "kwetsbaren" ?
Die krijgen jarenlang wachtgeld. Ze handhaven andere regels en wetten voor zichzelf als voor ons, met een brutaliteit die de Franse adel van vòòr 1789 niet zou misstaan. Die vonden ook dat ze recht hadden op hun privileges (ja....die geschiedenis hè, Victor). Na 1789 hoorde je dat niet meer.
Wat zou er gebeurd zijn ?

Speculeren is natuurlijk niet de bedoeling, het is ook duidelijk verboden voor staten, raden en het departement...
Er is volop gespeculeerd door allerlei overheids en semi-overheidsinstellingen: door gemeentehuizen, door provinciehuizen, door wonigbouwverenigingen....zelfs door scholen.
HET bewijs voor het feit dat de overheid over veel te veel geld beschikt. Ze hadden zoveel "over" dat ze maar eens in aandelen, obligaties, onroerend goed, derivaten en zelfs cruise-schepen gingen. Een aanzienlijk deel van het personeel was de hele dag bezig met beleggen. Hun boterham ja.

Als dat soort instellingen geld over hebben, dan storten ze het maar terug in de schatkist. Punt.
hagenaars

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door hagenaars »

Dat staat te bezien, zij de moslims en joden mogen hun vlees dan niet meer produceren. Hoe kun je hier leven zonder couscoes en gehaktballen? Broodje halfom? Kippesoep? Dat is toch willekeur?

Het spijt mij maar een echte democratie houdt altijd rekening met de minderheid. Het is dus niet alleen, zoals vaak gedacht wordt, de wil van de meerderheid...

Ik vind het wel fijn dat er wekelijks even wordt gekeken op dinsdag naar de uitvoerbaarheid en de consequenties van wetten.

Luister goed: de politicus is onbeschermd als de meerderheid zich tegen hem of haar keert, ben je gewoon in loondienst dan is ontslag een zorgvuldig proces van voor en tegen. Dat ontbreekt bij de politicus. Ik vind wel dat hij of zij direct weer moet solliciteren en dat gebeurt vaak niet, wat een schande is.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door Frans van Dongen »

LEX: Dat staat te bezien, zij de moslims en joden mogen hun vlees dan niet meer produceren. Hoe kun je hier leven zonder couscoes en gehaktballen? Broodje halfom? Kippesoep? Dat is toch willekeur?
Je kunt prima jood of moslim zijn zonder dieren te martelen bij het slachten en zonder je kind te laten besnijden.
Christenen kunnen bijvoorbeeld ook prima hun geloof uitoefenen ondanks het feit dat ze geen ongelovigen meer mogen verbranden.



LEX: Het spijt mij maar een echte democratie houdt altijd rekening met de minderheid. Het is dus niet alleen, zoals vaak gedacht wordt, de wil van de meerderheid...
Natuurlijk, maar we kunnen ook best wel een beetje rekening houden met dierenwelzijn en met baby's.
Of niet ?


LEX: Ik vind het wel fijn dat er wekelijks even wordt gekeken op dinsdag naar de uitvoerbaarheid en de consequenties van wetten.
Dat kan de Tweede Kamer toch ook ? Die kan voor zoiets een commissie (uit haar eigen midden) vormen, zoals zo vaak bij specifieke kwesties. Het is dus niet nodig om alleen daarom een complete Kamer in stand te houden.


LEX: Luister goed: de politicus is onbeschermd als de meerderheid zich tegen hem of haar keert, ben je gewoon in loondienst dan is ontslag een zorgvuldig proces van voor en tegen. Dat ontbreekt bij de politicus.
De meesten komen goed terecht, hoor.
Wat dacht je van Wim Kok ?
Die heeft z'n hele leven gevochten voor de armen. Hij is nu rijk en de armen zijn nog steeeds arm.


LEX: Ik vind wel dat hij of zij direct weer moet solliciteren en dat gebeurt vaak niet, wat een schande is.
Er is wel meer schandalig de laatste tijd.
Ligt het aan mij, of lijkt het net alsof steeds meer mensen de boel belazeren ?
Neurologen, hoogleraren, commissarissen van de koningin, notarissen, rechters, advocaten, wethouders, burgemeesters, enzovoort, enzovoort.
Zijn we een bananenrepubliek aan het worden of zit ik alleen maar te kankeren ?
Plaats reactie