Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door fred neerhoff »

Nou en?
hagenaars

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door hagenaars »

Ik wil het antwoord best nog een keertje herhalen. Nederland is ´moeilijk´ te besturen, altijd maar die coalities. In het Verenigd Koninkrijk bv. heb je zelfs als je gedwongen wordt tot een coalitie dat in een week voor elkaar. In Nederland en België, waar het nog veel complexer is, niet.

Nu het alternatief voor Rutte Samson. Wat zijn de voordelen: veel meer samenhang en consistentie. Immers VVD, D66 en het CDA denken hoegenaamd niet verschillend over de noodzakelijke maatregelen en met de SP erbij (Een junior partner) moet op veel minder serieuze dossiers gedealed. Want gedealed zal er moeten worden. Over elke portefeuille ontstaan loopgraven. Komen er deals waar niemand gelukkig mee is.
Het zg. uitruilen is een illussie, ik geloof daar niet in. Je kunt uit te zetten jongeren natuurlijk niet ´uitruilen´ tegen de afschaffing van belasting op reiskosten, toch?

De conbinatie VVD, CDA, D66 en de SP heeft een ruime meerderheid en bedenk deze heeft ook een meerderheid in de 1ste Kamer.

Nee, ik wens ze veel succes, maar of het haalbaar is, Rutte en Samson, dat betwijfel ik. Twee relatief grote partijen, die het overal over oneens zijn. Ga er maar aanstaan...(ik denk dat deze ronde bedoeld is om ons week te maken voor een rechtse coalitie met een kleine rode rand...)
hagenaars

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door hagenaars »

Zoals we hebben kunnen zien, ben ik ongeschikt voor een duidelijke voorspelling. Althans een die ook uitkomt.

Het kabinet zit er, kwam door de eerste storm heen en moet nu gaan regeren. We zullen zien. Ik heb er weinig fiducie in, mischien valt het mee. De peilingen geven overigens aan dat het kabinet niet de steun heeft van de burgerij en al helemaal niet van hun achterban.

Een labiele situatie.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door Frans van Dongen »

Ik zal me ook eens aan een voorspelling wagen:

Volgens mij is de oorzaak van de economische malaise, dat er veel te veel geld wordt uitgedeeld aan mensen die niet produktief zijn en (vooral) aan mensen, die net doen alsof ze produktief zijn.
En dientengevolge te weinig aan mensen die wel produktief zijn.
Er worden miljarden uitgegeven aan allerlei zielepoten in binnen- en buitenland en tegen de mensen die werken zeggen ze: "Tja...voor jullie is er nu niets meer over".

Hoe kunnen we dus het beste uit de crisis komen ?
Door de te DEnivelleren tussen hen die produktief zijn enerzijds en anderzijds degenen die niet produktief zijn, cq net doen alsòf ze produktief zijn.
Die laatste groep is nog het grootst. Ze zitten veel bij de staatsomroep, hoewel je ze bij de wat grotere bedrijven ook nogal eens aantreft.

We moeten dus een maatschappij-brede discussie aangaan, over wie nu eigenlijk iets presteert en wie niet. De eerste dient er wat bij te krijgen en de laatste niet.
Je krijgt dan groeicijfers zoals in China !
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door David Bakker »

Frans, Frans, Frans toch. Wat een rechtse praatjes toch. Daar hoef je bij de rooie rakkers van De Vrije Gedachte niet mee aan te komen.

Maar je hebt een punt wat die zieligheidscultus betreft. Dat is volgens mij in wezen een "christelijk" trekje in onze cultuur (zwak is goed, medelijden etc). Ook humanisten zijn daar sterk in. En Zodra er een harde maatregel wordt genomen staan de actualiteiten programma's van de publieke omroep uiteraard weer klaar met een reportage over een zielig geval.

De overheid moet ook vooral opkomen voor de Nederlandse belangen en niet de illusie hebben de hele wereld te kunnen en moeten verbeteren. En de opvatting dat Nederland een (moreel) gidsland moet zijn vind ik al helemaal van de pot gerukt.
hagenaars

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door hagenaars »

Toe maar!

Het H.V. is Groen Links, zoals we weten. De analyse van Frans klopt, maar gaat naar mijn smaak nog iets te veel van een gouvernementeel model uit. Het is natuurlijk niet de overheid die de vruchten verdeelt, dat zijn we zelf.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door Frans van Dongen »

DAVID: Frans, Frans, Frans toch. Wat een rechtse praatjes toch. Daar hoef je bij de rooie rakkers van De Vrije Gedachte niet mee aan te komen. Ja ; dat is vrij rechts. En ik ben er nog trots op ook !

Overigens ben ik het wel met je eens. Bij DVG hoef je helemaal niet met politiek aan te komen. Het interesseert ze niet. Dat het toegenomen secularisme een politieke component moet hebben en ZAL hebben is helaas nog steeds niet tot ze doorgedrongen

Links is behoorlijk geÏnfiltreerd door de religianten. C Brendel heeft daar een compleet boek over geschreven: "Het Verraad van Links". En Pim Fortuyn hanteerde niet voor niets de term de "linkse kerk".
Bij de rechtse partijen is het niet veel beter.

Vandaar dat ik voorstander blijf van de Atheïstich Seculiere Partij.



LEX:Het is natuurlijk niet de overheid die de vruchten verdeelt, dat zijn we zelf. Is dat wel zo ? Volgens mij is onderhand het grootste deel van het politiek/burocrationele complex bezig de mensen hun eigen geld terug te geven.

Vroeger was het "Verdeel en Heers"; nu is het "Heers en Verdeel".
hagenaars

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door hagenaars »

Beste Frans,

Wel een geinige reactie, zo ken ik je ook!



LEX:Het is natuurlijk niet de overheid die de vruchten verdeelt, dat zijn we zelf. Is dat wel zo ? Volgens mij is onderhand het grootste deel van het politiek/burocrationele complex bezig de mensen hun eigen geld terug te geven.

Vroeger was het "Verdeel en Heers"; nu is het "Heers en Verdeel".[/quote]

In de praktijk lukt het de overheid natuurlijk niet de verdeling van inkomen effectief te verdelen, er worden wel pogingen ondernomen maar die sneuvelen meestal, ook nu zal de Eerste Kamer gehakt maken van de nieuwste belastingplannetjes, vooral ook omdat ze desastreus zijn voor de economische groei en op grote schaal werkgelegenheid om zeep helpen en dat wil niemand, behalve Speckman, de feestneus van de PvdA,,, :mrgreen:
hagenaars

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door hagenaars »

hagenaars schreef:Beste Frans,

Wel een geinige reactie, zo ken ik je ook!



LEX:Het is natuurlijk niet de overheid die de vruchten verdeelt, dat zijn we zelf. Is dat wel zo ? Volgens mij is onderhand het grootste deel van het politiek/burocrationele complex bezig de mensen hun eigen geld terug te geven.

Vroeger was het "Verdeel en Heers"; nu is het "Heers en Verdeel".
In de praktijk lukt het de overheid natuurlijk niet de verdeling van inkomen effectief te verdelen, er worden wel pogingen ondernomen maar die sneuvelen meestal, ook nu zal de Eerste Kamer gehakt maken van de nieuwste belastingplannetjes, vooral ook omdat ze desastreus zijn voor de economische groei en op grote schaal werkgelegenheid om zeep helpen en dat wil niemand, behalve Speckman, de feestneus van de PvdA,,, :mrgreen:[/quote]
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door Frans van Dongen »

Ja , maar het is zo'n flauwe kul dat je veel geld inlevert en allerlei bedragen weer terug krijgt in de vorm van kinderbijslag, hypotheekrenet aftrek, pensioen voorzieningen, PGB, enz, enz.

Ik zou zeggen: laten we minder belasting betalen en ook veel minder terug krijgen.
Macro economisch is dat lood om oud ijzer, maar het scheelt wel een compleet leger aan ambtenaren.

Een allegorie:
Stel je hebt een kippehok met tien kippen en je moet leven van de eieren. Dan heb je tien eieren per dag.
Als je nu drie kippen laat stoppen met leggen en die laat je de eieren herverdelen, dan heb je nog maar zeven eieren.

Over die ambtenaren: Je kunt er nog meer kwijtraken door de publieke omroep af te schaffen.
Pauw en Witteman komen wel terecht; reken maar !
Plaats reactie