Stuur de politie. Fascisme of de nieuwe vrijheid.

hagenaars

Re: Stuur de politie. Fascisme of de nieuwe vrijheid.

Bericht door hagenaars »

We verschillen van mening, de wet stoelt op een homogene cultuur, die (daar heb jij gelijk) verschillende sub culturen gedoogt en beschermt. Zie de Grondwet. Maar dat gedogen kent een goed omlijnde grens. Dus wèl de joodse identiteit met jongensbesnijdenis, maar niet de Somalische met gruwelijke vrouwenbesnijdenis. Ander voorbeeld, eerst (16e eeuw) geen atheïsme, later in de achttiende eeuw, wel. De homogene cultuur neemt vernieuwingen op.
hagenaars

Re: Stuur de politie. Fascisme of de nieuwe vrijheid.

Bericht door hagenaars »

Nog een ander (mooi) voorbeeld: Godslastering blijft verboden, maar is wel toegestaan. Botsende grondrechten, een fraai onderwerp.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Stuur de politie. Fascisme of de nieuwe vrijheid.

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef: 2.Ik vind dat de verantwoordelijkheid voor de opvoeding van kinderen primair bij de ouders ligt..


Ben je ook voor bijzonder onderwijs? En vind je dat de overheid niet mag ingrijpen door openbaar onderwijs voor alle kinderen verplicht te stellen?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Stuur de politie. Fascisme of de nieuwe vrijheid.

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Ben je ook voor bijzonder onderwijs? En vind je dat de overheid niet mag ingrijpen door openbaar onderwijs voor alle kinderen verplicht te stellen?
Man, lul toch niet zo slap. Neem eens een kijkje in een wijk als Feyenoord in Rotjeknor. Dan zul je ontdekken dat er door al dat overheids gemoraliseer intussen volkomen gescheiden werelden zijn ontstaan. Oorzaak: subsidie voor mensen die nog niet 1 zinnetje Nederlkands kunnen spreken. Subsidie door wie? Precies: door diezelfde overheid die stoere taal uitkraamt over "ingrijpen". Je hebt toch wel begrepen wat er in Oslo is gebeurd?
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Stuur de politie. Fascisme of de nieuwe vrijheid.

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:
David Bakker schreef:Ben je ook voor bijzonder onderwijs? En vind je dat de overheid niet mag ingrijpen door openbaar onderwijs voor alle kinderen verplicht te stellen?
Man, lul toch niet zo slap. Neem eens een kijkje in een wijk als Feyenoord in Rotjeknor. Dan zul je ontdekken dat er door al dat overheids gemoraliseer intussen volkomen gescheiden werelden zijn ontstaan. Oorzaak: subsidie voor mensen die nog niet 1 zinnetje Nederlkands kunnen spreken. Subsidie door wie? Precies: door diezelfde overheid die stoere taal uitkraamt over "ingrijpen".
Ik begrijp dat er dingen misgaan en dat je niet wilt dat er wordt ingegrepen bij meisjesbesnijdenis. Maar wat wil je wel? Hoe moet een maatschappij worden ingericht? Alle inwoners in een land zullen toch bepaalde basiswaarden moeten delen? Dat is toch in het algemeen belang?

fred neerhoff schreef:Je hebt toch wel begrepen wat er in Oslo is gebeurd?
Ja, maar wat heeft dat er mee te maken?
hagenaars

Re: Stuur de politie. Fascisme of de nieuwe vrijheid.

Bericht door hagenaars »

Even kijken of ik het nog snap. Fred is tegen bijzonder onderwijs, als ik mij niet vergis. Hoewel de kwaliteit daarvan veel beter is, dan die van het openbaar onderwijs. Zeker in Feijenoord, wat ik vrij goed ken. Kijk anders even naar de nota´s over het onderwerp. De wijk heeft een verstandig bestuur:

Het dagelijks bestuur van de deelgemeente Feijenoord is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken van de deelgemeente.

Jerry Wenting, Marit van der Riet, Seyit Yeyden, Turan Yazir, René Kronenberg.

Ik zie daar geen grootschalige desintegratie of gesubsidieerde taalverschillen, integendeel.

@David. Hoe kan de lokale overheid nu mensen dwingen naar een bepaalde school te gaan? Dat lukt helemaal niet. Het is ook ongewenst, dus houden zo.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Stuur de politie. Fascisme of de nieuwe vrijheid.

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:dat je niet wilt dat er wordt ingegrepen bij meisjesbesnijdenis.
Natuurlijk ben ik falikant tegen elke vorm van genitale verminking! Zoals ik ook tegen maagdenvlies herstel operaties ben! Maar als een neo-koloniale reflex "ingrijpen" in de basiswaarden van een jouw wezensvreemde cultuur (ik doel op bijv. Somalië)? Weet je wel waar je dan aan begint?
David Bakker schreef:Maar wat wil je wel?
Zie boven: verbied artsen om medewerking te verlenen aan elke vorm van genitale verminking en maagdenvlies herstel operaties + actieve overheidsvoorlichting & publiciteit. Maar volgens mij is daar in de verschillende beroepsverenigingen van artsen en seksuologen allang discussie over gevoerd.
David Bakker schreef: Alle inwoners in een land zullen toch bepaalde basiswaarden moeten delen?
Dat is imiddels een zeiknatte wensdroom gebleken!

Dus: eerst de realiteit onder ogen zien. Dan een strikt toelatingsbeleid op basis van arbeidsvraag. Beslist geen onmiddellijk recht op overheids uitkering. Minimale toelatingseis: kennis van Nederlandse taal + geschiedenis + staatsinrichting.

Voor asielzoekers is het natuurlijk een ander verhaal.


Oslo: zodra parallele samenlevingen te veel uit elkaar groeien, vraag je op termijn om problemen. Wegkijken onder het mom van tolerantie kan misdadige acties uitlokken.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Stuur de politie. Fascisme of de nieuwe vrijheid.

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:
David Bakker schreef: Alle inwoners in een land zullen toch bepaalde basiswaarden moeten delen?
Dat is imiddels een zeiknatte wensdroom gebleken!
Lieve hemel! Als dit in ons kleine kikkerlandje al niet te regelen is hoe nat is de Europese droom dan wel niet? Niet te spreken over de op wereldschaal toe te passen "mensenrechten".
hagenaars

Re: Stuur de politie. Fascisme of de nieuwe vrijheid.

Bericht door hagenaars »

In de grondwet staat dat alle inwoners gelijk zijn voor de wet. Je kunt naar Somalië gaan en je daar uitleven. Maar bij terugkeer wacht onherroepelijk de koddebeier. Verminken van kinderen is hier niet toegestaan. Zoals ook alle vliegtuigen uit Suriname extra worden gecontroleerd.
Aan die eenheid van beleid dient zeker te worden vastgehouden. Het is ook geen illusie. Al zullen er ondanks strenge handhaving altijd wetsovertreders zijn en blijven. Het bestrijden van genitale verminking op jonge leeftijd dient niet alleen een taak van de witte jas te zijn, hier heeft "oom agent" een belangrijke rol.
De rechtsstaat is denk ik geen illusie... :mrgreen:

Ik denk dat die malloot uit Oslo, veilig achter de tralies hoort. Mocht hij na het uitzitten van zijn straf opnieuw in de fout willen gaan, dan zal de wet de burgers van die stad dienen te beschermen. Openbare orde, dus...

De rechtstaat is geen illusie, maar een houdbaar geheel.
hagenaars

Re: Stuur de politie. Fascisme of de nieuwe vrijheid.

Bericht door hagenaars »

@David, de mensenrechten worden inmiddels in heel Europa geëerbiedigd. Nogmaals, al gaat er wel eens iemand in de fout. Wereldwijd is die politiek ook aan een opmars bezig. Syrië kon veertig jaar geleden nog zijn burgers vergassen alsof het ganzen zijn, maar dat is nu niet meer mogelijk. Fred is te somber, vrees ik. ;)
Plaats reactie