De betekenis van Leo Polak

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: Ik ben een voorstander, zoals ik aanvoerde van èn naturalisme *) èn normatief beoordelen van gedrag.
Grappig dat je zowel een bevrijdende ethiek (Spinoza) als een verstikkende ethiek (Leo Polak) voorstaat. Nog geen last van cogitieve dissonantie?
hagenaars

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Je kent het antwoord, nee.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Zoals alle atheïsten verwierp Leo Polak kerkelijke dogma’s. Maar het heeft er alle schijn van dat hij van de weeromstuit binnen de toen overheersende christelijke zedelijkheid het braafste jongetje van de klas wilde zijn. Leo Polak was een atheïstische zedenprediker: een voorloper van het normatieve humanisme.

De sporen van dit morele humanisme zijn nog steeds terug te vinden in de doestellingen van De Vrije Gedachte. Tot op de dag van vandaag heerst daar de mythe - geheel in overeenstemming met die van het christendom - dat waarheid een inherente moraliteit vertegenwoordigt. Maar zoals de geschiedenis van de bèta wetenschappen overduidelijk laat zien is niets minder waar.
hagenaars

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Leo Polak had ethiek in zijn leeropdracht, maar dogmatisch was hij nadrukkelijk niet. (ik hoef maar naar pagina 27 en 29 van Spinoza als ethicus te verwijzen.)
hagenaars

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Over de queeste naar waarheid zal ik later nog wat schrijven. Nu alvast: Een zoektocht naar waarheid
In 2010 voerde Dirk Verhofstadt gedurende een tiental dagen gesprekken met Etienne Vermeersch over uiteenlopende thema´s.
Het resultaat van die gesprekken zijn vervat in het boek ´´Een zoektocht naar waarheid´´ onder de vorm van pertinente vragen en even pertinente antwoorden.
Een hoeveelheid voetnoten vervolledigen het geheel en maken het boek tot een echte aanrader .
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Leo Polak en Eugenetica (“rasverbetering”)

Volgens Leo Polak is het zedelijk peil van de mens middels zijn karakter een erfelijke aangelegenheid die gedurende zijn leven noch kan worden verlaagd noch daarboven uit verheven kan worden (pag. 46 ev. van zijn ‘Sexuele Ethiek’ uit 1937). Aldus rest er volgens Leo Polak slechts 1 middel tot zedelijke verheffing: teeltkeuze!

Seksuele teeltkeuze die, ik citeer,” het onverbeterlijke slechte uitroeit door het van de voortplanting uit te sluiten en het goede voortplant, in stand houdt, de overhand en de zege verschaft”. Hiermee trad Leo Polak in de voetsporen van zijn leermeester Gerard Heymans die empirisch onderzoek deed naar de erfelijkheid van psychische kenmerken. Leo Polak werd aldus een verblinde* aanhanger van de gevaarlijk gebleken mythe van morele selectie (p. 53 ev.)**. [ Noteer dat Leo Polak kennelijk een hoge dunk had van zijn eigen moraal, hoe zou hij immers anders als een zelfbenoemde keurmeester kunnen oordelen over “goed” en “slecht”.]

*Verblind, omdat Leo Polak dogmatisch voorbij ging aan het door hem zelf opgemerkte ervaringsfeit dat nakomelingen van mensen van “voortreffelijk karakter” niettemin de “jammerlijkste afwijkingen” kunnen vertonen (pag. 54).

**Het is opmerkelijk dat Leo Polak zich nog in 1937 bekende als een overtuigd aanhanger van Herbert Spencer’s sociaal darwinisme. In deze dwaalleer wordt Darwin’s naturalisme vervangen door normatieve criteria. In Polak’s eigen woorden: “Zo streve ‘zedelijke teeltkeuze’ dan naar het overleven der besten “( pag. 52 van zijn ‘Sexuele Ethiek’). Opmerkelijk, omdat rond 1930 de nazi Alfred Rosenberg in zijn ‘Der Mythus des 20. Jahrhunderts’ Spencer’s sociaal darwinisme (dat naar zijn inhoud beter “moreel darwinisme” genoemd kan worden) misvormde tot een vulgair racisme waarmee Adolf Hitler’s industriële massamoord op de joden “wetenschappelijk” werd gelegitimeerd.

Leo Polak: een politiek verdwaalde idealist.

[ NB. Zoals ik al eerder opmerkte, zwijgt Peter Derkx- hoogleraar aan de Universiteit voor Humanistiek – in zijn Polak-biografie uit 2001 als het graf over Polak’s ‘Sexuele Ethiek’ uit 1937.]
hagenaars

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Aardig gevonden, heel aardig. Maar er zit nogal wat tegenstrijdigs in. Zoals je zelf aangeeft. Ik zal die Sexuele Ethiek nog snel eens herlezen. Slechte violisten kunnen wel goeie vioolconcerten beoordelen, hoor...Het lijkt er op dat hij een beetje in de war was met z´n eigen uitgangspunten. Ik kom er op terug.
hagenaars

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Die verwijzing naar Rosenberg is een "Godwin", maar dat weet je wel. Een gotspe ook, trouwens.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Pardon? Wat is daar "aardig" aan? Ga je ook nog eens ontkennen dat de nazi-ideoloog Rosenberg zich niet heeft laten inspireren door de dwaalleer van Spencer? Dezelfde dwaalleer waarop Leo Polak zijn pikzwarte politieke ideeën over "Eugeniek" baseerde?
hagenaars

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Is dat niet een verkeerde redenering? Rosenberg was een dwaallicht, hij moest zelfs worden opgenomen. Kan Spencer daar iets aan doen? En wat is er tegen als Leo Polak Herbert Spencer instemmend citeert? Het is niet allemaal onzin wat die man beweerde.
Plaats reactie