Over wetenschap.

wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Over wetenschap.

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef:...en dieren zie je weinig in de wetenschap...We lijken er op, maar zijn toch erg verschillend.
Is een volwassen olifanten stier een dier? Jah!
Is een muisje een dier? Jah!
Zo is de homo sapiens ook heel gewoon een slim en creatief dier bij slechts sommigen van dat dierensoort.
Een diersoort dat zijn verdedigingsinstrument tot zelfbehoud, zijn hersens, zo uit de handlopend is gaan misbruiken, dat hij nu instaat is zichzelf volledig uit te roeien wanneer de mens slechts een keer uitglijdt op het fatale toetsenbord. Dierlijke behoefte om de sterkste en de machtigste te zijn.
hagenaars, observeer de levensloop van een zilverrug Gorilla in zijn natuurlijke element eens goed en leg uw bevindingen van zijn gedrag naast uw weinig ontwikkelde zelfkennis. Mogelijk dat u heel misschien nog wel in staat bent om de eerlijke gelijkenis op te merken en uw mening kunt veranderen dat u geen aap zou zijn. De mens is zelfs een diersoort in verval. Zijn val is zijn diersoort.
hagenaars

Re: Over wetenschap.

Bericht door hagenaars »

U hamert op een open deur, natuurlijk zijn wij mensen dieren. Ik ken niemand die dat ontkent. Het verschil is ook duidelijk, wij schrijven boeken, maken schilderijen, zetten stukjes op dit forum. Dat doet mijn hond niet, zij kent wel kunstjes die ze graag vertoont.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over wetenschap.

Bericht door fred neerhoff »

wilfred degens schreef:De mens is zelfs een diersoort in verval.
Kan je dit toelichten?
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Over wetenschap.

Bericht door wilfred degens »

fred neerhoff schreef:
wilfred degens schreef:De mens is zelfs een diersoort in verval.
Kan je dit toelichten?
Dieren doden om te overleven en te eten.
De mens misbruikt de natuur voor zijn kortstondige beleidsmakers gewin, stopt 't voedsel voor zijn eigen soort gewetenloos vol met kankerverwekkende troep t.b.v. ..............zijn banksaldo! Dieren weten meestal precies wat goed en slecht voor hen is in de door de mens onaangetaste natuur. Wij weten gewoon niet meer in de supermarkt wat nog ECHT onbespoten of niet gemanipuleerd voedsel is. Zelfs in ons brood wordt ongezonde troep gestopt.
De mens moordt zichzelf breedschalig uit, waar ik verval in zie.
Kortom, behalve de ook creatieve daden van de mens, weet ik geen enkele eigenschap te bedenken waarin de destructieve mens een belangeloos hoogstaander wezen is dan een dier. Een dier is precies wat je ziet. De mens is bijna nooit wat hij anderen zo uitdrukkelijk graag van zichzelf laat zien. Ik verafschuw de mens zodra je door zijn/haar pose bent heen gebroken. Het ergste is mijn besef dat ik ook een mens ben. Geef mij maar de onaangetaste natuur. Haar wetten zijn de enigen die ik respecteer.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over wetenschap.

Bericht door fred neerhoff »

wilfred degens schreef: Ik verafschuw de mens zodra je door zijn/haar pose bent heen gebroken. Het ergste is mijn besef dat ik ook een mens ben. Geef mij maar de onaangetaste natuur. Haar wetten zijn de enigen die ik respecteer.
Oneens. De mens is immers een integraal onderdeel van de natuur.

Derhalve kan de mens zich niet anders gedragen dan de wetten van die natuur voorschrijven. Er bestaat daarom ook niet zoiets als een onaangetaste natuur. Het voortbestaan van de menselijke soort valt of staat bij voortdurende aanpassingen aan zijn habitat. Precies zoals bij alle andere levende wezens.

Ook bestaat er niet zoiets als een absolute menselijke moraal. Wat voor de één goed is, is voor de ander slecht.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Over wetenschap.

Bericht door wilfred degens »

De mens is immers een integraal onderdeel van de natuur.
Goed dan, laat ik de mens in zijn huidige ontwikkeling een verderfelijke variant noemen van het door ons, als een mooi evenwichtig wezen in de natuur zien.
Ook bestaat er niet zoiets als een absolute menselijke moraal. Wat voor de één goed is, is voor de ander slecht.
Dat is waar, daarom is mijn reactie alleen een weergave van mijn persoonlijke moraal welke ik niet los kan zien van mijn zeer somber beeld van de ontwikkeling die de mens ondanks zijn ratio machteloos ondergaat en die tot zelfdestructie uiteindelijk gaat leiden. Zoals u de mens in al zijn groeiprocessen ziet heeft de vrije wil en de verantwoordelijkheid voor zijn daden niets meer te betekenen dan een speling van de natuur? Vredige gedachte om daar al m'n schuldgevoel aan op te hangen. Kunnen we het peperdure strafrecht ook maar beter afschaffen toch? Hoe ziet u dit?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over wetenschap.

Bericht door fred neerhoff »

wilfred degens schreef:Kunnen we het peperdure strafrecht ook maar beter afschaffen toch? Hoe ziet u dit?
Waarom zou het strafrecht afgeschaft moeten worden? Omdat de vrije wil een illusie is? Maar alle mensen leven dan toch met de illusie dat ze een vrije wil hebben? En binnen deze illusionaire belevingswereld die de onze is, is er wel degelijk sprake van eigen verantwoordelijkheid.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Over wetenschap.

Bericht door wilfred degens »

fred neerhoff schreef:
wilfred degens schreef:Kunnen we het peperdure strafrecht ook maar beter afschaffen toch? Hoe ziet u dit?
Waarom zou het strafrecht afgeschaft moeten worden? Omdat de vrije wil een illusie is? Maar alle mensen leven dan toch met de illusie dat ze een vrije wil hebben? En binnen deze illusionaire belevingswereld die de onze is, is er wel degelijk sprake van eigen verantwoordelijkheid.
Ik begrijp wat u bedoelt maar ik vind dat wel erg in knoop op knoop denken.
Wanneer de natuur van ieder mens aan het eind van de streep verantwoordelijk is waarom die dader het gedaan heeft lijkt mij binnen dat besef het heel onmogelijk iemand voor zijn daden te straffen. Au fond ben ik het natuurlijk in onze praktijk binnen een samenleving helemaal eens. Ik twijfel echter nog aan of het menselijke denken de natuur van het logische gevolg niet kan overstijgen als autonoom verantwoordelijk voor zijn eigen handelen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over wetenschap.

Bericht door fred neerhoff »

wilfred degens schreef:Wanneer de natuur van ieder mens aan het eind van de streep verantwoordelijk is waarom die dader het gedaan heeft lijkt mij binnen dat besef het heel onmogelijk iemand voor zijn daden te straffen.
Snap ik niet. Alle mensen weten immers niet beter dan dat zijzelf verantwoordelijk zijn?
wilfred degens schreef:Ik twijfel echter nog aan of het menselijke denken de natuur van het logische gevolg niet kan overstijgen als autonoom verantwoordelijk voor zijn eigen handelen.
Logica is een eigenschap van de natuur. Je kunt je er niet aan onttrekken.
Plaats reactie