De Paus is goochem.

hagenaars

Re: De Paus is goochem.

Bericht door hagenaars »

Ja, met dogma´s moet je oppassen. Zo leert de vrijdenker. Gezellig zo´n theekransje.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Paus is goochem.

Bericht door fred neerhoff »

Vrij-denken is geen vrijblijvend-denken. De dogma's van gelovigen zijn strijdig met de logica en de wetenschap.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: De Paus is goochem.

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef:Ja, met dogma´s moet je oppassen. Zo leert de vrijdenker. Gezellig zo´n theekransje.
Weer zo'n inhoudsloze reactie van stoffige en duffe hagenaars.
Zou "geenstijl" geen beter forum voor uw manier van reageren zijn? Tendentieus en ongefundeerde blik op iedereen die niet geknipt en geschoren is naar het Haagse model, úw modeldenken!
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Paus is goochem.

Bericht door fred neerhoff »

wilfred degens schreef:U stelt dat hij goochem is en u vraagt of de paus ook nog een vrijdenker is?
Natuurlijk is de diep gelovige paus geen vrijdenker, hoogstens een liberale katholiek.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: De Paus is goochem.

Bericht door wilfred degens »

Ik zie iedereen die met goede argumenten nieuwe wegen durft in te slaan altijd als een vrijdenker op wie het dwingende menselijke opzicht geen vat meer heeft.
Voor mij hoeft een vrijdenker niet al zijn diep gewortelde waarden en normen als oud vuil meteen over boord te gooien, maar deze paus laat zien wel bereid te zijn die waarden en theologische normen tegen het licht van deze tijd te houden. Daar krijgt hij van mij prematuur respect voor, ter aanmoediging daarmee door te gaan.
Bevestigen werkt stimulerender dan het demotiverende cynisme en goedkope volks spot welke ik soms ook in mij voel. Give that man a go!, denk ik naar hem.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Paus is goochem.

Bericht door fred neerhoff »

wilfred degens schreef:Ik zie iedereen die met goede argumenten nieuwe wegen durft in te slaan altijd als een vrijdenker op wie het dwingende menselijke opzicht geen vat meer heeft.
Nieuwe wegen kunnen geplaveid zijn met dogma’s. Het christendom was bijvoorbeeld ooit ook eens een nieuwe weg dat bovendien door velen als een bevrijding werd ervaren.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: De Paus is goochem.

Bericht door wilfred degens »

fred neerhoff schreef:
wilfred degens schreef:Ik zie iedereen die met goede argumenten nieuwe wegen durft in te slaan altijd als een vrijdenker op wie het dwingende menselijke opzicht geen vat meer heeft.
Nieuwe wegen kunnen geplaveid zijn met dogma’s. Het christendom was bijvoorbeeld ooit ook eens een nieuwe weg dat bovendien door velen als een bevrijding werd ervaren.
Een totempaal of een ster kunnen voor sommigen ook als een bevrijding gezien worden. Het RK religie betekent voor ieder individu precies welke waarde zijzelf daaraan hechten.
Zoals ik al schreef is deze paus in de porselein kast van de curie op zoek met zijn ratio en gevoel naar betere en acceptabelere wegen voor de gelovigen. Het is mijn religie niet meer, edoch ik voel geen gram voor hoe ik mezelf heb laten belazeren door die hypocriete rijke Roomse leven prelaten. Ik was dom door onwetendheid. Ik blijf deze paus waarderen om zijn moed en zichtbare wil om heel veel heilige huisjes van de Vaticaanse dominantie omver te trappen. U moet toch ook even uw rancune, die ik wel begrijp, kunnen loslaten en enig respect kunnen opbrengen voor deze man?
Ik haat het instituut maar zie dat als een andere zaak.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Paus is goochem.

Bericht door fred neerhoff »

wilfred degens schreef: U moet toch ook even uw rancune, die ik wel begrijp, kunnen loslaten en enig respect kunnen opbrengen voor deze man?
Ik ben niet rancuneus, heb ook geen godsdienstige opvoeding gehad, noch thuis noch op school. Later heb ik mij er uit pure interesse wel in verdiept.

Verder erken ik dat veel mensen steun hebben bij hun godsgeloof, maar mijzelf stoot zo'n geloof af. Verder hoef je geen vrijdenker te zijn om respect te oogsten, mag ik hopen?
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: De Paus is goochem.

Bericht door wilfred degens »

fred neerhoff schreef:
wilfred degens schreef: U moet toch ook even uw rancune, die ik wel begrijp, kunnen loslaten en enig respect kunnen opbrengen voor deze man?
Ik ben niet rancuneus, heb ook geen godsdienstige opvoeding gehad, noch thuis noch op school. Later heb ik mij er uit pure interesse wel in verdiept.

Verder erken ik dat veel mensen steun hebben bij hun godsgeloof, maar mijzelf stoot zo'n geloof af. Verder hoef je geen vrijdenker te zijn om respect te oogsten, mag ik hopen?
Ik heb moeite met iedereen die niet in staat is om vrij van oude conventies te kunnen denken.
Bij een vrouw, al is zo nog zo paradijselijk mooi, daar knap ik onmiddellijk op af. Met vrijdenken sta je jezelf geen verstarring toe en blijf je openstaan voor betere gedachten en ideeën zonder het belachelijke gevoel meteen te hebben dat je dan een loser zou zijn. Iedere opvatting bij mij en iedereen is aan slijtage onderhevig echter die slijtage moet je door vrij te denken wel kunnen waarnemen en dat in jezelf erkennen en kunnen loslaten. Geen makkelijke opgave maar wel een uitdaging die voor mij het leven nog de moeite waard maakt. U heeft mij al van iets weten te overtuigen waar ik mijn vrijwillig gekozen drs psychologe niet toe in staat zag. Mijn bezoek aan haar sessies is bedoeld als verwerkingstherapie. Pil van Drion al bijna 3 jaar in huis. Zij zit ook muurvast in maatschappelijke en beroeps dogma's en lijkt wel voortdurend bang te zijn even niet "professioneel" te zijn of te blijven.
hagenaars

Re: De Paus is goochem.

Bericht door hagenaars »

U schrijft: "Zou "geenstijl" geen beter forum voor uw manier van reageren zijn? Tendentieus en ongefundeerde blik op iedereen die niet geknipt en geschoren is naar het Haagse model, úw modeldenken!

Mijn reactie: neen.
Plaats reactie