Het zwetende geweten van de Duitser.

hagenaars

Het zwetende geweten van de Duitser.

Bericht door hagenaars »

Israël voelt zich bedreigd door de mogelijk te ontwikkelen Iraanse bom. Het land heeft zich al ruim zestig jaar teweer moeten stellen tegen belagers, meestal Arabieren, moslims. Dat is een potentieel gevaarlijke situatie. Omdat Israël een atoombom heeft, is het relatief veilig, het is een machtig defensief wapen, de boodschap luidt, val ons niet aan, want we slaan terug. Iran wil Israël toch van de kaart vegen en maakt daar geen geheim van. De leiding daar is verklaard antisemiet en behoorlijk agressief ook.
Duitsland levert wapens aan Israel, niet geheel onlogisch onder de gegeven omstandigheden. Wat doet Günther Grass? Hij verzet zich tegen die leveranties en gebruikt een erg kwalijk argument, hij is zielig, want mag niet protesteren. Er ontstond zo een polemiek over de huichelarij van deze oude bard. Hij mag immers schrijven wat ie wil, maar zit natuurlijk wel een beetje met die graat in zijn keel. Omdat hij zestig jaar stilhield vrijwillig bij de SS aangesloten te zijn geweest. Ja, dat is pijnlijk. Dat brengt onvergetelijke misdaden in de discussie. Er rust geen taboe op kritiek op Israel, maar de tegenstanders van het type Günther Grass zitten wel met een lastig gevoel. Je vindt dat ook soms in Nederland wel.
Waarom heeft NRC handelsblad het gedicht niet even vertaald en geplaatst, kan iedereen het zelf lezen. Misplaatste gevoeligheid van de slijpsteen van de geest?
Laatst gewijzigd door hagenaars op di 10 apr 2012, 07:35, 1 keer totaal gewijzigd.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Het zwetende geweten van de Duitser.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:maar zit natuurlijk wel een beetje met die graat in zijn keel.

Hahah, maar een beetje? De man heeft jarenlang stilletjes verzwegen dat hij bemet was, terwijl hij er een dagtaak van maakte om anderen de maat te nemen. Grass is gewoon gestikt in zijn eigen morele superioriteitsgevoelens.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Het zwetende geweten van de Duitser.

Bericht door David Bakker »

Grass kreeg uiteraard wel bijval van onze vriend Von Hooff: http://www.israel-palestina.info/actuee ... ter-grass/
hagenaars

Re: Het zwetende geweten van de Duitser.

Bericht door hagenaars »

Wie is dat nou weer, de naam klinkt bekend...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Het zwetende geweten van de Duitser.

Bericht door fred neerhoff »

Is dat niet die bruine van De Vrije Gedachte? http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruin
Laatst gewijzigd door fred neerhoff op vr 03 okt 2014, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: Het zwetende geweten van de Duitser.

Bericht door hagenaars »

Volgens mij is hij voorzitter van dat clubje, een leuk baantje lijkt mij...In 1856 gebeurde veel, bv. Men ontdekt in het Neandertal) tussen Düsseldorf en Elberfeld menselijke overblijfselen; die afkomstig blijken van een uitgestorven soort, de neanderthalers.
Frankrijk verkrijgt de Italiaanse gebieden Savoye en Nice.
Begin van de Tweede Opiumoorlog. Toen troepen van de westerse alliantie Beijing bereikten ontvluchtte keizer Xianfeng met zijn hofhouding de stad en ging naar het Chengde zomerpaleis zo'n 200 kilometer ten noorden van Beijing. Zijn broer prins Yixin nam de leiding over. Nadat eerst de gevangengezette Britse diplomaten waren bevrijd beval de Britse legerleider het waardevolle en prestigieuze Oude Zomerpaleis bij Beijing te verwoesten. Ook werd er gedreigd de Verboden Stad te vernietigen. Het verdrag van Tianjin werd vervolgens onder zware diplomatieke en militaire druk door prins Yixin alsnog aanvaard. Dit gebeurde tijdens de Conventie van Peking op 18 Oktober 1860. In China wordt het nog steeds beschouwd als een van de ongelijke verdragen die onder dwang tot stand kwamen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Het zwetende geweten van de Duitser.

Bericht door fred neerhoff »

Tsja, die Anton van Hooff is inderdaad een heuse haat-prediker: aan De Gelderlander is de ‘Vuile Pen Award’ toegekend voor de column ‘Leedroof’ door Anton van Hooff uit afgelopen september. De Werkgroep Israël en Media heeft deze anti-prijs in het leven geroepen voor het artikel dat in 2012 het meest tendentieus, leugenachtig en bevooroordeeld was over Israël.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Het zwetende geweten van de Duitser.

Bericht door fred neerhoff »

Des te opmerkelijker is het dat Piet Borst, Herman Philipse, August Hans den Boef, Midas Dekkers en Dick Swaab zich allen door de haat prediker Anton van Hooff lieten inpakken.

Ik ben benieuwd of Hafid Bouazza ook zo dom/ijdel zal zijn.
hagenaars

Re: Het zwetende geweten van de Duitser.

Bericht door hagenaars »

Ik vermoed dat genoemde voorzitter, zeker nu hij politiek dagloos is geworden helemaal losgaat...Ben ik blij dat ik op tijd gewaarschuwd heb. Je trapt in de poep, dat kan gebeuren maar dan doorlopen en de smeerboel aan het tapijt smeren, nee, dat niet...Voor de out sider: 1856 was het jaar van de oprichting van de Nederlandse Vrijdenkers vereniging. Lees bv. God noch Autoriteit. Geschiedenis van de vrijdenkersbeweging in Nederland. Uit 2006.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Het zwetende geweten van de Duitser.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ben ik blij dat ik op tijd gewaarschuwd heb.
Jij was niet degene die waarschuwde. Integendeel zelfs, jij was nota bene juist degene die Van Hooff binnen haalde!

Daarna viel het om het zacht uit te drukken nog niet mee om jou er van te overtuigen dat je echt helemaal fout zat met die keuze voor Van Hooff.
Plaats reactie