Angela Merkel en haar uitdager.

Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Angela Merkel en haar uitdager.

Bericht door Frans van Dongen »

Hoe bedoel je, naar ?
hagenaars

Re: Angela Merkel en haar uitdager.

Bericht door hagenaars »

Mensen maken met elkaar religie, het is sterker dan die mensen zelf. Ook al zal een individu niet meer geloven, de karavaan gaat door. Dat lijkt mij voor jou, die religie een ernstig kwaad vindt, geen pretje...Naar dus.

Ik vind dat de vrijdenker dit gegeven tot uitgangspunt zou moeten nemen. Individuen die hun geloof verliezen bijstaan en de leugen van de religie aan de kaak stellen.

Maar religie is geen besmettelijke ziekte. De vergelijking met aids is onjuist. Dit boek is de foute aanpak. (Hoe komen we van religie af? is een praktische handleiding voor de bevrijding van de mens uit de ketenen van religie. Floris van den Berg (1973) is filosoof, directeur van ...)

http://www.uitgeverijatlas.nl/result_titel.asp?Id=2511

Het karwei vraagt om een andere aanpak.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Angela Merkel en haar uitdager.

Bericht door Frans van Dongen »

Mensen maken met elkaar religie, het is sterker dan die mensen zelf.
Tot nu toe wel, moet ik toegeven. Maar dat hoeft niet zo te blijven. Ik denk, dat er in de toekomst steeds meer atheïsten komen. Time is on our side !
Ook al zal een individu niet meer geloven, de karavaan gaat door. Dat lijkt mij voor jou, die religie een ernstig kwaad vindt, geen pretje...Naar dus.
Ok; ik snap je nu.
Ik vind dat de vrijdenker dit gegeven tot uitgangspunt zou moeten nemen. Individuen die hun geloof verliezen bijstaan en de leugen van de religie aan de kaak stellen.
Akkoord; maar met als kanttekenig, dat dit politieke konsekwenties heeft, cq behóórt te hebben.

Maar religie is geen besmettelijke ziekte. De vergelijking met aids is onjuist.
Je kunt er anders aardig ziek van worden, besnijdenis, geen inenting, geen condooms, enzovoort (Hitchens).
Dit boek is de foute aanpak. (Hoe komen we van religie af? is een praktische handleiding voor de bevrijding van de mens uit de ketenen van religie. Floris van den Berg (1973) is filosoof, directeur van ...)
Floris is, dacht ik, vrij radicaal.
hagenaars

Re: Angela Merkel en haar uitdager.

Bericht door hagenaars »

Ik hoop dat het aantal atheisten zal blijven groeien. Ik ben het altijd met jou eens geweest, de strijd tegen religie heeft ook een politieke consequentie.

Ja, je kunt er erg onder lijden, maar een ziekte is religie niet. Dat is een nutteloze en aggresieve metafoor.
Hij is wel radicaal, maar niet erg vrij...Haha.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Angela Merkel en haar uitdager.

Bericht door Frans van Dongen »

LEX: maar een ziekte is religie niet.
Freud noemde het een neurose en hij had daar als argument voor, dat het alle kenmerken van een neurose heeft:

1 Werkelijkheidsontkenning
2 Wanen
3 Dwangmatig (steeds terugkerend)
4 Schuldgevoelens gepaard met sexuele stoornissen
5 Terug te voeren op de vroegste kindertijd

Ik noem het wel eens een neurologische parafunctie:
Je hebt je hersens om een zo goed mogelijk model te maken van de werkelijkheid, want dat scheelt in overleven. (Zonder dit laatste hadden we waarschijnlijk niet zo'n idioot groot brein gehad)
Je hebt je brein niet om boven (of buiten) die werkelijkheid er nog iets tegen aan te plakken.

Eigenlijk is religie misbruik maken van je hersens, volgens mij.
Maar in de Freudiaans psycho-analytische zin is het wel degelijk een ziekte.
hagenaars

Re: Angela Merkel en haar uitdager.

Bericht door hagenaars »

Dit is geen eenvoudige zaak. Ik besprak in De Vrijdenker van Herman van Praag, God en Psyche, daarin enkele slimme waarnemingen inzake de visie van Freud.
Ik denk overigens niet dat de moderne gelovige zijn geloof zo beleeft als Freud het beschrijft.

Denk jij wel? Onder psychiaters bestaat geen consensus over wat geloof is.

http://www.nieuwwij.nl/index.php?pageID ... ageID=4045
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Angela Merkel en haar uitdager.

Bericht door Frans van Dongen »

LEX: Dit is geen eenvoudige zaak. Ik besprak in De Vrijdenker van Herman van Praag, God en Psyche, daarin enkele slimme waarnemingen inzake de visie van Freud.
Wat zei van Praag dan over Freud ?
LEX: Ik denk overigens niet dat de moderne gelovige zijn geloof zo beleeft als Freud het beschrijft.
Een aantal niet, een aantal wel.
LEX: Denk jij wel? Onder psychiaters bestaat geen consensus over wat geloof is
Ok, maar het ontbreken van die consensus wil niet zeggen, dat godsdienst geen ziekte is. Cardiologen zijn het wel eens oneens (de laatste tijd), maar een hart-infarct is nog steeds een ziekte.
hagenaars

Re: Angela Merkel en haar uitdager.

Bericht door hagenaars »

Geloof is geen hartinfarct. Het lijkt er niet op. Je kunt het boek het beste zelf even lezen. Kijk op boekwinkeltje, ze sturen je het zo toe. Als je liever geen geld uitgeeft, mag je ook mijn exemplaar wel lenen.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Angela Merkel en haar uitdager.

Bericht door Frans van Dongen »

Je kunt het boek het beste zelf even lezen
Ja; maar ik heb nog een stuk of tien boeken, die ik ook nog moet lezen.
Kun je niet in enkele zinnen weergeven, waar het van Praag in deze om ging ?
Ik bedoel: Wat waren de bezwaren van van Praag tegen Freud dan ?
hagenaars

Re: Angela Merkel en haar uitdager.

Bericht door hagenaars »

Ik zal dit week end wel eens kijken of ik je kan helpen.
Plaats reactie