Helmert Woudenberg.

Plaats reactie
hagenaars

Helmert Woudenberg.

Bericht door hagenaars »

Gisteren zag ik de premiere van De Sultan en De Jood van Helmert Woudenberg. Het toneelstuk is geschreven door Helmert Woudenberg, en gebaseerd op “Nathan de wijze” (Lessing) en “Antigone” (Sofokles). Een prachtvoorstelling over geloof en vrijdenken...Hij lijkt mij een uitstekende kandidaat.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... RA&cad=rja
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Helmert Woudenberg.

Bericht door David Bakker »

Op basis van deze info kan ik de kandidaat niet beoordelen. Kan je er iets meer over zeggen?
hagenaars

Re: Helmert Woudenberg.

Bericht door hagenaars »

Zeker! Helmert is in de eerste plaats een prachtacteur, maakt de laatste jaren jaarlijks een voorstelling waarvoor hij zelf de tekst maakt. Zo speelde hij bv. Pim Fortuyn, maar ook Adolf Hitler, Jezus Christus. Woudenberg maakte een lange rij van voorstellingen, waaronder solovoorstellingen over het leven van Jezus Christus en Pim Fortuyn. Zijn elfde solo in het theater; Waterman, (2009) gaat over het leven van Hatty Waterman, een Jood die als enige achterbleef, nadat zijn ouders en dertien broertjes en zusjes tijdens de Tweede Wereldoorlog waren omgebracht.

In 2010 speelde hij samen met Sarah Eweg de voorstelling De Olifant en de Duif, over het leven van Frida Kahlo.

Hierbij stelt hij zich op als vrijdenker, geboeid door geloof, onafhankelijk zonder nadruk proberen de essentie van de figuur uit te beelden. Dat is nu met Nathan de wijze ook weer uitstekend gelukt....
Ik hoop dat dit voldoende is?
hagenaars

Re: Helmert Woudenberg.

Bericht door hagenaars »

Ik ga nog even door op deze boeiende figuur, hij komt telkens met de uitwerking die religie en ideologie op mensen heeft, ook nu weer. Dat vind ik typerend voor de vrijdenker, niet de religie bestrijden zozeer, maar wijzen op de gevolgen.
Vergelijk de definitie: "Freethought is a philosophical viewpoint that holds opinions should be formed on the basis of logic, reason and empiricism and not authority, tradition, or other dogmas.[1][2][3] The experience of freethought is known as "freethinking," and practitioners of freethought are known as "freethinkers."[1][4]"
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Helmert Woudenberg.

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Ik ga nog even door op deze boeiende figuur, hij komt telkens met de uitwerking die religie en ideologie op mensen heeft, ook nu weer. Dat vind ik typerend voor de vrijdenker, niet de religie bestrijden zozeer, maar wijzen op de gevolgen.
Sorry Lex, ik ben momenteel te druk om actief te zijn op het forum. Fred zit in Azie. Hou jij de zaak even draaiende?

Wat Woudenberg betreft, waar komt hij telkens met de uitwerking? In die toneelstukken?
hagenaars

Re: Helmert Woudenberg.

Bericht door hagenaars »

Ja, hoor. Inderdaad in die toneelstukken zit zijn visie. Probeer een keertje te gaan kijken.
hagenaars

Re: Helmert Woudenberg.

Bericht door hagenaars »

Met Helmert Woudenberg, die ik van harte aanbeveel, haal je een authentieke vrijdenker in huis. Een man die in zijn solo voorstellingen de raakpunten met de gevestigde orde goed weet te raken, de clerus, landverraad, criminaliteit en politieke zuiverheid voeren de boventoon bij deze unieke persoonlijkheid, de boventoon...
Plaats reactie