Politieke Unie gewenst

hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Dus, een politieke unie is niet alleen gewenst, maar ook noodzakelijk. Zelfs Arjo Klamer vindt dat...De volgorde is dan redt de Euro en start met een Europese regering, vertel het publiek dat het noodzakelijk is. Wees eerlijk. Houd vol. Politiek is niet voor watjes.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... W8wdjgaaDw
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Zelfs Arjo Klamer vindt dat

Ach gut.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Heb je wel eens je gedachten laten gaan over de verschillen tussen Alaska en Hawaii ? New Mexico en Massachusetts?

Nee, die verschillen doen er nauwelijks toe. Ik acht politieke eenheid tussen de Europese staten geen enkel punt. De munt is het waard, hij is sterk, stabiel en wordt overal geaccepteerd...
Als er een politieke Europese Unie is en dus een gezamenlijk leger heeft. Gaat de EU dan samen met de Arabische Liga Israel een kopje kleiner maken? Je weet hoe de houding van de EU t.o.v. Israel is gewijzigd sinds het olie embargo in de jaren '70?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Op initiatief van de Duitse minister Guido Westerwelle heeft een groep van elf ministers van Buitenlande zaken - waaronder de VVD'er Uri Rosenthal - eerder deze week voorgesteld dat de Europese Unie een eigen leger en een eigen grenspolitie moet hebben.

Opmerkelijk dat dit voor de hand liggende, maar politiek incorrecte voorstel zo weinig in Vrijdenkers fora besproken wordt!
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Westerwelle is liberaal, zoals we weten. Voor een liberale federalist is zijn stip aan de vooralsnog mistige horizon, voor de hand liggend. Ik denk daarbij natuurlijk ook aan de vrijdenker Guy Verhofstadt.
Het betreft overigens een soort Raad van Elf, een informele groep. (Het zal de Nato worst wezen, één Europees leger of 28...)

Lijkt mij...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: Voor een liberale federalist is zijn stip aan de vooralsnog mistige horizon

Mensen - liberaal of niet - die pleiten voor een eigenstandige politieke Europese Unie behoren ook te pleiten voor een onafhankelijk Europees leger en zich niet- zoals jij - zich onverantwoord uit te leveren aan de balangen van de Verenigde Staten.

Maar het blote idee van een Europese politieke Unie is even dwaas als een Afrikaanse politieke Unie naar het voorbeeld van de Verenigde Staten van Amerika. Het zijn utopiën die losgezongen zijn van de realiteit. Gevaarlijk!
Victor Onrust
Berichten: 98
Lid geworden op: ma 20 feb 2012, 14:01

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door Victor Onrust »

fred neerhoff schreef:Maar het blote idee van een Europese politieke Unie is ... utopie, losgezongen van de realiteit. Gevaarlijk!
Een zaak schijnt je nog niet duidelijk te zijn: Zonder een serieus en krachtig Europa, ook militair (waarin zeker de helft van de huidige EU niet thuishoort) gaan wij het gewoon afleggen in de wereld. Dat is pas gevaarlijk.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Er is natuurlijk verschil tussen "Europa", de "EU" en de politieke Unie Europa. Die laatste bestaat nog slechts als hersenschim (en die zonder een eigenstandig leger machteloos zal blijken).

Het van bovenaf doordrukken van zo'n politieke Unie - dus zonder democratische legitimatie - komt mij voor als spelen met vuur. De realiteit gebiedt te erkennen dat de Europese economiën, culturen en taalgebieden te veel verschillen om tot 1 politieke, economische, juridische en militaire entiteit samengesmeed te worden. Dat is de Chinezen wel gelukt. De Amerikanen hebben daarvoor de eeuwenoude cultuur van de Indianen moeten vernietigen.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

De Politieke Unie is er al en verdere ontwikkeling is gewenst. Geen staat komt volkomen natuurlijk of op basis van redelijk denken tot stand. Ook bv. ons kleine vaderland niet.

Een leger is naar mijn mening in dit stadium geen prioriteit, omdat we immers in een zeer succesvolle militaire samenwerking, een bondgenootschap zitten. De politieke mythe dat we daarbij uitgeleverd zouden zijn aan de V.S. is gevaarlijk, zeer gevaarlijk. Ik kan dat wel nader onderbouwen, maar nu even niet...

Er is zeker verschil tussen ´Europa´ (het begrip heeft zelf nog verschillende betekenissen, bovendien.) De Europese Unie, en de verdere politieke unie.

Alle drie begrippen zijn overigens politiek, ze hebben met strijd en dus kans op oorlog te maken.

Weet je wat gevaarlijk is? De straat opgaan, een boek lezen, naar een film kijken. Thuisblijven, geen boeken lezen en nooit naar de film gaan, is trouwens ook niet zonder gevaar. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door hagenaars op vr 21 sep 2012, 08:03, 1 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Ik wil tezijnertijd nog wel eens doorpraten over China en de onderdrukte volkeren aldaar...We kunnen ook dan die arme Amerikaanse indianen (zelfs hun naam als aanduiding is vals) gedenken. Hun cultuur is en was onhoudbaar, maar gelukkig niet geheel vernietigd...(Urk trouwens ook niet. :D )

Een democratische ontwikkeling van de EU lijkt mij zeer wel mogelijk en dringend gewenst, maar dat wisten jullie al...
Laatst gewijzigd door hagenaars op vr 21 sep 2012, 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie