Lichaam en geest zijn één.

Plaats reactie
Rene Staal
Berichten: 11
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 10:28

Lichaam en geest zijn één.

Bericht door Rene Staal »

Ik ben al 30 jaar zonder geloof. Ik geloof niet in religies en ook niet in het paranormale. Ik versta onder vrijdenken het denken, spreken en schrijven zonder gehinderd te worden door religieuze dogma's.
Lichaam en geest (psyche) zijn m.i. één. Zonder lichaam (met hersenen) kan een geest niet bestaan. Daarom kunnen God, Allah, de duivel en engelen niet bestaan. Ze bestaan slechts in de fantasie van gelovigen.
En daarom is er m.i. geen leven mogelijk na de dood. Na het overlijden vergaat het lichaam en dus ook de hersenen en is verder leven niet mogelijk.
Het menselijke lichaam bevat 100 en miljarden cellen. Niet één blijft er in leven. En niet één is meer tot leven te brengen...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Lichaam en geest zijn één.

Bericht door fred neerhoff »

Lichaam en geest zijn één: dit is het monisme van Spinoza. Hetzelfde monisme staat loodrecht op het dualisme dat door Descartes werd aangehangen.
Rene Staal
Berichten: 11
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 10:28

Re: Lichaam en geest zijn één.

Bericht door Rene Staal »

Beste Fred,

Ik heb het niet zo op met die wijsgeren uit een ver verleden. Je kunt je beter baseren op de wetenschap.
Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: Lichaam en geest zijn één.

Bericht door Gerard R. »

Rene Staal schreef: ma 13 nov 2023, 14:46 Beste Fred,

Ik heb het niet zo op met die wijsgeren uit een ver verleden. Je kunt je beter baseren op de wetenschap.
En ook wetenschappers hebben het niet gemakkelijk.
Voor je het weet wordt bv. de Big Bang (Bank zegt Brian Cox altijd) onderuit gehaald. E.d..
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Lichaam en geest zijn één.

Bericht door fred neerhoff »

Rene Staal schreef: ma 13 nov 2023, 14:46 Beste Fred,

Ik heb het niet zo op met die wijsgeren uit een ver verleden. Je kunt je beter baseren op de wetenschap.
Je haalt de dingen door elkaar. Ik claim namelijk geen (empirisch te toetsen) waarheid, maar verwijs slechts naar een opvatting die ik onderschrijf.
Eliyahu
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 09:25

Re: Lichaam en geest zijn één.

Bericht door Eliyahu »

Rene Staal schreef: ma 06 nov 2023, 15:36 Ik ben al 30 jaar zonder geloof. Ik geloof niet in religies en ook niet in het paranormale. Ik versta onder vrijdenken het denken, spreken en schrijven zonder gehinderd te worden door religieuze dogma's.
Lichaam en geest (psyche) zijn m.i. één. Zonder lichaam (met hersenen) kan een geest niet bestaan. Daarom kunnen God, Allah, de duivel en engelen niet bestaan. Ze bestaan slechts in de fantasie van gelovigen.
En daarom is er m.i. geen leven mogelijk na de dood. Na het overlijden vergaat het lichaam en dus ook de hersenen en is verder leven niet mogelijk.
Het menselijke lichaam bevat 100 en miljarden cellen. Niet één blijft er in leven. En niet één is meer tot leven te brengen...
Bs"d

https://tinyurl.com/announcer-radio
Rene Staal
Berichten: 11
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 10:28

Re: Lichaam en geest zijn één.

Bericht door Rene Staal »

Beste Gerard,

Wetenschappers hebben het moeilijk en ze zitten er wel eens naast.
Maar wetenschap is ergens op gebaseerd, religie niet.

Beste Eliyahu,

Sorry, ik click niet op links.
Plaats reactie